Nekromanti Liten rollpersonsgenerator för Neotech.

Benax_UBBT

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
75
Ni hittar en liten rollpersonsgenerator för Neotech på http://www.megaserna.org/neogen/ .

Den saknar en del småsaker, bland annat tre (eller flera, har inte boken framför mig nu) sysselsättningar men om den kan vara till hjälp för någon som behöver ett par snabba rollpersoner eller liknande kanske det inte spelar så stor roll. Om nån orkar gnälla tillräckligt mycket kanske jag kan bygga in det som saknas. :gremsmile:

Om nån orkar ta sig tid att lämna kommentarer här skulle jag vara tacksam. Behöver inte vara konstruktiv feeback, är den värdelös så skriv det :gremgrin:
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Meget pen og fin, beste karaktersgeneratoren til Neotech jeg har sett (Og den eneste av dem som fungerte til N2).

Men det er et noen ting som jeg savner:

Muligheten for å låse ett eller flere resultat:
Et slikt program vil jeg bare buke til SLPer, og jeg har ofte et ønske om at de skal ha en spesiell bakgrunn, eller være gode på et spesielt område, for å tilfredstille begge disse kravene må jeg slik det er nå kaste mange ganger før jeg får en karakter med en brukbar basis som jeg kan bruke til å forme den slik som jeg vil ha den.

Jeg vet ikke hvorvidt du har innarbeidet fengsel/arbeids- og hjemløshet i karrieresystemet ditt, men min testkarakter ble tatt av purken i sin siste periode og burde havnet i fengsel i fjerde periode og så ut i arbeid igjen i en femte... det skjedde ikke.

Jeg synes også at listen over ferdigheter var litt uoversiktlig, jeg ville likt å se en større en i en eventuelt senere versjon.

Men alt i alt, meget god, den har et stort potensiale.

/Keep up the good work..
 

Snerrick

Veteran
Joined
24 Oct 2003
Messages
54
Jag tycker den ser riktigt bra ut. :gremlaugh:
Det skulle vara perfekt om du orkade programmera dit SLP-generering oxå - så man enkelt kunde få ut sina SLP utifrån t.ex. arketyper, men ändå med viss individuell prägel.
 

Rage

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
64
Location
Borlänge
Snygg och snabb generator. Har själv försökt gjort en slump generator för att generera SLP:s samt färdiga karaktärer till N2 men den var inte lika snygg som din. Samt att det var svårt att få en bra (intelligent) fördelning på färdighetspoängen.
Jag gjorde en liten JavaApplet. Ifall någon är intresserad så kan jag attacha koden (varning spagettikod).
 

Benax_UBBT

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
75
Den lilla saken är som sagt avsedd för rollpersoner och inte för SLP, jag tillhör väl den falangen som anser att en SLP inte skall skapas enligt RP-regler. Bättre att först tänka ut ett skal med bakgrund osv. och sedan bara tilldela färdigheter som man vill ha dom. Ultra innehåller ju en hel del SLP vad jag kommer ihåg, där finns gott om 'normalvärden'.

Fängelse, Hemlös och Arbetslös skall vara implementerade, dock tror jag att om man åker i fängelse inför fjärde perioden skiter den i det, mest för att det inte skall vara en ren fördel att sitta inne (liten husregel, tänkte inte på det när jag skrev inlägget). Skall se om jag lätt kan ändra detta.

Listan på färdigheter kan som du säger vara lite oöverskådlig ibland, skall fundera på hur man kan trycka ihop resten för att få in en större....

Tack för dina synpunkter!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Min första tanke var om den generator: Fasen, här har vi en underbar slp-generator !!!

Bra jobbat, helt enkelt !!
Ska nog ta & berätta om den här generatorn till min polare, som är sl till N2.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Den saknar en del småsaker, bland annat tre (eller flera, har inte boken framför mig nu) sysselsättningar men om den kan vara till hjälp för någon som behöver ett par snabba rollpersoner eller liknande kanske det inte spelar så stor roll. Om nån orkar gnälla tillräckligt mycket kanske jag kan bygga in det som saknas.

