Nekromanti Liten tanke ang. Neotech.

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Har spelat neotech i ett antal år, faktum är att jag började redan då första versionen släpptes.

Nu så har jag däremot börjat fundera lite över reglerna för SKY och skador i det spelet (bättre sent än aldrig).
För det första.
Jag kan mycket väl ha missuppfattat skadorna i neotech, men funkar det på detta vis:
Kallse skjuter Rambo-Nisse med sin Deagel, träffar honom i skallen men ger inga extraskador. Tar Rambonisse då skadeslaget PLUS skadan från skadetabellen i trauma och smärta eller tar han bara valörerna från skadetabellen?

För det andra.
Samuraj-Ulf är en präktig mästare på kenjutsu och daskar till en sovjetisk tankt med sin katana.
Pansaret är 500mm tjockt där han drämmer till och ger följdaktligen ett SKY på 20.
Samuraj-ulf slår 7t6 i skada (Ja! Man KAN ge så mycket skada med en katana), 32.
Enligt reglerna dras nu SKY (20) bort från skadan, om det inte är flexibelt pansar, då dras halva SKY bort istället....
M.a.o. så högg just nu Samuraj-Ulf genom ett stridsvagnspansar och har så mycket skada kvar att han kan dessutom orsaka en extraskada.

Vaför i hela jäkla världen frågar jag nu något såhär korkat, ingen människa kan ta en .50AE i pannan, änmindre hugga genom 500mm pansarplåt.Ja, har inget bra svar på den frågan, mer sugen på att se vad förklaringen på detta är...

MVH Kameli
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Jag skulle helt enkelt säga som så att svärdet inte tränger igenom pansarplåten. (Och om den av någon underlig anledning skulle göra det, får vagnen ingen betydande skada)...

Ett problem som uppstår är ju hur man ska värdera ett vapens skada, om man exempelvis ska värdera den lika för både organiska som "mekaniska" mål, eller inte?

Jag håller på och skissar upp riktlinjerna för ett alternativt regelsystem där strid med och mot fordon, bunkrar, osv ingår. Delar av ett sådant system finns med i nuvarande utgåva av min modul "Rekylfria vapen", där jag har försökt att skilja på vanlig, N-skada, från F-skada (skada på mekaniska ting och fordon)...

Jag skulle uppskatta en katanas F-skada till 0.5 eller 1, medan en överkalibrig PG-29V RSV projektil från ett raketgevär kanske skulle hamna på runt Ob5T6. Den ryska stridsvagnen du refererade till kanske kan ha en "KP" på tornet motsvarande 25.

Själva svårigheten är alltså att uppskatta hur mycket varje vapen/ammunition kan tänkas göra i skada, samt vad olika fordon har i "KP".

Min kritik mot Neotech n2 är att det bara finns ett generellt skadevärde som gäller mot alla mål, snarare än separata, men det är antagligen därför att spelet inriktar sig på till storleken "mindre" vapenslag och att tyngre fordonsstrider inte var tänkta att ta på för stort allvar, regeltekniskt sett.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
" Tar Rambonisse då skadeslaget PLUS skadan från skadetabellen i trauma och smärta"

Nej.

"eller tar han bara valörerna från skadetabellen?"

Ja.

"Vaför i hela jäkla världen frågar jag nu något såhär korkat, ingen människa kan ta en .50AE i pannan"

Har du fått så lite skada att du inte får någon extraskada så har kulan på sin höjd snuddat skalpen och svett polisongerna.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
För att då inte svara på det som redan svarats på, har du nånsin hört talas om sunt förnuft? På samma sätt som ett träsvärd (fast det definieras vilka vapen som kan göras i trä) i Dod6 kan ha sönder en metallsköld (som inte definieras i regerlerna) kan också en katana göra så här mycket skada om man hårddrar reglerna. Dock vill jag minnas att SKY är baserat på projektilskada och inte huggskada. Det är en helt annan energi som ska överföras. En kula från en Ak5 har en utgångsenergi på 1750 Joule och går lätt igenom en trästock. Dock har den inte en chans mot bepansrade fordon. Om du inte då kan sticka din katana genom trästocken tror jag inte du kan hugga dig igenom 500mm pansar. Dessutom är eggen på en katana skör och hård och kommer bara att gå _så_ jävla sönder om du bankar in den i nått. Det är alltså pansaret som kommer skada katanan och inte tvärtom. Dessutom förutsätter skadeslaget och skadetabellen att du slår på en sak som kan ta emot smärta, blödning och trauma. Det är därför man använder specialregler när man skjuter på cyborgar. Alltså kan man inte applicera skadereglerna för organiska föremål på en klump pansar. Och med termen 'pansar' åsyftas antagligen kroppspansar eftersom man pratar om flexibla pansar. Det är liksom inte samma del av reglerna överhuvudtaget.

