Nekromanti Liten regelfråga angående ryggsäck och strid?

Taogoli

Veteran
Joined
11 Dec 2010
Messages
100
Location
Norrköping
Hallåj

Vet ej om det är rätt del av forumet med regelfrågor, om fel så flytta gärna detta till rätt plats.

Har tänkt på hur det skulle vara att vara i närstrid och ha en ryggsäck full med diverse äventyrarutrustning på ryggen. Det måste vara väldigt otympligt och svårt att ha en ryggsäck hängande och slängande på ryggen när man måste röra sig snabbt, som i strid.

Vet ju bara hur jäkligt det var att springa med ryggsäck i lumpen (jag vet jag är dinosaurie i sammanhanget ;) ) eller på senare tid när man varit ute med ryggsäcken och långbågen och skjutit stubbar för nöjes skull, hur mycket en ryggsäck kan vara i vägen.

Hur mycket avdrag ger ni för en ryggsäck, vilka regler finns för detta?

Mvh taogoli
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Jag brukar inte spela på ett sätt där detta spelar någon egentlig roll med den här typen av detaljer. Ärligt talat känns det lite farligt att ge minus för något alla karaktärer har på sig alltid när de är ute på äventyr.

Ett funktionellt alternativ är ju att ha en regel om att när det blir en strid så väljer du antingen att dramatiskt kasta av ryggsäcken och din mantel/annat som är i vägen och så är de sakerna sårbara för att någon tar en stridsrunda och snor dem eller sparkar dem i en flod eller så har du dem på dig och så har du ett minus på hur snabbt du rör dig.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nu vet jag inte vilken version av DnD du spelar så det här blir ett allmänt råd.

Det är ju inte ryggsäcken i sig som är jobbig, utan att den är tungt lastad.
En tom ryggsäck på ryggen är ju inget större problem i en strid.

Jag skulle inte gå på om rollpersonen har ryggsäck eller ej, utan hur tungt lastad rollpersonen är i största allmänhet.
Jag skulle titta i reglerna under 'Strength', 'Encumbrance' och 'Speed/Move'.
Ofta finns regler för att man rör sig långsammare om man bär på mycket och ofta uppdelat i grupper som: "lightly encumbered", "heavily encumbered" o.s.v.

En enkel husregel skulle vara att ge -2 på attacks varje gång rollpersonens movement sänks.
En snabb titt i DnD5 PHB ger en optional rule för heavily encumbered då ens move sänks med 20' och alla attack rolls har disadvantage.
Heavily encumbered i DnD5 är den andra nivån och skulle ge -4 med mitt förslag till husregel, medan disadvantage brukar räknas som ungefär -5 (vilket nästan är samma sak).

En sadistisk DM låter givetvis sina spelare kasta av sig ryggsäckarna i strid - och ser sedan till att motståndet är så hårt att rollpersonerna måste fly... utan ryggsäckar. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
anth;n210823 said:
En sadistisk DM låter givetvis sina spelare kasta av sig ryggsäckarna i strid - och ser sedan till att motståndet är så hårt att rollpersonerna måste fly... utan ryggsäckar. :)
Glee :D
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Ryggsäcken är ju i vägen när du drar ditt svärd från ryggen! I övrigt tycker jag att den bara kan få vara där utan att påverka.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
En till här för att skita i att ge specifika modifikationer just för ryggsäck. Den formen av detaljism ger en "pillighet" som jag klarar mig utan, särskilt om man då betänker alla andra situationer som man då också bör specialhantera.

Min gissning är att det finns någon form av belastnings-system och jag skulle helt enkelt använda mig av det. Så om ryggsäcken är fylld med prylar som gör att man överstiger vad man orkar bära så får man någon sorts modifikation (antar jag, det är ju det klassiska).

Tom. detta har på senare år för mig blivit ganska sekundärt utan jag siktar på någon sorts "rimlighetsprincip" och har sedan mycket grova regler kring detta. Mer rekommendationer än regler som i slutändan faller tillbaka på vad man/vi i gruppen tycker är rimligt att släpa omkring på. För egen del är det att man har någon sorts primärt vapen + dolk/sköld samt några få grundläggande grejor i en rygga (typ lite mat och vatten och sånt). Bär man mer än så kan man få sig ett litet minus, kanske.

