Nekromanti Lite tankar om ett regelsystem...

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Hej hej, det här må se ut som en riktig klassiker till första post i ett forum... Men hursomhelst så har jag lite idéer (som jag iofs har lånat från diverse ställen), men som jag tror kan vara ganska sunda.

Systemet baseras hursomhelst på d20, och att grundegenskaper och färdigheter är i en skala från -5 till +5, där 0 är normalvärdet. Om man då har +1 i en färdighet, så slår man två tärningar och väljer den högsta. Har man -2 så slår man tre tärningar, och väljer den lägsta. Detta jämförs sen mot en svårighetsgrad, som sätts av spelledaren.

Säg att jag vill klättra över en mur, och har +1 i att klättra. SL bestämmer att svårighetsgraden är åtta (ganska lätt), varpå jag slår mina tärningar och slår 4 och 10. Jag väljer då tian, och klarar mig över.

Om man sen ska slåss, så slår man så med den färdighet som gäller vapnet, mot en svårighetsgrad som man väljer själv. Och vad hindrar en då från att ta en låg svårighetsgrad? Jo, den som försvarar sig får slå för att parera/undvika mot samma svårighet som anfallaren sen slår mot.

Skadan räknas ut genom att man tar det värde som anfallaren lyckades med, och lägger på styrkan (som då är ett värde mellan -5 och +5), och lägger på vapnets skadebonus. Om jag tex slog 14 mot en svårighet på åtta, och har en styrka på -1, och en skadebonus (för vapnet) på 0, så gör jag (7 - 1 = :gremcool: i skada. Vilket då innebär att det är hur bra man är på att slåss med ett vapen som har den största inverkan på hur mycket skada man gör med det. Det är väldigt abstrakt, och innehåller inga träffområden eller sådant, men det är i alla fall en början.

Vad tror ni? Är det något att bygga på, eller verkar det ogreppbart?

//David
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Det skulle nog fungera, fast om man har 5 tärningar så blir det inte svårt... och om man måste ta det sämsta resultatet blir det väldigt svårt, fast e man elak som sl så...

Borde nog inte ha för höga fvn med detta system...

/King Kromm, som dock inte har kollat nån statistik på detta.
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Jag medger att det ser väldigt konstigt ut till att börja med, men som du säger så bör man inte ha så höga nivåer. Om man tex har +5 i styrka så får man Hulken att framstå som en mes :) De flesta människor ska inte ha mer än +2 i de flesta egenskaper.

Man får på något sätt se värdena som nivåer i kunskap, med 0 som bas. En nivå på +1 representerar att man har satt sig in i ett område, och tröskeln mellan 0 och 1 är rätt stor. stegen minskar sedan, och erfarenhetkurvan bli s-formad...

Jag har även funderar på om man borde basera vissa färdigheter på grundegenskaper, så att man lägger till grundegenskapen på den tärning man väljer för ett slag. Säg att min RP har -1 i Minne, och +1 i Magi. När jag vill lära mig en trollformel så slår jag i Magi (två tärningar; väljer den högsta), men eftersom jag har så dåligt minne så måste jag dra av 1 från den tärningen. Detta skulle ge systemet lite mer "upplösning", där man faktiskt kan vara bra teoretiskt på en sak, men ens förutsättningar sänker chansen för lyckade handlingar...

//David
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Hmmm. Det är intressanta idéer du har. Jag tycker dock att det verkar lite jobbigt att slå T20:or hela tiden, jag skulle hellre se att det var en lite mindre tärning, typ en T10.

<I>Om man sen ska slåss, så slår man så med den färdighet som gäller vapnet, mot en svårighetsgrad som man väljer själv. Och vad
hindrar en då från att ta en låg svårighetsgrad? Jo, den som försvarar sig får slå för att parera/undvika mot samma svårighet som
anfallaren sen slår mot.</I>

Cool idé, det skulle vara spännande att få höra hur det fungerade.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Jovars, jag gillar oxå t10 mer än t20 :) Problemet blir att man vill ha rätt stor spridning på resultaten, iom att man ska välja den högsta tärningen... Min hjärna arbetar dock febrilt för att komma på mer.

//David
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Samma fel som DoD

Ärligt talat tycker jag inte om ett system där man kan missa sin motståndare i strid. Om jag skulle placeras in i ditt system skulle jag tippa på att jag skulle ha -4 eller -5 i svärd. Men om jag springer in i en strid och hugger mot ett troll, hur stor är chansen att jag skulle missa? I verkligheten- riktigt liten (så länge jag kan svinga svärdet).
Ett sådant system skulle endast vara berättigat om motståndarens smidighet/rörlighet/snabbhet/whatever samt hans storlek vore inräknade i ditt färdighetsslag och detta skulle vara väldigt jobbigt och sega ner någotoerhört.
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Skala...

Du har naturligtvis en poäng, och jag håller med. Det är märkligt att man kan missa det man siktar på egentligen :) Jag har också tänkt på det, men det är svårt att simulera i ett system så att det blir intressant.

Men å andra sidan så tror jag inte att du skulle ha sämre än -2 i att svinga svärd. Och då är du riktigt dålig :) Antagligen skulle du ligga på 0, som är normvärdet. Skalan är medvetet "skev". har man +1 i en färdighet så är man en riktig hejare, medans om man har +3 så är man närmast övermänsklig. Och skulle man ha -5 i tex svinga svärd så skulle man vara en fe eller något sånt, som inte ens skulle orka lyfta svärdet...

Det är litegrann det som är finessen, så om du tex skulle ha +1 i yxkastning, så skulle du sällan missa ditt mål. Speciellt eftersom du får välja svårighetsgrad själv i en strid...

//David
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Övergång mellan träff och miss

Vet inte om det hjälper för det här systemet men i det rollspel jag håller på och konstruerar har jag lagt in ett system för när man träffar precis. Detta är egentligen inget mer än ett litet intervall över rollpersonens FV. Hamnar tärningsslaget inom detta finns det fortfarande en viss chans att man ändå träffar sitt mål, men inte händelsevis på det kroppsdelen man avsåg att träffa. På detta sätt blir det en mjukare övergång mellan att träffa och att missa.

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

salem

Veteran
Joined
12 Dec 2000
Messages
9
Location
sthlm
jo jag tycker att det låter ganska vettigt (särskilt det där med strid) så bygg vidare !!!
 
Top