Visst, det kanske inte står i reglerna att man INTE ska göra såhär, men ärligt talat, tror du Neogames vill att man ska kunna hugga igenom 500mm pansar med en katana? När de eftersträvar realism inom de andra områdena?

Du köpte spelet, det är ditt spel, du är fri att göra vad du vill med det. Hittar du grova regelbuggar, rapportera dem till Neogames istället för att ta dem här.

Foggmock - som ursäktar eventuell dålig ton i inlägget. har haft en skitdag på jobbet och med flickan.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Krille har redan svarat på fråga ett.

Jag har för mig (jag sitter på jobbet och inväntar kompilering, utan N2 i närheten) att defintionen är att det gäller kroppsskydd. Alltså att SKY dras från skadeverkan direkt. Jag har också för mig att det står att närstridsvapen inte penetrerar fasta mål öht.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Samuraj-Ulf är en präktig mästare på kenjutsu och daskar till en sovjetisk tankt med sin katana.

Då skulle jag kalla Samuraj-Uffe för dum...reglerna kan inte ta upp alla fall, detta är ett bra exempel på när SL måste säga..det är lönlöst..du har inte en chans. Gör husregeln: Man slår inte ut tanks med svärd..punkt slut.
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Hade jag intehaft en djup respekt för Rollspel.nu så hade flaming-karusellen varit i full gång nu.

Det är väl fanimej klart som vatten att jag fattar alla de synnerligen självklara saker du har tagit upp.

"Visst, det kanske inte står i reglerna att man INTE ska göra såhär, men ärligt talat, tror du Neogames vill att man ska kunna hugga igenom 500mm pansar med en katana? När de eftersträvar realism inom de andra områdena?"

....
Jag tror jag påpekade i det första inlägget att jag tyckte det var synnerligen skadat ifall det skulle funka såhär, läs igenom vad folk skriver för tusan!

"Du köpte spelet, det är ditt spel, du är fri att göra vad du vill med det. Hittar du grova regelbuggar, rapportera dem till Neogames istället för att ta dem här"

Nu är du väl lite väl....
Vad fan tror du Rollspel.nu är till för? Diskutera knyppling?
Det verkar som om du lider av en grovt "Fan vad jag är gud" attityd, skärp dig och börja bete dig som en människa.

Personligen tycker jag att det är en ganska lustig företeelse som jag ansåg kunde vara kul att dela med mig om på forumet.
Men visst, hädanefter akn vi ju lägga upp en paragraf att man endast får disskutera antal volymprocent svart färg som goth-rockarna 2059 har i sitt hår.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Hade jag intehaft en djup respekt för Rollspel.nu så hade flaming-karusellen varit i full gång nu.

Varför det? Min intention var aldrig att flame:a.

Jag tror jag påpekade i det första inlägget att jag tyckte det var synnerligen skadat ifall det skulle funka såhär, läs igenom vad folk skriver för tusan!

Jag läste det. Och du frågade om det verkligen skulle vara såhär. Då förklarade jag såklart varför det INTE borde vara så.

Nu är du väl lite väl.... Vad fan tror du Rollspel.nu är till för? Diskutera knyppling?

Sa jag det? Du sa själv att mina svar var självklara. Är det verkligen nödvändigt att ställa frågan då?

Det verkar som om du lider av en grovt "Fan vad jag är gud" attityd, skärp dig och börja bete dig som en människa.
Tja, är vi inte alla lite narcissistiska? Jag är såklart störst, starkast och vet bäst. Seriöst dock. Jag ser själv inga översittartendenser i mitt inlägg, men man låter alltid dryg när man är 'stating the obvious', och som jag sa förut, hade du väntat dig några andra svar? Nånsin hört om klyschan 'Om det verkar för bra att vara sant är det antagligen det'?

