Nekromanti Litteratur

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,151
Location
Ereb Altor
Någon som sitter och klämmer på några bra cyberpunkromaner som åtminstone håller Gibsonklass, och vill tippsa om dessa?

Tacksam för svar

Traffaut
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
författare värda att kolla upp är: Neal Stephenson, Jon Courtenay Grimwood, Bruce Sterling och K.W Jeter... finns säkert fler men det är dem jag har böcker av i bokhyllan.
 

krazhnaya

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
76
Location
sthlm, swe
icke att förtappas...

... är givetvis Isaac Asimov som imho är bäst inom sci-fi... kanske inte så mycket cyberpunk men ändå jävligt bra inspiration osv
 

Jerry Sköld

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
70
Neal Stephenson´s Snow Crash är i mitt tycke bättre än Gibson´s noveller - inte minst i och med sitt besynnerliga sinne för humor. Dessutom är herr Stephenson uppväxt med och kunnig i den teknologi som Gibson bara spekulerar kring, vilket märks; det kan vara upp till var och en om det är en styrka.

Han har dessutom skrivit Zodiaz och The diamond age; dock har jag till min stora skam inte läst dem.

Om du inte är rädd för besynnerlig, poetisk, semi-surrealistisk halvcyberpunk så kan Jeff Noon´s Vurt-böcker vara av intresse - speciellt Pollen.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Ord på Z [OT]

Kom att tänka på en sådan där leksak när jag läste ordet Zodiaz... Tror väl att det fanns en typ av plastleksaker som man fick bygga ihop som hette Ziods förut va... jag är inte helt säker. Det var mekaniska saker i plast och med sådana där pyttesmå silverfärgade gubbar till som satt i dom stora (relativt gubbarna) plastbyggerna (som föreställde diverse djur).

/Seinet Wintermute - Får lite nostalgikänslor!
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Stephenson har också skrivit boken Cryptonomicon - riktigt bra bok, även om den inte är cyberpunk. Diamond Age går inte av för hackor den heller, lite anorlunda twist med sin setting (neo-viktorianska kultur och lite annat kul). Zodiac har jag tyvärr inte läst, men den kanske man inhandlar någon gång.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,117
Location
Tindalos
Blade Runner

K W Jeter har skrivit en "fortsättning" på Blade Runner som jag själv är lite tveksam till men cyberpunk är det...
 
Top