Nekromanti Lite regelto(l)kning bara...

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
100 m sprint. Världens snabbaste man idag klarar det under 10 sekunder. Men, i Neotech är det desto svårare. OM vi utgår från att man trunkerar FÖR och sedan räknar ut springa/spurta får en normal person (10-11 i allt) 8 i FÖR, 16 i Språng osv. ( är det normala personer som har 10-11 i allt eller normala rollpersoner som har det?, aja strunt i det nu :gremwink:)
En runda är ca 4 sekunder, lite mer eller lite mindre kanske. När startskottet går väljer sprintern sin första handling, Förflyttning. Han måste då springa i en hel runda innan han kan övergå till att sprinta. En normal person komer då 16 m på 4 sekunder. Nästa runda är det även Förflyttning som gäller, denna gång spurt. Man kommer då hela 24 m. Efter 8 sekunder har alltså en vanlig person kommit 40 meter, inte ens halvvägs, medan proffsen snart är i mål, helt logiskt enlig mig. :gremgrin:
Men, de som ska lyckas springa på under 10 sekunder ( jag antar att någon måste ha slagit rekordet på 57 år) måste ha äckligt hög FÖR. En person med 18 i RÖR och 18 i TÅL har 11 i FÖR, alltså 33 i Spurt.

Första rundan kommer han 22 m, andra 33, på ca 8 sekunder 55 m. Inte mkt bättre än en överklassadvokat skulle ha presterat. För att springa 100 m på under 10 sekunder måste man ha hela 19+ i FÖR, vilket är ganska svårt att uppnå. 35 i RÖR och 35 i TÅL :gremshocked: är precis så att man klarar det under 8 sekunder (40 meter första rundan, 60 meter andra), och med 32 i båda attributen klarar man det på mindre än 10 sekunder (då springer man 95 m på 8 sek).

Så världsmästaren idag har alltså 31-35 i TÅL och RÖR ( eller 59 i RÖR och 3 i TÅL :gremwink:)

Och tänk det är ändå idag, om 60 år har man säkert kommit på en ny och fräschare metod att springa (såg en film från 50-talet om höjdhopp, de hoppade som svanar hela bunten och landade på sand..kom typ 1,5...stackas satar :gremgrin:).

Enligt FÖR-reglerna borde man kunna räkna ut vad man har i RÖR och TÅL, spring 100 m och räkna ut hur många rundor det tog. Borde man nästan testa... :gremwink:

Men vi vet ni vad, jag kan ju ha helt fel och sitta här och räkna i min ensamhet, och sen visar det sig att det räcker med 15 i RÖR, men jag tror nog att ovanstående stämmer, även om det ser lite konstigt ut såhär i efterhand...

Och för att helt lämna ämnet, jag har hittat en hemlig Färdighet i boken! Medecin är nämligen besläktad med: Första förband! Den hade ni nog inte hört förut, unrdar vad den gör förresten, säkert typ überbra...

SL: Du ramlar ner för stupet
Spelare: Jaha, ok, jag gör...första förband!
SL: Jaha...ok..du överlever...1 i smärta
Spelare: Men jag fumlade ju bara !
SL: Jaha men säg det då, då får du inga skador alls. :gremgrin:


Nä, nu mobbas jag bara...

Visst är vi härliga som bara vill ställa till med Djävulskap!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Räknar du på extremexempel så kommer regelsystemet att visa fel. Det är mycket förståeligt.

Men, i just det här fallet får du tänka på att de som är världsmästare i dag lägger ner oerhört mycket träning på teknik (främst startteknik). Det är en såpass specialiserad färdighet att det inte ens finns med i Neotech. Alltså borde man ha något slags färdighetsslag, som bedömmer hur snabbt man kommer iväg. Som extra faktor på det här så får du tänka på bland annat fördelen "Flyfotad". Jag kan sätta något på att de som i dag är världsmästare är minst sagt flyfotade. I Neotech kan man alltså regelmässigt med sina två fördelar få två stycken "Flyfotad", vilket ger iaf +4 på FÖR.