Jag tycker den är snygg och den funkar, men enda anledningen jag skulle använda den är som SLP generator. Så egentligen vore det bättre med en SLP generator. I stil med den som någon gjort till Western. :p

/Honken
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Får jag ge ett ascoolt förslag?

Fixa en formaterad utskriftsvariant så man kan plutta ner ett formulär i skrivaren och sedan bara skriva ut och få all info!

/Seinet Wintermute - Gillar fortfarande bäst att sitta med bok, lappar, tärningar och allt sådant :gremsmile:
 

Benax_UBBT

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
75
Jo, tänkte på detta, men det första problemet är att ett neotechrollformulär är tvåsidigt, så man skulle behöva göra en liten 'wizard' med 'sätt in formulär sida 1 och tryck ok' osv. Blir lite meckigt. Problem två är att det kommer krävas en helsickes massa mätande som jag inte orkar ta tag i nu i varje fall :gremlaugh:
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Visst, jag vet att mätandet kommer ta upp snormycket tid (allt som är tråkigt och tar upp mer än 1 minut är något som tar upp snormycket tid), men ack vad coolt det hade varit. Ett exempel är att på något sätt skapa ett pdf-dokument av det som bara är att printa ut på ett rollformulär (även här blir det probs med två sidor).

Jag kom på andra saker när jag satt och lekte lite med det också, det finns ingen möjlighet att gå tillbaka några steg ifall man ångrat sig. Hade dessutom varit roligt ifall man kunde se vilka framgångsslagen berodde på när man slår för sysselsättning. Det är svårt att skapa en helt problemfri rollpersonsgenerator men det är alltid värt ett försök, speciellt när man har ett så snyggt startpaket som du har fixat.

Saker jag vill se i den:
Möjlighet att gå tillbaka till tidigare steg i genereringen
Kunna se vad sysselsättningarna har för framgångsslag
Möjlighet att manuellt byta ut ett tärningsslag (fuska alltså :gremlaugh:)
Layoutad utskriftsversion
Textfält för utseende- och bakgrundsbeskrivning
En enkel utrustningslista där sådan där "gratisutrustning" från sysselsättningen hamnar.

/Seinet Wintermute - Full av idéer men utan ork att realisera dem
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
"Visst, jag vet att mätandet kommer ta upp snormycket tid (allt som är tråkigt och tar upp mer än 1 minut är något som tar upp snormycket tid), men ack vad coolt det hade varit. "
Jag håller med.. Det hade varit riktigt ballt.. Fast beror inte också lite på skrivaren/webbläsaren var någonstans utskriften hamnar på pappret, så tyvärr blir det nog relativt omöjligt.. Pdf vore ett bra alternativ, som du skriver..

Å andra sidan.. I generatorer som skrivit ut sina egna formulär, så har det varit lite irriterande att man inte kan ändra några tecken som exempelvis färdighetsvärdena..

"Hade dessutom varit roligt ifall man kunde se vilka framgångsslagen berodde på när man slår för sysselsättning."
Ojojoj.. Ja, helt klart.. Jag har suttit och gjort 6-8 karaktärer nu (trots att jag inte spelar N2) och jag blir så förtvivlad när jag tycker att saker som borde ge bra framgångsslag inte gör det.. Jag har ingen aning om vad som krävs för att bli en framgångsrik affärsman.. Hur blir man politiker exempelvis? Är det affärsman?

Sedan kanske en liten förklaring om vad varje yrke egentligen innebär? Solo låter som en prisjägare men jag har ingen aning.. :gremsmile: Vissa av färdigheterna vet jag inte heller vad de gör.. Måste man köpa matematik när man har fysik? Vad är det för skillnad på Mekanik, Datateknik och Elektronik? Programmering och Hacking? Biologi och Genteknik? Förvisso tycker jag N2 har lite för många smala färdigheter, så det är väl därför jag tycker många färdigheter låter ungefär likadant.. :gremsmile: (notera ungefär.. ungefär)

Beröm över programmet har jag redan skickat via PM.. :gremwink:

/Han som själv försöker bygga generatorer som kan stå på egna ben utan någon regelbok
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Min karaktär!

