Nekromanti liten fråga bara...

krazhnaya

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
76
Location
sthlm, swe
har en vapenmästare/äventyrare som gått upp till 18 i FV i sin unika stridskonst, nu undrar jag bara vad era karaktärer har i sina stridsfärdigheter eller dylikt.

vi i våran lilla, något udda, grupp skulle man nog ganska underdrivet kunna kalla dödliga i strid, eller vad sägs om tiraken med 17 i en unik stridskonst, vapenmästaren med 18 och en liten missla med 20 i en vanlig stridskonst med hornbåge, givetvis innehåller stridskonsterna också momentspecialiseringar.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Litet svar...

Min karaktär har 18 i Båge med specialiseringarna Kortbåge och Noloinbåge. Vi använder inte stridskonster.
 

SL-mannen

Veteran
Joined
1 Jan 2002
Messages
28
Location
Göteborg
Re: Litet svar...

Vad fan ifrån fick tiraken sin unika strids konst/images/icons/crazy.gif, och misslan??
USCH vilka /images/icons/crazy.gifPOWERGAMERS ner låter sånt, /images/icons/crazy.gifsådana skall /images/icons/crazy.gifhatas loch förpasssas.. Och man kan bara specialisera sig på en sak.... /images/icons/crazy.gif
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Tragiskt

Jag skulle vilja anse att det är tragiskt och tråkigt när en Rp uppnår ett högt FV. Det är så gott som omöjligt att ge dem en vettig strid om de är skickliga. Det blir tråkigt och äventyren baseras helt på våld, ngt som inte är kul alls. Vad som är roligt är tänkande äventyr där spelarna får tänka om, planera och agera lite själva, inte hugga ned allt som kommer ivägen. Som van SL tycker jag att det är tråkigt när spelarna alltid lyckas med sina slag. Ok Fummel finns ju alltid, men det är ju ändå inte samma sak./images/icons/mad.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tragiskt

"Det är så gott som omöjligt att ge dem en vettig strid om de är skickliga. Det blir tråkigt och äventyren baseras helt på våld, ngt som inte är kul alls. Vad som är roligt är tänkande äventyr där spelarna får tänka om, planera och agera lite själva, inte hugga ned allt som kommer ivägen."

Var finns motsättningen mellan att spelarna måste tänka, planera och agera själva och rollpersoner med höga färdighetschanser i våldsfärdigheter? I den pågående Star Wars-kampanjen, med mycket tyngdpunkt på intriger och underrättelseverksamhet, så spelar jag ett flygaress. Han är en jävel på att flyga X-vinge och har inte alls något emot att sparka kejserlig rumpa med fyra högladdade laserkanoner. Men likförbannat kan han inte sparka kejserlig rumpa som han vill, eftersom jobbet kräver annorlunda. Inte heller lyckas han med allting han tar sig för, eftersom en hel del av det som han tar sig för inte har ett jota med att flyga X-vinge att göra.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Litet svar...

Vad fan ifrån fick tiraken sin unika strids konst, och misslan??

(För) snäll spelledare. /images/icons/doh.gif

Och man kan bara specialisera sig på en sak...

Man kan ha hur många specialiseringar som helst. Man får däremot bara räkna med plus från två av dem samtidigt (transformering 16, spec. "från ataxatropi", spec. "till pyrotropi" /images/icons/grin.gif).

/Henrik
 

Naug

Veteran
Joined
22 Dec 2001
Messages
58
Location
Krokek (Norrköping)
Re: stridskonster=powergamers

Vi kör inte med stridskonster hos oss för att vi eller i alla fall jag som är sl tycker att stridskonster är alldeles för mäktigt.
 

krazhnaya

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
76
Location
sthlm, swe
Re: Tragiskt

Tragiskt och tråkigt? Precis som Krille säger så byggs inte ett bra äventyr på hur mycket nån har i en stridsfärdighet, inte heller på att hugga ner allt som kommer i RPnas väg. Jag borde kanske tillägga att dom här RPna har vi spelat med väldigt länge nu, och det är givetvis inte bara stridsfärdigheter som fått högre FV utan även färdigheter som Ettiket, Bokföring, Lagkunskap, Övertala osv.

