Nekromanti Liten fråga till språkkunniga...

Idmur

Veteran
Joined
5 Jan 2001
Messages
24
För några dagar sedan satt jag och en klasskamrat och diskuterade lite latinska ord...

Betyder "Leberi Fatali" "Ödets barn"...
Är det någon som vet vad "Silver" heter på Latin...

Detta inlägg har kanske inte så mycket med rollspel att göra, men jag hoppas att ni kan förlåta mig för det... ;)
 

Supervisor

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
61
Location
Stockholm
Jag som inte kan nåt av dessa språk!

Liberi Fatali är kanske "fria öden" eller nåt... hm
Men silver är jag rätt säker på att det heter Argentium!

[color:green]Supervisor</font color=green>
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Jepp

Jag tror faktiskt att silver bara heter Argentum på latin

Jepp, jag tror (vet/images/icons/smile.gif) att du har helt rätt i att silver heter argentum på latin. Och för alla keminördar där ute (och alla andra åxå för den delen), ta en titt här: <A HREF="http://www.webelements.com/webelements/elements/media/strangematter/Ag.gif" target="_new">http://www.webelements.com/webelements/elements/media/strangematter/Ag.gif</A> //[color:red]Feuflux
Inofficiell världsmästare på att ignorera ironí</font color=red>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,586
Location
Helsingborg
Argenteus

"...biskop Wulfilas bibelöversättning (370-talet) som bevarats i en handskrift från 500-talet. Den går under namnet Silverbibeln." "Silverbibeln (Codex Argenteus) är vår viktigaste källa till de nu utdöda östgermanska språken."
(Språket A+B, sid 208)

Eftersom latinet är ett gammalt språk så kanske det hade kasusböjningar (nominativ, dativ osv) och olika ändelser i genus (mask., fem. och neu.). Argentum är grundformen och sedan böjs det till Argenteus (el. till annat, beroende på sammanhang).

Vill också bara säga att svenska hade olika kasusböjningar och ändelser i genus. Tur att det försvann nå'ngång på 1200-1300-talet (osäker när). Tyskan har kvar det, därav dess krånglighet...

/[color:green]Han</font color=green> som inte precis är nån hejare på latin
 
Top