Nekromanti Liten fråga om tärningskast och sannolikhet

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Eftersom jag är en idiot som inte kan matematik känner jag mig nu tvungen att exponera min fullständiga matematiska okunskap med följande fråga om sannolikhet som förmodligen kommer få de flesta av er att ta er för pannan, himla med ögonen och undra vad jag är för en fåne.

Hur räknar man på bästa sätt ut sannolikheten att slå dubbelt med två, tre eller fler tiosidiga tärningar?

:gremblush:
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Du behöver knappast känna dig dum för den sannolikheten (slh) är inte direkt trivial att ta fram.

Det lättaste är om vill ha slh för att slå samma på lika många tärningar som man har, exempelvis tre lika på tre tärningar jfr med tre lika på fem tärningar (den senare är ju mer sannolik eftersom man har fler "chanser"). Slh blir då 10*(0,1^[antal tärningar som ska vara lika]). Första tian kommer av att det inte spelar roll vilken siffra man får samma av (och om det gör det kan du ändra, exempelvis ifall man ska slå lika på 1-5). 0,1 kommer bara från sannolikheten att slå ett visst värde på tärningen (alltså 1/10). I fallet med par på två tärningar så är det 10% (och 1% på tre).

När det skiljer sig mellan antalet lika man vill kolla slh på och hur många tärningar man slår så har man slh:
10*(0,1^k)*(0,9^(n-k))*n!/(k!*(n-k)!), där n är totala antalet tärningar och k antalet som ska vara lika. I fallet "ett par på tre tärningar" blir slh: 10*(0,1^2)*(0,9^1)*3!/(2!*1!) = 0,27, dvs 27%. Utropstecken (!) betecknar fakultet, alltså blir 3! = 3*2*1 = 6.
Formeln blir snyggare i bild dock, Wikipedia. Det jag just beskrev syns under rubriken "Probability mass function".

Om det är någon som känner till det bättre vore det lämpligt att rätta mig om jag har fel. :gremsmirk:
 
Top