Att ge en bra RP en vettig strid är inte svårare än att ge en "dålig" RP en bra strid, man får helt enkelt sluta använda böckerna slaviskt och byta ut dom där Ob2t6 rövare, med 8-10 i stridsfärdigheter, mot ett hyggelmonster. Att göra intresanta strider är alltså bara att ta ett till steg på våldstrappan, och gå ifrån det där med att slå sen blockera, slå sen blockera och göra nått annars istället tex finta, man får helt enkelt krydda striden med lite rollspelande.
 

krazhnaya

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
76
Location
sthlm, swe
Re: Litet svar...

Jag kanske borde ha förklarat mig lite mer, så även här gör vi ett litet tillägg. Tiraken fick sin stridskonst från kontakttabellen
dvs han slog fram Vapenmästare som kontakt. Misslan då? jo, han har en vanlig stridskonst som han, trot eller ej, är lättlärd på, om mitt minne inte sviker mig så var misslan spejare och då får man väll en vanlig stridskonst?. Det är inte specialiseringar jag pratar om utan momentspecialiseringar.
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Re: Tragiskt

Att ge en bra RP en vettig strid är inte svårare än att ge en "dålig" RP en bra strid, man får helt enkelt sluta använda böckerna slaviskt och byta ut dom där Ob2t6 rövare, med 8-10 i stridsfärdigheter, mot ett hyggelmonster. Att göra intresanta strider är alltså bara att ta ett till steg på våldstrappan, och gå ifrån det där med att slå sen blockera, slå sen blockera och göra nått annars istället tex finta, man får helt enkelt krydda striden med lite rollspelande.

Man bör dock inte göra striderna sårare allt för ofta. En av de roligare sakerna med att utveckla sin rollpersons färdigheter är ju att man skall känna att den blir mäktigare. Låt deras rollpersoner möta rövare med 8-10 i FC i sina vapen ibland, och låt de känna hur de leker med rövare som de för länge sedan hade blodiga och dödliga strider med. Självklart skall det finnas sådant som blir svårare, med det skall inte bli en överdrivt.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Litet svar...

Tiraken skapades som ett experiment i powergameing.
De andra är det inget fel på.

man kan specialisera sig på en bunt saker, man får max använda två spec på ett slag.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Litet svar...

Jag var inte inblandad i skapandet av tiraken, jag har dock ändrat lite i reglerna så att det inte längre är möjligt att göra som de gjorde....:)
Sen beror det ju på hur elak jag är mot tiraken i spelet....
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Re: Tragiskt

Tja, jag tänkte mer på förhållandet [spelare har höga färdigheter i kicka rumpa - spelare gillar att vad som än må hända kicka rumpa] Vilket leder till SL bekymmer... Jag har haft en sådan spelare. Var kanske lite småtrött när jag gav mig in i debatten Flåt...
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
En liten ursäkt

Har man spelat med karaktärerna är det en sak. Det håller jag helt och hållet med om. Det var inte meningen att göra ett påhopp. Jag var ganska trött när jag skrev det hela. Det jag tänkte på var en person som gör sina karaktärer med äckligt höga värden redan från början.
 

Skäggmisslan

Veteran
Joined
22 Jan 2002
Messages
67
Location
Billinge
Jag kan med berått mod säga att ingen av mina karaktärer eller någon jag spelar med har så högt. Det högstasom finns inom stridskonster i min grupp är 16 och det med specialiseringar. Däremot så har min dvärg en rustning med vilken man kan utmana en drake (generellt 27-11-20) och en yxa som gör ob8t6 skada när han är sur så det väger upp för att han bara har 16 i fv.

Skäggmisslan

-The only good elf is dead elf and the only thing better then a dead elf is a dying elf telling you whrer to find his mates.
 

Skäggmisslan

Veteran
Joined
22 Jan 2002
Messages
67
Location
Billinge
Re: Tragiskt

Jag har märkt att om en spelare blir för bra och utnyttjar det för att bara komma in i slagsmål eller att vara helt odräglig så ger man dem något som inte ens en halvgud skulle klara lätt så som en hord av vättar eller en jättebläckfisk när de är till havs. inte ens den mest uthålliga av rp´s klara av att ta ut ca 70 vättar eller klarar av att simma i en 50 kilo tung rustning när en bäckfisk svalt deras båt.

Skäggmisslan
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: Litet svar...

Det viktiga är inte att vara bra på att slåss. Det viktiga är att vinna sina strider.
Sak samma om du har 18 i slagsvärd, förlorar du en strid dör du likförbannat.
Att vara bra kan hjälpa dig att vinna en strid, men i rollspel är det mycket tack
vare slumpen man vinner en strid.
 
Top