Nekromanti Litteratur och Infosök - Hjälp!

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Halloj på er!

Det är med draget stridsgissel och visiret nere jag rör mig utanför Järnringens trygga väggar här på forumet. Jag vet inte alls om det här är rätt ställe för denna tråd, men tycker inte jag hittade något annat som passade.

Med det sagt, här är er chans att hjälpa en student in peril.
Jag jobbar på ett projektarbete. Tanken är att jag i det ska kunna ge lite svar på hur traditionella brädrollspel kan konkurrera med moderna dator-och tv-spel, utifrån ett psykologiskt perspektiv. Om ingen av er heter Freud i efternamn så tror jag att jag fixar den biten själv.

MEN, min fråga till er är: Vill ni hjälpa mig att skrapa ihop litteratur och andra godtagbara källor? Saker som kan ge svar på vår historia, bidra med statistik, och allmänt hjälpa mig göra arbetet godkänt? Något jag kan referera till, helt enkelt, utan att bli lynchad av lärare. "Rollspel - The Facts" helt enkelt. Jag letar ju såklart själv, så bra jag kan, men eftersom jag vet att ni är en grupp underbara och fantastiska individer (enorma hundögon) tänker jag att det inte skadar att fråga. Var kan jag börja leta? Länkar? Litteratur? Intervjuer? Andra tidigare liknande arbeten?

Tack hörrni. Puss.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Uhm, vagt minns jag för några år sedan en artikel från Sverok, om "spelforskning". Om jag minns rätt, borde den kunna vara en startpunkt?

Jag är dock osäker - har absolut ingen länk och minns inte vad det var i för sammanhang. (Det _kan_ ha gällt "spelberoende" och ffa ha handlat om det obefintliga stödet för det i psykologisk forskning, men jag vill minnas att där också fanns lite generellt, typ "vad gör ett spel roligt och utvecklande för individen"-kind of uppsatser...)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,739
Tsianphiel har samlat en hel hög med resurser om spel på sin blogg Discordia. Det kan vara en bra ställe att börja rota.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
PjåtrimKaj;n206163 said:
vår historia
För rollspels ursprung och tidiga historia (tom 1979) kan du titta på Jon Petersens monumentala Playing at the World. Det är så vitt jag kan förstå standardverket i rollspelshistoria (men säger inget om psykologi). Den rundas dessutom av med en bra diskussion om kopplingen mellan de allra första datarollspelen och bordsrollspelen, något som det låter som att du kanske ska ta upp om endast i korthet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Skarpskytten;n206223 said:
För rollspels ursprung och tidiga historia (tom 1979) kan du titta på Jon Petersens monumentala Playing at the World. Det är så vitt jag kan förstå standardverket i rollspelshistoria (men säger inget om psykologi). Den rundas dessutom av med en bra diskussion om kopplingen mellan de allra första datarollspelen och bordsrollspelen, något som det låter som att du kanske ska ta upp om endast i korthet.

Sedan kan man ju kanske komplettera med Finna Dolda Ting om man vill ha lite mer specifikt svensk spelhistoria att referera till...
 
Top