Nekromanti Liten fråga?

Ulftryggve

Veteran
Joined
23 Feb 2004
Messages
43
Location
Arjeplog
Eftersom jag inte har till gång till någon tillköpsdel till EON, jag har för tusan inte ens EON boken. Så undrar jag lite hastigt, finns det något land i Mundana som bedriver kolonialism? Finns det något fattigt land eller landområde som utnyttjas av eländiga rika. Om vi ser till dagens samhälle som faktiskt är uppbyggdt av detta, det var det som formade samhället till det vi har idag. Spanjorerna under 1503 - 1660 tripplade andelen silver i Europa med silver från Spanska Amerika. Pågår detta i någon form i Mundana? I så fall vill jag veta vilka som gör det och vart de har sina kolonier? Funderar på att skriva en kampanj i de stuket!

Tack på förhand!
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Ja, fast officiellt sett är hela Jargiska kejsardömet på dekis. De påstås inte heller ha någon nämnvärd krigsflotta, bara gamla galärer. Handelsflotta torde dock finnas. Deras kolonier ligger (såklart) långt ifrån hemlandet och man får intrycket av att de måste klara sig själva i stor utsträckning. Om något land liknar Spanien på kolonifronten är det väl Jargien. Deras Daak-kyrka har ju en hel del gemensamt med ’de onda katolikerna’ i gamla matinéfilmer, och att omvända hedningar spelade nog en ganska stor roll när kolonierna etablerades.

Cirefalierna är ett mellanläge - Mundanas just nu starkaste sjömakt alla kategorier, men relativt få kolonier förutom de i Övärlden. Övriga ’kolonier’ kan snarare ses som cirefaliska provinser - sedan länge etablerade kopior av hemön.

Consaber är handelsnationen på väg uppåt. Utmanar helt klart cirefalierna som handelsmän. Har flest kolonier i övärlden (tror det är en sju stycken, att jämföra med cirefaliernas två kolonier). ’Engelsk’ stämning, men Drake & co är inte direkt nödvändiga. Consaber har Mundanas fränaste krigsflotta.


/Rax, broderar ut bakgrunden
 

Ulftryggve

Veteran
Joined
23 Feb 2004
Messages
43
Location
Arjeplog
Men vilka är de länder eller landområden är det som Jargien besitter? Och vad gör de för nytta om de inte ger hemlandet någon produkt? Och vilka råvaror finns att hämta i västlandet??? Är inte det en massa öken eller minns jag fel?
En intrig håller på att ta form! Krig mellan kolonialmakterna Consaber och Cerifalierna bör ju troligtvis inte vara allt för ovanligt, speciellt inte när deras intressen ligger i samma ö-värld.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Större svar

Hmm, nu börjar frågan bli ganska stor, men har man sagt A får man väl säga B också.

Jargiens kolonier: Lothian, Henok, Berenholt, Lopnor, Colostro, Karakul och Lomar. Två stycken ligger vid Blå havet (nordväst om kejsardömet), en ligger strax utanför Jargiens södra kust och resten på den södra kontinenten.

Södra kontinenten är området väster om Mûhad och Ziu, Jargiens ärkefiender. Klimatmässigt är kontinenten inte helt olik Afrika - torrt ökenklimat i norr, jungel och savann söder om detta. Kolonierna på södra kontinenten exporterar t ex kryddor och andra exotiska varor (återigen, tänk Afrika).

Kryddor och dylikt odlas i kolonierna eller så får man tag i dem genom handel. Ett par av kolonierna ligger i anslutning till etablerade riken på kontinenten och kan handla direkt med dem. Jag skulle anta att man även hade tänkt utnyttja dessa som bas för att omvända hedningarna. Det bör påpekas att Jargiens kolonier verkar relativt små - det är ingen storskalig utvandring vi snackar om här.

---

Krig mellan Consaber och cirefalierna är fullt möjligt. Om du vill ta hänsyn till ’den officiella storyn’ bör dock påpekas att varken cirefalier eller Consaber verkar beredda att starta ett fullskaligt krig. Consaber oroar sig mer för ärkefienden och grannen Thalamur, och det vore ju olyckligt om cirefalierna skulle ställa sig på Thalamurs sida/dra nytta av tillfället.

Med detta i åtanke är dock en klassisk piratkampanj á la Franics Drake & co fullt möjlig i övärlden. Kaparkrig kan ju båda länder ägna sig åt utan att utnyttja de egna krigsresurserna och med god ’deniability’.

Dessutom har de lokala örikena bildat ett förbund (Fraktionen) för att stoppa kolonialmakternas fortsatta spridning, så lokala makter finns också med i bilden för den som gillar intriger. Vill du inte ha fullt krig mellan Consaber och cirefalierna kan du ju alltid dra in Fraktionen och låta spelarna slåss i regelrätta sjöslag mot dem.

Den spelgrupp jag själv är med i spelar en kampanj i övärlden just nu. Här finns information om hur övärlden ser ut i vår kampanj - ganska annorlunda än i Neogames produkter.


/Rax
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
?Engelsk? stämning, men Drake & co är inte direkt nödvändiga.
Men... men... Sabrierna har ju t o m särskilda drakfartyg, och en egen jättebamsing till drake (nåja, jämfört med Heavé) i slottet och allt...

/Joel - inte seriös
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Har inte Cirefalierna och Consaber legat i krig nästan hela
den senaste "tidsåldern"?