Förresten, du ska inte klaga. Hade du spelat Neotech 1 så hade det inte varit några problem. En karaktär som hade boostat upp sig med lite cyber samt var snabb (en hel del plus på förflyttningen) kunde springa,om jag inte minns fel, 20 m/s. Slå det om du kan :gremwink:
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Det är skillnad på att springa med vanliga kläder, i snobbskor på asfalt jämfört med hundrameterslöparens arbetsmiljö. Tänk på regeln om banskytte jämfört med vanligt skytte.

Sen att man inte får spurta första rundan beror nog på reaktionstid samt att man inte har fötterna i startblock och någon som räknar ner. Ligger man vid startlinjen inför ett hundrameterslopp skulle jag säga att man får spurta direkt.

Om vi antar att man får spurta första rundan och är en högst ordinär person. Dessutom kan man få +2 i FÖR tack vare spikskorna och underlaget (vild improvisering). Alltså förflyttning 10. Det ger 30 meter per runda. Efter 3 rundor (12 sekunder) har han kommit 90 meter. Det borde ligga ganska nära verkligheten.

Den andra exempelpersonen (18 i rör o tål) har alltså 11 i förflyttning. Lägg på +2 för förhållandena och han kommer hela 39 meter per runda. Det tar alltså lite lite mer än 2,5 rundor att komma 100 meter. 4x2,5 = 10 sekunder lite drygt.

Man kan tolka regler så att de verkar stämma eller så kan man tolka dem som de aldrig var tänkta att tolkas :gremwink:
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
gaaah?

vaffan snackar du om? :C)
"Det är en såpass specialiserad färdighet att det inte ens finns med i Neotech"
vad används då färdigheten idrott(typ av idrott) till[sidan 73]? :C)

dessutom kan man få oändligt många fördelar med tanke på resultat 98-00...
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: gaaah?

Hmm, borde man inte räkna med andra värden i just fallet sprinterlöpning? Styrka borde spela roll också, eller tränar sprinterlöpare bara styrka för skoj skull?

Har man sedan lite "fetare" värden så FÖR ökas lite och med en bra startteknik (som möjliggör spurt direkt(?)) så borde det väl inte vara så svårt att prestera lite extra för att klara 100 meter på 2 och en halv SR?

/Seinet Wintermute
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: gaaah?

Vanlig löpteknik krävs också. Inte bara startteknik krävs för att bli en bra löpare.
Sedan så är det ju att orka ge allt hela vägen fram, vilket inte är det lättaste så VIL kanske också ska med?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Strid och sport

Sprintreglerna avser stridssituationer, inte sprint på idrottsbanor.

Det är stor skillnad.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Strid och sport

Marco, alltid lika kort och koncist.
Att jag bortsett från att det är stridsrelger och inte regler som används i vardagen är inte bra alls.
Så kanske det finns ett vettigt svar på frågan hur man ska göra då man "löper"?

BTW, P-E ser lovande ut...
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
kunde inte ungå

Förresten, du ska inte klaga. Hade du spelat Neotech 1 så hade det inte varit några problem. En karaktär som hade boostat upp sig med lite cyber samt var snabb (en hel del plus på förflyttningen) kunde springa,om jag inte minns fel, 20 m/s. Slå det om du kan

Vadå har du inte sett ”1 miljon $ man” och bionicwoman där sprang dom ju i kapp bilar och hoppade upp på hustak stilla stående och den teknologin som dom var byggda med var ju från 80-talet så nog borde den vara bättre 70 år senare :gremsmile:

ööö tror att jag ska gå och skaffa mig ett liv nu :gremtongue:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Strid och sport

Tackar - PE kommer bli stort. ,-)

Jag skulle använda färdigheten Idrott för tävlingar, med aktiva motståndsslag mellan deltagarna. Jag tror inte att N2:s regelmotor direkt stöder tidtagning vid sprinterlopp. ,-)
 
Top