Du skriver själv att du inte vet varför du frågar. Det visste inte jag heller. Om buggen är så uppåt väggarna fel är det antagligen just det - en bugg. Hårddrar man regler kommer det att uppstå konstiga situationer, men folk som trillar ur flygplan på 4000 meters höjd har klarat sig utan ett brutet ben och folk som trillat från en balkong på första våningen har dött på fläcken på samma sätt man statistiskt sett skulle kunna kasta sin mobiltelefon på någon i Neotech och ha ihjäl honom. Finns nog en tråd om det nånstans.

Personligen tycker jag att det är en ganska lustig företeelse som jag ansåg kunde vara kul att dela med mig om på forumet.

Visst, eftersom vi har konstaterat hur fånig buggen är är det ju rätt kul, men jag hade aldrig upptäckt den själv, mest för att jag aldrig valt att tolka skadesystemet på det sättet.

Men visst, hädanefter akn vi ju lägga upp en paragraf att man endast får disskutera antal volymprocent svart färg som goth-rockarna 2059 har i sitt hår.

Jag skulle gissa att de som vill ha riktigt svart hår gör en hårsäcksfärgning eller skaffar sånt där grymt cyberhår.

Och nej, jag vill inte att detta forumet ska vara så strängt. Jag vill bara slippa de mest uppenbara sakerna. Hade ditt inlägg varit en fråga om skadesystemet eller huruvida man kan tåla en kula i pannan hade det vart en annan sak. När du frågar om man verkligen ska kunna hugga igenom 500mm pansar med en katana och jag svarar 'nej' tycker jag ärligt talat inte att det är jag som har gjort fel, även om jag som sagt kanske lät lite dryg, vilket jag också ursäktade och förklarade.'

Jag fiskade inte efter troll, men du svalde betet iallafall. Har du nån mer konstruktiv kritik på min debatteknik tar jag välkommet emot PM.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ärligt talat så förstår jag inte alls vad du menar med det här inlägget.

Foggmocks svar kanske inte har världens vänligaste ton, men det är verkligen inget att hetsa upp sig över.
Det är ett fullt acceptabelt svar på frågan du ställer.

Att dessutom hoppa på honom och hävda att han har hybris är bara löjligt. Var kommer den tolkningen ifrån? Det låter som det skulle vara ett sårat ego, och då tar du nog dig själv, foggmock och forumen på för stort allvar.

Även om foggmocks svar inte var ett perfekt inlägg, med den bästa möjliga tonen så var det inget emot det svaret du skriver. Och det tycker jag är tråkigt, och sådant vill jag inte ha på det här forumet, därför kommer jag låsa tråden om ni fortsätter bråka.

Och anledningen till det syns antagligen tydligt i mitt inlägg. Dålig ton föder dålig ton.

Kortversion: Jag vill bara att ni slutar bråka, och säga att jag tycker du överreagerar lite.

chrull
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Biter i det sura äpplet.

Jaja, det är väl bara att krypa till korset och erkänna att jag överreagerade lite.
Jag *hrm* ber om ursäkt för den störning jag orsakat på forumet men jag tycker även att du Foggmock kanske kunde ta en lite trevligare ton i dina inlägg.

MVH David Kamali

Kanske dags att ta en titt på min signatur..
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Okay, men säg stridsrustningarna i Offensiv då? De mekaniska monstren som beskrivs som innomhus-tanks.
De verkar ju bestå av samma matreal fast värre än de keramplattor som svenska armén har i sina västar. Dessutom heltäckande.
Dom plattorna måste du fanimej ha ett spett och gott om tid för att hugga igenom.

Sen är jag lite sugen på att veta vem som upfann företaget DO och om det kommer regler på land-mates inom en överskådlig framtid..
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Landmates är på gränsen. Jag skulle nog tillåta en katana-dåre att använda de vanliag reglerna. Det är inte så ofta man kommer över de 20+ i skadeverkan som behövs. Men jag kör en ganska action-orienterad stil i N2.

DO är en gemensam konstruktion av mig och Johan Söderström. Mer regler (än de som finns) kommer i Miltech.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Landmates är på gränsen. Jag skulle nog tillåta en katana-dåre att använda de vanliag reglerna. Det är inte så ofta man kommer över de 20+ i skadeverkan som behövs. Men jag kör en ganska action-orienterad stil i N2.