Västvärlden har en hel del exotiska frukter och växter att importera..
De har också de mycket sällsynta (alla fall för resten av världen)
Tarkiska Sandtigrarna vars tänder och hud är mycket dyrbart...
Troligtvis kan det bli stora konflikter där,
speciellt om Jargierna rundar ner större delen av sina inre
konflikter så de har kraft att lägga sig i..
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Re: Större svar

Jag hade inte en aning om att Jargien hade så många
kolonier, att de hade men inte så många... :gremooo:
Skulle det verkligen kunna hända att Thalaskierna skulle
gå statra en allians för ett tvåfrontskrig mot Consaber eller
Ser de Cirefalierna som för dryga för detta?
Tänkte med tanke på att Cirefalierna skulle vilja ha större delen av
krigsbytet efter som de är så "über"..
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Bah! Penn-draken vet mkt väl vad jag menade. Sabrierna har ju ingen Francis-drake! :gremgrin:


/Rax, inte heller seriös
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Större svar

Skulle det verkligen kunna hända att Thalaskierna skulle
gå statra en allians för ett tvåfrontskrig mot Consaber...
Tja, det är väl upp till var och en. Själv tycker jag det är lite löjligt med en stat (Thalamur) som påstås ha hållits ihop i 1500+ år endast genom vapenmakt och hemlig polis. Med tanke på att de dessutom fått stryk av Consaber i inte mindre än sex krig under denna period är jag förvånad att landet öht finns kvar på kartan.

Men, givet att de nu finns så vore det väl kanske dags för dem att tänka om. Vore jag magikrat i Thalamur skulle jag vara beredd och alliera mig med f-n själv för att äntligen få bukt med rebellerna i Consaber (särskilt eftersom Consaber verkar växa sig starkare dag för dag).

Ett litet problem i sammanhanget kan ju vara att magikraterna har förbjudit all religionsutövning i Thalamur. De skulle väl mkt väl kunna liera sig med just f-n själv (eller Mörkret om man nu vill ha med detta i Mundana), men vilka troende grupper skulle kunna svälja sina religiösa skrupler länge nog för att faktiskt alliera sig med någon som helst vill förbjuda dyrkan av deras gud helt och hållet? Främsta kandidaterna är nog ändå cirefalierna, som redan ser Consaber som ett hot, och vars gudom Cirza är specifik för folkslaget - de missionerar inte och lägger sig inte i andras val av tro.

Jargien, Drunok och Damarien delar sin tro med Consaber (Daakkyrkan), befinner sig långt bort och saknar flottor värda namnet. Asharien och Soldarn har samorismen som religion och ligger närmare, men har å andra sidan goda handelsförbindelser med Consaber.

Endast cirefalierna utgör en trolig allierad (och i min världsbild, raunlänningarna). Caserion är en koloni som ligger i direkt anslutning till Thalamur och ön Colm utanför Consabers sydkust har de också ockuperat. Cirefalierna har tillgång till en stor krigs- och handelsflotta, medans Thalamur förlorade större delen av sin operativa flotta i senaste kriget.

För cirefalierna utgör dessutom Consaber ett långsiktigt ekonomiskt hot, medans handelsförbindelserna mellan iaf Caserion och Thalamur är goda. Cirefalierna gör rimligtvis samma analys som magikraterna - det är bättre att slå ut Consaber nu, innan landet blir för starkt för att besegra.

Men allt detta (förutom geografiska ’fakta’) är bara mitt eget tyckande.


/Rax
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Francis-drake

Hmm... nu när jag tänker på det... Francis-drake låter ju fan så mycket bättre än "Rhung-Alarisk Heavédrake". Heavé är ju ett ord från felyan, så är det inte mer troligt att de uppkallar drakarna efter den fromme munk som först bedrev aktiv forskning om dessa vidunder (och som tack för sin trägenhet blev lunch åt dem), Broder Franciserus.

:gremwink:

/Joel - kanske lite seriös. Kanske.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Francis-drake

Why not? Det ger lokal färg åt det sabriska språkbruket och allt som gör kulturerna i Mundana mer levande är ju av godo.


/Rax, halvseriös
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Re: Större svar

Cirefalierna må kanske tro att de är den överlägsna rasen, men inavel och allt vad det innebär, men de behöver inte vara dumma ur krigssynpunkt för det.

Jag tror nog att det skulle kunna funka med ett tvåfrontskrig.

Mvh

C
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Re: Större svar

Jafaan..
Ett krig skulle nog funka och till stor fördel för Thalamur..
löjligt med en stat (Thalamur) som påstås ha hållits ihop i 1500+ år endast genom vapenmakt och hemlig polis. Med tanke på att de dessutom fått stryk av Consaber i inte mindre än sex krig under denna period är jag förvånad att landet öht finns kvar på kartan.
Låter faktiskt jävligt konstigt och landet måste nästan ligga på
bristningsgränsen så varför chargar de inte mån tro??
Är det bara för att Skaparna av Eon-världen inte vill skapa "kaos" med ett stort krig
eller döljer Thalaskierna en mörk hemlighet??
vem vet... *mysko-ljud* :gremgrin:
 

Ulftryggve

Veteran
Joined
23 Feb 2004
Messages
43
Location
Arjeplog
Re: Större svar

Shit pommes frites! Omfattande och bra svar. Jag ska genast börja fila på kampanjen och forma den till något spelbart.
 
Top