Egenskaper
Styrka: 12 Startkapital: 52800
Rörlighet: 5 Mediastatus: 1
Tålighet: 8 Cool: 12
Personlighet: 10 Tur: 7
Psyke: 10 Psykospoäng: 0
Vilja: 12 Genmod:
Bildning: 14 Bieffekt:
Syn: 7 Uppväxt: Företagsdistriktet
Hörsel: 15 Social status: Medelklass
Speciella fördelar och nackdelar
Fisken i vattnet: Färdigheterna Simma och Dykning är lättlärda.
Språkgeni: Rollpersonen får en nivå enklare (+Ob1T6) på alla förbättringsslag för språkfärdigheter. Detta betyder dock inte att de är lättlärda.
Skallig: Rollpersonen har inget huvudhår. Om inte huvudet skyddas blir rollpersonen på dåligt humör och de flesta handlingar blir en nivå svårare.
Viskande röst: En skada på stämbanden gör att rollpersonens röst inte hörs så långt.

Uppväxthändelser
Familjetragedi: En av rollpersonens föräldrar har blivit dödad i en trafikolycka.
Engagerad släkting: En släkting har engagerat sig i hur det går för rollpersonen.
Karriär
Arbetare - Normal
Rollpersonen är medlem i fackföreningen som styrs av maffian.
Rollpersonen kom på att företaget sysslade med något olagligt. Rollpersonen avslöjade detta för mydigheterna och fick sparken, men en bonus från en konkurrent. Rollpersonen måste välja en annan sysselsättning nästa period.
Arbetare - Misslyckad
Rollpersonen råkade ut för en skada på jobbet. Rollpersonen läre känna en sjukgymnast och lyckades efter lite bråk få ut ett skadestånd.
Rollpersonen råkade ut för en skada på jobbet. Rollpersonen läre känna en sjukgymnast och lyckades efter lite bråk få ut ett skadestånd.
Gangster - Normal
Rollpersonen har räddat livet på en boss.
Rollpersonen har lämnat information till polisen. Rollpersonen får en ny identitet och stryks ur brottsregistret.
Kontakter
Psykolog 9
Släkting 11
Maffiaboss 18
Sjukgymnast 10
Sjukgymnast 11
Gangsterboss 14
Fiender
Företagschef 17
Prisjägare 18

Färdigheter
Agera 5 Armborst 5
Automateld 5 Båge 5
Dans 6 Dra vapen 5
Dykning 15 Fingerfärdighet 5
Fritt fall 5 Förföra 7
Förhörsteknik 5 Förklädnad 5
Genomsöka 5 Geografi 5
Gevär 5 Gömma 5
Hasardspel 5 Historia 6
Hoppa 5 Idrott 6
Informationssökning 5 Juridik 5
Kasta 5 Kastkniv 5
Kemi 5 Klättra 6
Köra: bil 15 Köra: lastbil 15
Ledarskap 5 Matematik 6
Matlagning 5 Media 5
Mekanik 14 Musik 7
Närstrid: slagsmål 10 Närstrid: klor 5
Närstrid: kniv 5 Närstrid: annan 5
Pistol 7 Programmering 5
Psykologi 6 Simma 14
Sjunga 5 Skidåkning 5
Skriva/läsa 9 Smyga 5
Socialt uppträdande 7 Spaning 5
Spåra 5 Stridsvana 5
Supa 5 Undervisning 5
Undre världen 12 Värdering 5
Övertalning 5

Fan, nu vill jag spela NeoTech! För första gången i mitt l,iv (som jag önskar det, inte som jag spelat det).

(Fast jag upptäckte en bugg, jag kunde välja Arbetare efter att ha fått en särskild händelse som sade att jag inte fick. Fast jag skulle tillåtit att han bytte till firman han hjälpte.)

Erik
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Om man får händelser som förhindrar att man höjer färdigheter så hade det varit bra om de inte gick att höja.

/Marcus

EDIT: Den har också en viss tendens att slå samma sak på båda händelserna, kanske ska man låta den slå om samma resultat 50% av de fallen? Det brukar vi nog göra när vi slår IRL
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Jag har ingen aning om vad som krävs för att bli en framgångsrik affärsman.

