Nekromanti Lite tips tack

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag hade nyligen en "briljant" ide om en mindre kampanj. Regelsystem är inte viktigt för denna diskution. För att kunna hjälpa behöver ni först lite bakgrund.

Männskligheten har nästan utrotats av enorma, utomjordiska, maskiner kallade titaner. Dessa kom plötsligt svävande genom rymden och började krossa människorna och deras utposter. Bland annat är jorden nästan helt bortom räddning.

Plötsligt stannade dock titanerna upp och dog. Nu är de inte mer än stora klumpar som flyter genom rymden. De få människokollonierna som finns kvar upptäckte snart att dessa titan-lik var fulla av mineraller och metaller de kunde utvinna så de startade upp lite deep space mining missions för att börja holka ut titanerna och sedan nyttja dessa resurser för att bygga upp mänskligheten igen.

(Ursäkta den haffsiga förklaringen, jag sammanfattar väldigt snabbt här)

Vad jag vill ha hjälp med är lite tankar kring hur stora titanerna kan tänkas vara (de är humanoida till formen). De skall ta lite tid att gräva sig in till hjärtat hade jag tänkt mig.

Om någon känner till någora bra resurser som berättar och grävarbete i rymden skulle detta också vara tacksamt. Detta så att jag kan ge lite realism till världsbeskrivningen.

Ha i åtanke att detta är menat som en Sci-fi/fantasy korsning. Så om storyn känns lite otrolig så behöver ni inte kommentera på detta.

Tack.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Det finns en gammal Sci/Fi-rulle med Sean Connery i huvudrollen som heter "Outland". Den handlar om en gruvasteroid i rymden, kanske kan vara en inspirationskälla.

Den finns i bokform också, jag tyckte att boken var helt ok.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Om man nu ska ha filmer finns alltid armegeddon,men det lär knappast leda nånstans i det här fallet.
Angående storleken finns det nog lite problem. För att kunna bedriva gruvdrift på en "robot" så måste den vara sinnessjukt stor, men det är väl knappast något problem. Grejen är väl den att det vore väl mycket enklare att flytta hem klumparna och "gruva" på hemmaplan.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Du skriver att titanerna har ett hjärta. Om du menar det mer än rent metaforiskt, följer därav att de har ett blodomlopp. Om man vill ta sig till hjärtat, kanske det då är en bra strategi att hitta en ytlig pulsåder (halspulsådern?), ta sig in där, och sedan navigera genom blodomloppet till hjärtat och därefter gräva ut det innifrån?

Det skulle väl kräva att pulsådror är ett par meter tjocka. Om man tänker sig att en människas ådror är ett par millimeter, ger det en faktor om ca 1000. Alltså är en titan ca 1800 meter lång! Om man accepterar bakåt-resonemanget om att man vill krypa runt i blodådrorna, alltså....

Det verkar som att titanerna är männsiskoformade. Jag har ju här gissat att de är väldigt lika människor anatomiskt. Längdskalan 1000 skulle ge volymskalan 1 000 000 000. Om man då också antar att de har en täthet på ca 5 (de består ju av metall istf vatten!), och en människa väger 70kg ger det vikten 350 000 000 000 kilo! Det borde väl nästan vara nog för att ha en liten, liten gravitation. Om de besökande gruvdirftsrymdskeppen är små, så kan de landa utan att påverka titanernas färd genom rymden nämnvärt. Om titanerna delvis består av järn, kan magneter användas istf gravitation för att gå/parkera på dem.

Lite tanke-experiment var det.... kan bli ett skapligt "leka-doktor-äventyr"... :)

Edit: Hade räknat fel först...
 

Rastenor

Veteran
Joined
3 Nov 2009
Messages
13
Men har du skapat en sak att kämpa mot jag menar du har skapat något att kämpa för men något mot? Typ någon titan-religion som vill åstadkomma det titanerna misslyckades med. :)
 

Rastenor

Veteran
Joined
3 Nov 2009
Messages
13
Petter42 said:
Om man nu ska ha filmer finns alltid armegeddon,men det lär knappast leda nånstans i det här fallet.
Angående storleken finns det nog lite problem. För att kunna bedriva gruvdrift på en "robot" så måste den vara sinnessjukt stor, men det är väl knappast något problem. Grejen är väl den att det vore väl mycket enklare att flytta hem klumparna och "gruva" på hemmaplan.
Såvida den inte var Sjuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuukt stor.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Spännande tanke och facktiskt lite åt det hållet jag hade tänkt mig det. Dock hade jag tänkt att titanernas blodådror funkar som de "ådror" av metaller som människorna vill utvinna. Detta skulle betyda att de borrar sig in i halspulsådern och därefter får gräva sig fram till hjärtat.

Och nej, hjärtat var inte metaforiskt, men är inte heller ett hjärta som i människans organiska hjärta utan mer en källa till krafter som drev titanerna när de levde.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Som sagt så handlar detta om ett längre äventyr, inte en kampanj, så rollpersonerna kommer inte sträva efter att återskapa männskligheten (det funkar mer som backdrop). Istället kommer de närliggande motivet handla om exkaveringen av titanen, vilket senare kommer bli överlevnad, när den utomjordiska intelligens som drev titanen börjar vakna till liv igen och påverka arbetarna. Snart kommer även titanens hjärta börja slå igen.
 

Rastenor

Veteran
Joined
3 Nov 2009
Messages
13
Tjaaaaa... det skulle ändå vara ganska svårt att flytta något av vår månes storlek.
 
Top