Nekromanti Litteratur - viktorianska eran

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag skulle vilja lära mig mer om det viktorianska Storbritannien. Världen kring Jack The Ripper, Doyle's Sherlock Holmes, Dickens fiktiva karaktärer och dylika har alltid fascinerat mig. Jag känner dock inte till mer än vad historia A, skönlitteratur och TV ger. Kort och gott, jag vill ha mer än bara stämningen, jag vill ha lite detaljer också.

Sådant jag helst skulle vilja läsa om för den tiden är livet; kulturen och människan fast så klart även samhället. Med andra ord skulle jag vilja göra lite av en "culture research" - eller vad man ska säga. Om det blir bibblan eller rent av att köpa böckerna vet jag inte så noga än.

Well, tack på förhand.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Haha, Vavva to the rescue! :gremlaugh:

Den viktorianska eran är kroniskt väldokumenterad, så egentligen så hade jag behövt veta mer om vilka detaljer du är ute efter. Är det lagstiftning? Könsroller? Konst? Mode? Vetenskap? Filosofi? Teknik?

Vad gäller översikt (och en sida som kan ge gott om detaljer också) så rekommenderar jag några febriga dagar med massor av kaffe på The Victorian Dictionary. En del av texterna kan vara lite tröga att dra sig igenom eftersom de är originaltexter och våra kära viktorianer sällan kunde konsten att skriva kort, men guld värda vad gäller både autencitet och detaljer.

Om du vill se på faktiska viktorianska prylar så rekommenderar jag ett besök på Victoria & Albert museums hemsida. De har stora delar av sina enorma samlingar digitaliserade med korta beskrivande texter. Där kan du enkelt se hur de mest vardagliga saker såg ut.

Det finns mängder av Ripperianalitteratur, och jag ska inte ge mig in på att rekommendera någon speciell, men de innehåller ofta väldigt lödiga och bra beskrivningar om livet i Londons East End vid mitten på 1880-talet. Oavsett om man är intresserad av uppskäraren eller inte så finns där godbitar att plocka.

Här finns en praktisk samtida karta över de socioekonomiska förhållandena i olika delar av London. Dess korrekthet var omstridd redan när den gjordes, men den ger ett bra hum och kan ge världen man målar upp ett visst djup. Här finns istället en turistguide till London från år 1900 som är högupplöst nog att kunna läsa gatunamnen och har ett praktiskt index. Om man är nörd så kan det vara riktigt roligt att kunna se exakt _var_ saker man läser om utspelat sig i staden.

Jag är ju mest intresserad av mode, könsroller och sexualitet, och för de ändamålen så rekommenderar jag följande:

Leigh Summers: Bound to please
En bok om föreställningarna runt och bruket av korsetten under den viktorianska eran, och hur allt det här kopplades till samtidens idéer om sex, moderskap och inte minst rädslan för att leva i ett degenererat tidevarv.

Judith R. Walkowitz: City of Dreadful Delight
En (i sammanhanget) lättläst och faktadriven bok om viktorianska skandaler och föreställningar om hur den farliga synden levde och frodades bakom varje hörn i Staden (med stort S). Gott om detaljer, faktiska tidningsskandaler, diskussionssällskap och prominenta personer som lämpar sig väl för att använda i rollspelssammanhang.

Lucy Johnston: Nineteenth century fashion in detail
En fotobok från V&A (Victoria & Albert museum) som täcker kläder från hela 1800-talet. Inte så mycket faktatext, men massor av ögongodis så man effektivt kan undvika fällan att klä alla män i svart långrock och alla kvinnor i strikta mörka sidenklänningar.

Uhm... Jag lägger ner för tillfället, men om du kommer på något specifikt du vill ha tips om så finns det mer att ösa ur.

Hoppas du hittar vad du söker!

//Alva
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Haha, Vavva to the rescue!
Tackar, tackar! :gremlaugh: Suveränt. Ska kolla in ditt svar ordentligt när jag får mer tid.

Den viktorianska eran är kroniskt väldokumenterad, så egentligen så hade jag behövt veta mer om vilka detaljer du är ute efter. Är det lagstiftning? Könsroller? Konst? Mode? Vetenskap? Filosofi? Teknik?
Tja, jag vet nog inte riktigt. Allt det där är ju väldigt intressant. Hm... Jag vill liksom veta mer om människorna och deras vardag, oavsett klass. Hur levde, bodde, åt, sket och svor en fattig likväl som en rik. Hur deras vardagssysslor och deras vardagssamhälle såg ut.