Det krävs en genomförd universitetsperiod och en examen - flera sysselsättningar kräver detta, men då universitet inte finns med som sysselsättning i generatorn blir det svårt. ,-)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Min karaktär!

Här är min - jag gillar att killen är urfattig från start och att hans första karriär är som misslyckad (!) hemlös!

--

Egenskaper
Styrka: 17 Startkapital: -57800
Rörlighet: 12 Mediastatus: 5
Tålighet: 13 Cool: 10
Personlighet: 13 Tur: 13
Psyke: 13 Psykospoäng: 14
Vilja: 12 Genmod:
Bildning: 16 Bieffekt:
Syn: 7 Uppväxt: Förorten
Hörsel: 11 Social status: Medelklass

Speciella fördelar och nackdelar
Smutsig mun: Rollpersonen svär extremt mycket.
Manisk: Rollpersonen har ett brinnande intresse för nånting. Måste klara ett lätt slag mot PSY varje dygn för att kunna koncentrera sig på nåt annat än detta intresse. SL avgör vad.
Taktiskt Geni: Färdigheterna Strategi och Taktik är lättlärda.
Knivkastartalang: Färdigheten Kastkniv är lättlärd.


Uppväxthändelser
Rumlare: Rollpersonen är en riktig partyprisse men har börjat med en drog. Beroendegraden är nu 2T6*.
Speldjävulen: Rollpersonen har under en längre tid spelat bort stora delar av sin förmögenhet.

Karriär
Hemlös - Misslyckad

Rollpersonen höll på att bli dödad av ett ungdomsgäng. Blev räddad av poliskonstapel.

Rollpersonen har deltagit i hungerkravaller men blev misshandlad och lämnad i rännstenen.

Mediaarbetare - Misslyckad

Rollpersonen har varit med om något mycket skrämmande. Trots chocken rapporterade rollpersonen om det inträffade.

Rollpersonen har en hemlig källa som då och då förser rollpersonen med information.

Mediaarbetare - Misslyckad

Rollpersonen har varit med om något mycket skrämmande. Trots chocken rapporterade rollpersonen om det inträffade.


Kontakter
Partyfixare 16
Bookmaker 9
Polis 13
Hemlig källa 12

Fiender
Färdigheter
Agera 5 Armborst 5
Automateld 5 Båge 5
Dans 5 Dra vapen 5
Ekonomi 6 Fingerfärdighet 5
Fritt fall 5 Förföra 10
Förhörsteknik 5 Förklädnad 5
Genomsöka 5 Geografi 5
Gevär 5 Gömma 11
Hasardspel 10 Historia 5
Hoppa 5 Informationssökning 10
Juridik 5 Kasta 5
Kastkniv 10 Klättra 5
Köra: bil 5 Ledarskap 5
Matlagning 5 Media 15
Närstrid: slagsmål 8 Närstrid: klor 5
Närstrid: kniv 5 Närstrid: annan 5
Pistol 5 Psykologi 10
Sjunga 5 Skidåkning 5
Smyga 5 Socialt uppträdande 10
Spaning 5 Spåra 5
Stil och smak 6 Strategi 10
Supa 7 Säkerhetssystem 11
Taktik 10 Undervisning 5
Undre världen 15 Värdering 5
Övertalning 15
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Min karaktär!

Snubben jag just genererade fick ett av de jävligaste resultaten man kan få i hela N2 - personlig konkurs. Hans startkapital var -7 408 000 Euro.

Nice...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Woho!

Jag vägrar komma med konstruktiv kritik, jag tänker bara säga att den här generatorn var råball. Snygg, snabb och enkel. Fan vad bra gjort, en stor eloge.

En sak som roade mig lite dock. Testade att göra en rollperson och fick, till min stora förvåning, en Anka med hur megamycket i resurser som helst. Vafan? NeoAltor? Näh, när jag genererade html-filen visade det sig att prickarna över A:et hade försvunnit och det skulle vara Änka...
 
Top