Nekromanti lite svår situation! help plz!

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
alv magikern blåste tempel riddaren och köpmannen på deras armborst och en belönning och sedan upptäckte dom det nu vill dom döda han grovt

alven handlade snicket och gement men om dom slår ihjäl honom så blir det bara ännu jobbigare för sjävla rollspelandet
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Varför? Låt de jaga honom, om de får tag i honom och han inte lyckas bli förlåter (prata sig ur knipan) så får de döda honom, och den stackars spelaren får göra en ny gubbe.. Så skulle iallafall jag löst det


/Madon - Ont ont ont
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
om spelarna får smaka oförmildrade konsekvenser så lär dom sig att ta vara på sig själva istället för att spelledaren tar hand om dom.

då rensar man också bort "spelledaren rycker in ifall det går för kasst."
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
jag ska göra att eftersom han inte riktigt försjännar att dö så får dom döda honom men gör dom det öppet så kommer stadens vakter och slår ihjäll dom med!

sedan ger jag dom en varning så går det när man bråkar inbördes

sen kommer jag att belöna dom 2 som var smarta nog att inte göra det så dom märker att bråk lönar sig aldrig
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
låt dem handla utöver sina karaktärer Tempelriddaren bör vara hyffsat god och därför skonar honom mot en viss tjänst Etc alternativt att de straffar honom, fängslar honom eller nått annat oheligt! :gremsmile:
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Ett lämpligt sätt att lösa problemet på är att lägga upp det så att rollpersonerna måste samarbeta för att klara av ett visst uppdrag. Exempel från eget spelledande: Rollpersonerna måste samarbeta med den onda demonframkallaren som de kom att hata över allt annat i förra äventyret. Om demonframkallaren dör går allt åt helvete. Rollpersonerna måste skydda demonframkallaren för att inte allt ska gå åt helvete och demonframkallaren har ingen lust att dö, vilket hon kommer att göra om hon inte hjälper rollpersonerna... (okej, den uppföljaren var flera gånger sämre än första äventyret, men exemplet funkar fortfarande...)
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Varför kan inte alvmagikern helt enkelt söka upp de rollpersoner han blåst och be om ursäkt, samt lämna tillbaka det han är skyldig plus kanske något extra. På så vis kanske man tar udden av rollpersonernas vilja att döda honom och alvmagikern får leva. Alla kan vi i stundens ingivelse bli giriga och snikna.

Jag spelade en hob en gång som stal av mina medspelare. Han var ju kleptoman, men de andra spelarna hatade min rollperson, så de slog mig ibland och sedan gjorde de bort mig offentligt somliga stunder... men då hämnades min rollperson genom att lägga laxermedel i deras mat på värdshuset så att de sket på sig. Efter det så vågade jag inte visa mig på ett bra tag. Som hämnd tog de allt mitt guld och gav bort det till fattiga :gremsmile: Det som är viktigt är att spelarna vet var gränsen går. Att de inte liksom kan ha ihjäl varandra...
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Rolig situation...

Men jag tycker inte att du skall ge dem en varning...
När dom inte rollspelar seriöst och på rätt sätt, låt smågrejer gå emot dem och förstärk de negativa konsekvenserna som kommer med i den handling som de inte borde utföra.

När de rollspelar bra låter du allt gå mer lugnt och i rollpersonernas väg så att det känns bra för dem.
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Om mina spelare har ihjäl varandra: Den som blir dödat har gjort någge han inte ska (ofta tjuvat) då lär han sig. De som dödar, hua dom blir jagade till mundanas ände! silver på huvudet, och vakter i städerna. Så dom lär sig också. Men dödar man av andra skäl, då brukar det gå lättare.
 
Top