Som en parentes till den förra tråden vill jag prata om mitt obehag inför sådana rullar som tex ett liv-och-död-hopp över en klyfta.Jättegärna! Även om ett på liv-och-död-hopp kan vara spännande i sig, finns det ingen anledning att bryta av resan till det som är spännande på riktigt med en sådan scen. Jag känner likadant för merparten av alla slumpmöten och planerade möten. Sammanfatta hellre resan, och om det känns rimligt, säg till spelarna att stryka några resurser, till exempel mat och KP.
Visst att det är spännande på något vis, men det känns för mig så otroligt snopet att tappa en rollperson pga en enda rull eller enda snedsteg. Dubbelt så som spelledare, vilket är varför jag ofta krånglat mig ur sådana konsekvenser eller drar en lättnadens suck när spelaren väl lyckas.
Detta gäller inte spel som Paranoia, DCC eller andra där man förväntas dö stup i kvarten, utan mer de där spelaren kan förväntas behöva skippa resten av spelmötet (eller kampanjen?) när något går snett.