Liv-och-död-rullar

Zeedox

Hero
Jättegärna! Även om ett på liv-och-död-hopp kan vara spännande i sig, finns det ingen anledning att bryta av resan till det som är spännande på riktigt med en sådan scen. Jag känner likadant för merparten av alla slumpmöten och planerade möten. Sammanfatta hellre resan, och om det känns rimligt, säg till spelarna att stryka några resurser, till exempel mat och KP.
Som en parentes till den förra tråden vill jag prata om mitt obehag inför sådana rullar som tex ett liv-och-död-hopp över en klyfta.

Visst att det är spännande på något vis, men det känns för mig så otroligt snopet att tappa en rollperson pga en enda rull eller enda snedsteg. Dubbelt så som spelledare, vilket är varför jag ofta krånglat mig ur sådana konsekvenser eller drar en lättnadens suck när spelaren väl lyckas.

Detta gäller inte spel som Paranoia, DCC eller andra där man förväntas dö stup i kvarten, utan mer de där spelaren kan förväntas behöva skippa resten av spelmötet (eller kampanjen?) när något går snett.

Save-or-die slag är en gåva. Du har redan gjort något så dumt att du borde dö men eftersom vi har nåd här får du ett slag ändå. Det och trollformler är den enda gången mekaniken borde användas.

Förstår spelaren att konsekvensen av ett misslyckande är en död rollperson, och förstår hen hur sannolikt det är att misslyckas, så har jag inget emot att det avgörs av ett enda tärningsslag. Men jag undviker den typen av situationer ändå, eftersom det finns en liten risk att spelaren trots allt inte förstått vad som står på spel.

Risken är väl att ingen rollperson är kvar sedan?

Då gör spelarna nya bara ju :)

Ganska sällan tycker jag att man faktiskt har gjort något ”så dumt”, men vi kan ha olika erfarenheter och perspektiv.

Klart man gör! Man undersökte inte en situation innan man går in i den, man misslyckas med ett pussel, man litar på fel person, man gör en taktiskt missbedömning i en strid eller så drar man fel slutsats. Då riskerar man att dö.

Tycker det kan kännas helt fel med lyckas eller dö-slag. Särskilt om det är typ 50% att lyckas. Är det 5% att lyckas kan jag tycka att liv-död rulle kan vara ok. Men med 50% så känns varken att det är någon stor risk eller någon större belöning vare sig man klarar det eller inte. Så resultatet blir en besvikelse oavsett om karaktären överlevde eller inte.

Jag tror det ska ses som en bonus i den typen av spel. Lite som första gänget som mördas inom de tio första minuterna av filmen, där de egentliga huvudpersonerna är gruppen som kommer efteråt för att se massakern.

Ja! Det är en krigsfilm eller en skräckfilm lika ofta som det är Sagan om Ringen.

Back