Nekromanti Lite tankar om Handel

Bjorn

Hero
Har nyligen börjat att SL:a en kampanj där det förekommer en hel del handel och därför funderat en del över handelsreglerna i Sjöfarare och pirater.

Till och börja med känns det som att vissa varor som var typiska för handel under den antiken, medeltiden och renesansen helt verkar saknas.

Frågan är då om dessa varor helt saknas i mundana eller att de bara inte tagits med i tabellerna. Tänker på sådant som t.ex. kaffe, te och socker men också en vara som oliver/olivolja. Självklart kan det vara så att dessa växter inte alls finns på mundan eller så kan de vara "inbakade" i någon annan varukategori.

En annan sak som jag tänkt på är att bara sådana varor som handlas i stor bulk tas med i handelskapitlet i S&P men det är ju rimligtvis inte mängden av en vara som avgör om den är värd att handla med över stora avstånd utan värdet.

Varor som pärlor, ädelstenar och diamanter eller lyxvaror som rökelse, parfymer eller böcker kan ju mycket väl vara dyrbara nog att motivera en resa även om den totala lasten rymms i ett skrin eller en kista på kaptens kajuta.

Man skulle ju till exempel kunna tänka sig att det exporteras pärlor från stora arkipelagen till Consaber och Melorion eller dimanter från något dvärgafäste och så vidare.

Känns rent allmänt som att väl många varor i handelssystemet verkar vara för "lågvärdiga" för att de skall löna sig speciellt mycket att handla med över större avstånd.

Någon annan som har synpunkter på detta?

/Bjorn

Vad det gäller varor som ädelstenar, pärlor, diamanter och sådant... Rökelse, parfym och allt det där så har jag funderat likadant... Väldigt lite kan göra resan värd det...

Men... Och detta är ett stort MEN... Om man ändå ska resa på havet i 3 månader, varför inte ägna ettpar dagar till att inhandla billiga basvaror som förmodligen skulle gå att sälja också?
Jag menar, dels ser det inte så konstigt ut med ett helt tomt skepp så om pirater bordar, och inte vill mörda alla utan bara vill åt lasten så blir dom inte förvånade när det e tomt och börjar leta efter lönnfacket med alla världesaker... Utan de kanske snor lite billiga varor och drar se'n...

Så, dessa lågvärdsvaror då... Ser jag som utfyllnad på sätt och vis... Kan man få med sig lite dyra grejer, och se'n fylla upp med billiga saker... Ju mer pengar man tjänar, destu bättre right?
Jag menar...

Välj mellan att tjäna 80 000 på diamanter och 95 000 på diamanter och "lågvärdiga" varor... Det är ett lätt val eller?? Speciellt eftersom de billiga sakerna kan dölja diamanterna och därmed rädda lasten med lite tur...

Jag vill minnas att om man kollar på handelskartan som finns i karthäftet i atlasboxen finns både kaffe, te och oliver... Inte helt säker på att oliver finns... Men iallafall te och kaffe och en drös med saker till... Så visst existerar te och kaffe i mundana (om jag minns rätt iallafall)...
Skulle man ha med allt som var viktiga varor skulle det nog bli en lång tabell, men jag håller med... Kaffe, te, socker och sådant är nästan för viktigt för att inte vara med... Men som SL har man ju makten att sätta priser, för de behöver ju inte vara "lika" med vår värld... Säg att oliver odlas på en obskyr ögrupp långt bort i fan, då kostar dom nog som helvete i jämförelse med om de är lätt att odla överallt. Eftersom du är SL har du makten över var de växer, vilket klimat växterna klarar, hur vanligt det är och allt sådant... Så sätt dig och tänk och gör en egen tabell i Excel t.ex. med mer varor... Och tomma rader att fylla på med mer för hand om man skulle komma på nya grejer...

Lycka till med kampanjen, handel är kul... S&P är en bra bok... :gremwink:

Riddaren nämner åtminstone olivodling i Melorion. Sedan kan man ju alltid säga att det är spelledaren som har makten och så, men i sådana fall kan man ju helt enkelt bara säga åt folk att hitta på allt själv och inte köpa några såsböcker. Dålig lösning, således. Jag skulle dock säga att man kan räkna te och kaffe som "örter" och gå efter de priserna.

Jag tycker det är en utmärkt lösning att kompletera befintligt material med eget...
Mitt mundana när jag spelleder innehåller en drös med saker som jag själv knåpat ihop... Allt ifrån några simpla handelsvaror till större saker...

T.ex. kan sägas att mha atlasboxens karthäfte kan man hitta kaffe nere i stora arkipelagen, det ända man behöver göra då är komma på ett passande pris... Enkelt, lätt och framförallt nödvändigt i många fall...

Varför är det en dålig lösning att spelledaren ska kunna kompletera det material som finns? Saknar man något är det ju bara att lägga till det. Och det blir ännu bättre blir det om man skriver ner vad man lagt till... Så kommer man ihåg vad kaffe kostar, även efter ½ års spelande.
Därmed inte sagt att man inte ska köpa moduler, mha S&P blir handel systematiserat. Men man får inte in alla varor i hela världen, så varför inte kompletera med det som behövs för ens grupp? :gremtongue:
Jag personligen skulle tycka det var ganska fantasilöst att trycka in kaffe och te under örter när man lika gärna kan säga ett eget pris för kaffe (och alla andra varor man kan tänkas handla med)... Listan på handelsvaror innehåller under 100 olika varor, ska allt som går att handla med tryckas in i dessa varor då?
Inte speciellt detaljerat, därmed passar det inte mig iallafall...

Det är inte en dålig lösning att spelledaren ska lägga till saker (det gör jag hela tiden), men att kontra kritik av en bok med det argumentet är inget vidare. I och med att man har köpt boken har man på något vis uttryckt "jag vill ha information om det här området och inte behöva hitta på allt själv". Att då ge ut en bok med luckor där man måste hitta på själv är dåligt.

Men man kan ju inte täcka allting som alla vill ha i en bok... Jag menar, skulle man försöka lista allt som alla kunde tänkas vilja handla med hade man fått hålla på ett tag...

Då hade det blivit en bok som bestod av en enorm lista... Vilket hade vart tråkigt, då mycket annat i S&P också är mycket intressant och bra...

Observera även att jag inte kontrar kritiken, redan i mitt första svar sa jag att det var trist att dessa basvaror inte fanns med i listan

...men jag håller med... Kaffe, te, socker och sådant är nästan för viktigt för att inte vara med...

Det jag föreslog var endast ett sätt att lösa avsaknaden på handelsvaror. Visst är det tråkigt att ha köpt en bok och så innehåller den inte precis allt man vill ha. Men jag har inte köpt en enda modul där jag inte tycker det saknas något... Jag lovar dig, det är ganska många moduler. Skriver man moduler måste man nog kompromissa så att det finns något för alla, men oftast inte är helt komplett för alla...
Trots att alla mina moduler saknar mer eller mindre saker, så tycker jag dom är skitbra, och skulle inte låtit bli att köpa dom även om jag hade kunnat sitta och komma på allt själv.

Back