Allt är väl egentligen intressant, alltifrån taxidroskor till det kvinnliga modet (likväl som manliga). Och ja, könsroller är intressant, eller rättare sagt det och allt runtomkring, som normer och etikettsregler och sådant. Alltihop. Kort och gott, ge mig vad du har. :gremwink:

Det finns mängder av Ripperianalitteratur, och jag ska inte ge mig in på att rekommendera någon speciell, men de innehåller ofta väldigt lödiga och bra beskrivningar om livet i Londons East End vid mitten på 1880-talet. Oavsett om man är intresserad av uppskäraren eller inte så finns där godbitar att plocka.
Härligt, härligt. Det var längesedan jag gjorde ordentliga The Ripper-surfningar nu. Jag har annars alltid varit lite av en The Ripper Case-fanboy sedan barnsben. Så det kommer perioder då jag gräver ned mig i The Ripper en stund. Det finns dock så mycket att jag glömmer det mesta lika snabbt igen - därav återfallen. =) Så tja, det är alltid välkommet med mer Ripper-fakta och för alla del allting runtomkring honom så klart.

Uhm... Jag lägger ner för tillfället, men om du kommer på något specifikt du vill ha tips om så finns det mer att ösa ur.
Tja du är ju insatt i det här med kläder... (Ehm, är inte du kläddesigner eller sömmerska eller något förresten?) ... så kläder kan jag gärna ta lite om. Fast helst lite generellt. Att känna till det mesta om standardklädseln bland de olika klasserna vore trevligt.

Sedan är det mesta om den tidens levnadsöden intressant - som sagt, hur åt, sket, sov, nuppade och talade man etc. Visst, man har ju fått intrycket av sådant genom skönlitteratur och annan fiktion men verklig fakta är aldrig fel.

Hur som helst, shoot för allan del. Jag är tacksam för all hjälp.

Stort tack! :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Litteratur - viktorianska eran [Edit]

Ålrajt, här kommer mina tips!

Reinventing the Victorians av Matthew Sweet, som beskriver vad vi tror oss veta om viktorianerna (att de var så pryda och stela och en hord andra saker) och sedan enkelt och effektivt krossar de illusionerna med tidstypiska exempel och dylikt. Spam till exempel plågade redan viktorianerna och orsakade arga brev till insändarsidorna där man klagade över att man gav en slant åt springpojken som kom med telegrammet i tron att det var något viktigt, enbart för att få ett massutskickstelegram om billiga möbler i Birmingham! Nyttig bok att läsa. Rekommenderas starkt.
Sen har vi The Victorian Underworld av Donald Thomas, som beskriver brottsligheten som plågade England vid tiden och de olika sätten att bekämpa den. Gott om exempel och anekdoter.
Victoriana 2, rollspelet där man slår folk på käften i London anno 1867. Solida regler, kul setting och alla bär hatt!

Charles Dickens (tror det är författarens son) skrev en rätt intressant guidebok till London förvisso: Dickens' Dictionary of London (med dess systerbok Dickens' Dictionary of the Thames). Den staplar upp all tänkbar information en gentleman kan tänkas behöva veta om staden. Skjuter någon med gevär på morgonen? Slå upp och se om du ska klaga hos en konstapel, polishuset, en domare eller rentav regeringen! Behöver du köpa kopiösa mängder kött? Slå upp och finn adressen till en respektabel köttleverantör! Enkla levnadsregler blandas hejvilt med adresser och öppettider för herrklubbar, ambassader, cricketpaviljoner och allsköns underligheter. Min favorit är den detaljerade beskrivningen av var man kan finna en bobby vid ett visst klockslag (om grannens hund är lös och skrämmer pigorna, till exempel!).


Storuggla, sen var det något mer som ligger i en låda nu...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Suveränt schysst! =) Roliga tips det här, gillar speciellt illusionsdödaren. Låter mycket intressant.

Förövrigt är det roligt att du nämner Victoriana, eftersom detta inte bara är för rent intresserunkeri utan så klart till framtidsplaner gällande mitt rollspelande. Får jag en spelgrupp snart igen så är jag t.ex. grymt sugen på att köra lite nya World Of Darkness, fast i det viktorianska England.
 
Top