Nekromanti Live 8 och musikhistoria.

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Så, nu har jag sett dem. Pink Floyd återföerande. De var ungefär lika gamla som jag trodde. Nu sitter jag här och lyssnar på Wish you where here och funderar över hur det kunde vara över så snabbt. Fast de var ju bra.

Så min fråga är finns det några andra vettiga(?) människor här som stannar uppe och kollar på musikgalor, i så fall vad tyckte ni om denna?

Jag blev lite less på att de zappade runt mellan flera olika platser. Därmed hamnar vi i olika tidzoner och jag blir lite smått förvirrad (huh?? dag? det var ju natt precis?)

Till min sorg får jag erkänna att Robbie Williams är en bättre liveartist än Pink Floyd, bättre än de flesta jag såg.

Nu får ni lov att recencera en del i mera detalj. Eftersom jag jobbade idag (jobb och jobb, att vara badvakt är rätt slappt.) så missade jag innan allt 7 (19,00) så ni får babbla på om det som var innan. Sen missade jag också stora delar när bowling for columbine gick på tvåan och det mest var massa hip hop. Skulle jag inte sett filmen eller gjorde jag helt rätt?

Slutligen, tror ni att Live 8 har någon effekt eller kunde Bob lika gärna stannat hemma? Är stora musikgalor rätt väg att gå för att påverka?

Kom precis på att kommentatorn berättade att muren som de visade på storbildsskärmarna byggdes upp och revs på scen när de tunerade med the Wall. Finns det folk som inte visste det?

Om ni missade(sov kanske?) pink floyd på live 8 så finns redan det att tillgå på thepiratebay.org (alltså det sändes för 15 min sen, snabbt jobbat!)

/Marcus som hatar sommarförkylningar
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
"Så min fråga är finns det några andra vettiga(?) människor här som stannar uppe och kollar på musikgalor, i så fall vad tyckte ni om denna?"

Vettig och vettig vet jag inte... Hur vettig är man om man spenderar 10 timmar framför TVn sommarens soligaste dag? Tja, det var vad jag gjorde i vilket fall.

Jag tycker konserterna var riktigt häftiga, oavsett om man tycker om artisterna eller ej. Det måste ha varit en helt otrolig upplevelse att vara där, speciellt då 200 000 i Hyde Park sjunger Robbie Williams låt Angels. Mäktigt till och med genom TV-rutan.

Att se Bowling for Columbine istället för galan... Tja, jag hade inte kommit på tanken ens om jag inte redan hade sett filmen två gånger. "Dokumentären" är visserligen rätt bra, men inte så bra.

Bäst var Robbie Williams. Helt klart. Jag satt verkligen med gåshud när han och Hyde Park sjöng Angels, herregud, vad häftigt det var.

Men det var många andra bra artister med, som gjorde det de skulle. Lite besviken på att de bara visade en Audioslavelåt. :gremfrown:

Jag tyckte de olika mellanfilmerna var riktigt bra också. Hemska, javisst, men oerhört bra.

"Slutligen, tror ni att Live 8 har någon effekt eller kunde Bob lika gärna stannat hemma? Är stora musikgalor rätt väg att gå för att påverka?"

Jag hoppas för allt vad jag är värd att det hjälper och jag hoppas nästan lika mycket att vi (ja, alla utom de åtta) inte ger upp för att få bort det snedvridna i vår lilla värld. Det måste verkligen göras något och hjälper det här det minsta lilla åt rätt håll så är det ett steg åt rätt håll.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Förrstås så glömde jag bort det viktigaste med hela galan. Om du inte skrivit under på live8live.com så vill jag uppmana dig att göra det nu.

/Marcus som hedan efter ska undvika att skriva om viktiga ämnen mitt i natten.
 
G

Guest

Guest
Går det i repris? [ANT]

Var på spelföreningen hela dagen... typ, visste inte att det skulle vara något sånt.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Så min fråga är finns det några andra vettiga(?) människor här som stannar uppe och kollar på musikgalor, i så fall vad tyckte ni om denna?
Jo, faktsitk så följde jag hela galan. Hade iaf på tv:n & lyssnade på det mesta. Vad gör man inte för att få lyssna på lite musik...
& jag får lov att säga att den här galan var riktigt trevlig. Då speciellt att få se Pink Floyd, fick gåshud när jag såg dem.. Även Robbie Wiliams var riktigt bra.

Slutligen, tror ni att Live 8 har någon effekt eller kunde Bob lika gärna stannat hemma? Är stora musikgalor rätt väg att gå för att påverka?
Jag tror att det är en bra väg att gå. Klart bättre än de upplopp som demonstraioner tyvärr kan urarta till. Därmed sagt att intea alal demonstrationer gör det..
 

JoakimSkoogh

Veteran
Joined
15 May 2001
Messages
127
Location
Borås området
Det största på galan var ju självklart Pink Floyd, jag spelade in hela galan på datorn.... bortåt 20+ gig :S

Jag är inte helt säker på om det påverkar något direkt, men indirekt tror jag faktiskt att det påverkar en hel del..

Och för att citera Pink Floyd när det ändå är på tal
Have a Cigar : Wish You Were Here:
It could be made into a monster
If we all pull together as a team.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
har ju haft förmånen att se pinkan live fyra gånger... och på EGNA konserter slår dom det mesta live.. men på en gala funkar artister som robbie williams bättre (han var oväntat bra faktiskt)

en pink floyd-konsert bygger ju inte på medlemmarnas karisma direkt ;-) utan på att de är fantastiska allkonstverk... och det kom ju inte direkt fram på live8. Men gubbarna lät bra.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Själv så är man född 88 så att jag levde inte äns under storhetstiden.

Håller dock på att titta igenom en inspelning från berlin 1990 med Roger Waters och en massa gäster, the Wall är det.

/Marcus som hoppas att alla vet att de under den konserten bygger upp och river en mur på scenen.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Murar

Håller dock på att titta igenom en inspelning från berlin 1990 med Roger Waters och en massa gäster, the Wall är det.
Om du inte redan gjort det tycker jag att du ska se filmen i stället. Den är MYCKET bättre än uppsättningen från 1990 (även om den innehåller några guldkorn den med).

/Anders
 
Top