Vilket innebär att om en katana-dåre kan komma fram och slå på en landmate är det nått fel på landmaten :gremwink:
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Mjo, det måste jag väl säga att man gör om man nu handlar som fasen i kenjutsu. Då kommer man som sagt upp i skador om 6-7t6.

Sen måste jag fråga.
DO, är det allvarligt menat eller ett skämt?
Hela företagets verkar ju vara en läskig inkarnation av en skogshuggar-herre-jävlar-här-kommer-jag mentalitet.
Nu är det ju som vanligt att man använder det om man vill men var det ändå inte lite i överkant?
"Ondsint företag i skandinaviens fjäll som döper vapen till saker som Ultra Spränger"?
Vad tänkte ni på? Eller spann ni bara vidare på Opperation avalanche?

MVH David Kamali
 

Tjakalen

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
35
Location
En obskyr namnlös håla i norra sverige
Neotech har i mina ögon influerats av för mycket flumm, DO, chepo pain, dragon deluxe, sherwood rörelsen och diverse från Neotech Europa. Antar att det är många olika stilar som möts på Neogames som ligger bakom detta. Det som däremot alltid har gjort neotech attraktivt är deras fina system. För skjutvapen så är reglerna i N2 goda i och med penetrations-systemet (med vissa modifikationer som gör att man inte plockar en .50AE i huvudet, ofta med ett leende på läpparna.) Inom vår spelgrupp kör vi så att man får den slagna skadan + extraskadorna i skada. Detta leder till ett betydligt dödligare läge som är mer relistiskt. Läs förordet till offensiv, om att vapen ska vara skrämande och mest finnas som ett hot i bakgrunden och inte utmynna i meningslöst underhållningsvåld. Sedan ser du med orginal reglerna hur varje skottstrid med vanlig 9x19mm leder till ett gäng gun-slingers som inte slutar skjuta fören dom är så nedtyngda med bly att dom ändå inte skulle orka röra på sig...

Pansar systemet i N2 verkar knappast vara genomtänkt då det kommer till närstridsvapen. Det hade varit gångbart för kevlar och andra flexibla skydd. Men den som försöker slå igenom en av dagens klass V keram-plattor med sin katana lär finna att han har en vass vinkelhake innan han ens nästan är klar. För enligt reglerna så är det ju faktiskt fullt möjligt för den glade samurajen att komma simmande mot hangar fartyget och hugga sig in genom skråvet... Förhoppningsvis kommer detta att ses över i framtida moduler, tills vidare så får man köra på husregler och det förnuft man råkar ha i sin ägo.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: DO

DO är ett typexempel på amerikansk vapenhysteri, skruvat ytterligare tio ggr. Jag vet inte om du har sett amerikansk reklam för vapen? Själv blev jag skräckfyllt förvånad när solbrända sillikon-modeller sköt automateld i slow-mo, med fokus på hur rekylen skapade stötvågor i bröstens vävnader, medan ljudet låter som en lätt moddad haubits, samtidigt som presentatören, på bred Texas-accent, lovprisar vapnet i fråga som om det vore Messias nya återfödelse.

Att DO sedan hamnade i Sverige var mest för att ytterligare skapa kontrast.

Det sorgliga är dock att DO redan är förbisprunget av verkligheten, känns det som.

(den som vill se dylika reklamfilmer hittar dem lättast på Kazza eller DC)
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Re: DO

Mjo, men nog är det väl deras marknadsförare som ansvara för det. inget seriöst vapenföretag skulle väl dels kalla sig Death ordnance, ha vapen som heter saker som Ultar Kill. Rapdi Kill osv.
Det är lite av den där förbannade överdriftshumorn som alltmer förstör fina och bra spel som Neotech.
Överdrifterna har lett till att neotechs värld blivit Svart/Vit istället för den charmerande GRÅ den hade från början.
Nej, jag hoppas att du tar ditt förnuft till fånga så vi slipper se mer av dessa överdrifter.
Jag fruktar nämligen att nästföjande steg är ett äventyr med en dinosaurie-park i äkta jurrasic-park stil och en sur T-rex, som följd av att man börjat klona boskap för försäljning.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Re: DO

Hehe, jasså du fruktar att skum fantasi ska framkalla dinosaurier? Lyssna till kloke Desticado, han har allt en aningen annorlunda idé på området... :gremsmirk:
 
Top