Cog.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Om jag någonsin blir färdig till att spelleda något OSR-igt, tänker jag ha ungefär följande regel:

Spelare kan lasta på sina rollfigurer så mycket de känner för. Men när som helst (under eller mellan spelmöten) kan SL inspektera deras utrustningslistor, och en rollfigur som bär på orimligt mycket saker kommer att finna att hen har tappat slumpvisa saker ned till en nivå som SL i sin outgrundliga vishet finner rimlig. Frihet under ansvar. Don't push it.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
@Skarpskytten:
I mitt eget system har jag ett liknande system som det du beskriver men lite mer kodifierat. Man kan bära så mycket prylar som gruppen tycker är rimligt. Vissa saker benämns dock som skrymmande (tumregeln om det kräver två händer för att hantera med någon sorts enkelhet). En spelare kan max släpa runt på 3 skrymmande prylar och för varje skrymmande pryl över 1 får man ett minus på handlingar som kräver rörlighet (SL har slutgiltiga avgörandet vad).

Men jag gillar ditt förslag :D Kanske tom. så mycket att jag kommer sno det...

Cog.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
Jag gör en rimlighetsbedömning och tar en dialog med spelaren kring vad de kan och inte kan bära med sig. Insisterar de på att släpa med sig något otympligt, blir det någon form av konsekvens så klart. I övrigt undviker jag regler som jag inte tycker tillför något.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Både LotFP och "Ensamma vargen"/"Lone Wolf" har ett buslätt system:
(+ antagligen ett par till rollspel)

De skiter i vad saker väger, istället består ens utrustningslista på karaktärsbladet av numrerade linjer.
Man kan bära ett visst antal föremål utan problem, efter det är man encumbered, o.s.v.
Det är lagom komplext för min smak. :)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag är lite av en sucker för bärförmåga, åtminstone i teorin. Men jag skulle utgå från om det är snyggt eller fult att ha rygga i min setting och göra bedömningen därifrån. Antingen att alla slänger packningen när man slåss (och att det är en del i överraskning och dra vapen etc). Alternativt, om estetiken tillåter att man slåss och bär samtidigt, att man får en bonus för att inte ha packning snarare än ett minus för att ha det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
anth;n210987 said:
Både LotFP och "Ensamma vargen"/"Lone Wolf" har ett buslätt system:
(+ antagligen ett par till rollspel)

De skiter i vad saker väger, istället består ens utrustningslista på karaktärsbladet av numrerade linjer.
Man kan bära ett visst antal föremål utan problem, efter det är man encumbered, o.s.v.
Det är lagom komplext för min smak. :)
Jupp, M:Å0 kör på detta också. Tror samtliga dock kör med den nyansen att det finns olika storlekskategorier, typ små föremål tar bara upp "en halv" plats. Stora föremål tar upp två platser. Möjligen också obsykra föremål som inte tar upp någon plats alls, inom rimliga gränser.

Jag gillar det här också. Enkelt, även den näst intill lataste orkar använda systemet under förutsättning att de ens orkar skriva ner saker och ting, eftersom det så att säga sker automatiskt, goda möjligheter till lite "tweaks" om man vill ha det lite mer detaljerat men fortfarande enkelt.

Typ:
Man kan bära 8 + styrkebonus antal normalstora föremål utan avdrag.
Ryggsäck tar upp en plats, men ger i sin tur 5 extraplatser innan avdrag.
Eller så minskar ryggsäck avdraget med 1.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
slanfan;n210836 said:
Ryggsäcken är ju i vägen när du drar ditt svärd från ryggen! I övrigt tycker jag att den bara kan få vara där utan att påverka.
Min rollperson har sitt svärd på ryggen + specialgjord ryggsäck. På andra sidan ryggsäcken har han sin pilbåge och koger, allt på ryggen. Drar asfort. Så jäävla cool. Eftersom grejorna är specialbyggda för det har han även + på Dra vapen.
 
Top