Lite Pepp

Another

Veteran
Joined
19 Jan 2022
Messages
7
Jag blev imponerad av runehammers ICRPG. Köpte det och börja pimpa.
Snöade in och nörda ner mig. Exakt som författaren sa åt oss på youtube gång på gång att INTE göra.
Så jag behöver nån som säger emot honom.
Vad jag ville göra var ett ENKELT system för att spela, jag hade tänkt testa det med någon här för flera månader sen. Men när jag testa det själv funkar det inte ens lite.
Skärmklipp 2022-05-14 22.39.40.png
Jag snöade in på att jag ville veta var jag träffa och var jag blev träffad. Hur många skott som avfyrats och så vidare. Det blir hopplöst komplext långsamt och tråkigt. Speciellt när jag inte orkar gräva ner mig i alla system som redan finns i universum utan försöker göra mitt eget istället.
Örk, är det ens lönt att fortsätta eller tusen nördar har redan varit här och gått vidare, fått sin examen och tjänat miljoner dollaros?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Örk, är det ens lönt att fortsätta eller tusen nördar har redan varit här och gått vidare, fått sin examen och tjänat miljoner dollaros?
Inte helt säker på vad frågan är. Det finns väl många beprövade system för träfftabeller och ammo? Mythras kan vara en bra referens för träfftabeller och Black Hack för att hålla koll på ammo. Ge inte upp, det är kul att skriva regler.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Om du inte är en rutinerad spelmakare borde det inte komma som en överraskning. Många tror att bara för att de spelat mycket rollspel så kan de skriva ett bra spel på första försöket. Det är lite som att tänka att man läst många böcker och därför är man en bra författare. Det är helt olika färdigheter. Så vill du skriva bra regelsystem så är det första du måste inse att det kommer att krävas tid och ansträngning. Jag har publicerat ett halvdussin "ordentliga" spel. Jag har också en mapp på datorn med alla mina rollspelsprojekt, färdiga som ofärdiga. Den innehåller 145 filer och undermappar. Det tar många år och många försök att lära sig att skriva bra regler, och det är inte så konstigt. Så är det med allt annat här i livet också.

Man ska dock inte misströsta och tro att allt redan är gjort. Vill man göra ett "snabbt men realistiskt" stridssystem så ja, otaliga människor har försökt det tidigare, men de har också försökt på extremt snarlika sätt. Variationen bland publicerade spel är extremt låg. Alla gör samma sak på samma sätt, med en liten, liten variation någonstans. Och vill man göra något annat än stridssystem så finns det gigantiska fält med outforskat område. Jag själv skriver spel till stor del för att jag finner det så gott som omöjligt att hitta spel som jag är intresserad av att spela, så jag får skriva dem själv istället.

Vill du bli bra på att skriva regler skulle jag ge följande råd:
  1. Skriv många spel och speltesta dem när du kan. Framförallt i början är speltest jätteviktigt. Efterhand som man bygger upp en intuition för hur saker fungerar runt bordet blir det mindre viktigt. Lyssna inte alltför mycket på speltestarna utan prioritera din egen känsla för vad som funkar och inte.
  2. Många säger att du måste läsa mycket spel, men det tycker jag inte. Läs annorlunda spel, däremot. Bredda dina vyer. Men som sagt, de flesta stora, traditionella spel är väldigt lika varandra. De detaljer som skiljer kan vara viktiga, men du kan få dem från punkt tre.
  3. Diskutera. Det här forumet är otroligt bra på detta. Presentera dina idéer, läs andras diskussioner och tankar, stöt och blöt olika idéer. Här kommer du att lära dig de flesta vanliga variationer som finns i större spel. Har du spelat BRP men inte vet vad ett pendragonslag är så behöver du lära dig det, men du behöver inte läsa eller spela Pendragon för detta.
  4. Försök att tänka utanför lådan. Så fort du ser något som alla gör, tänk hur det skulle kunna funka att göra tvärtom. Lås dig inte vid en tänkt kausalitet i reglerna. Ska man slå först var man träffar och sedan skada beroende på träffområde? Varför det? Man kanske kan få skadan som en konsekvens av vapen och träffområde? Eller kanske träffområde är en konsekvens av skadan, så högre skada beror på att man fick en bättre träff? Eller så kanske man inte har något skadesystem alls, utan bara loggar vad man träffats med och var? Behöver man ett skadesystem? Behöver man ett stridssystem? Behöver man tärningar? Spelledare? Läs och spela spel som saknar dessa saker och se hur detta fungerar. Har du aldrig spelat ett spel utan tärningar eller utan spelledare behöver du bredda dig.
  5. Tänk hela tiden på varför du tar de beslut du tar. Vad är syftet? Varför behövs en regel för detta? Vill du att regeln ska hjälpa spelarna och göra det enklare? Eller utmana spelarna och göra det svårare? Eller för att göra något objektivt så att man kan ha ihjäl rollpersoner utan att det är någons aktiva beslut att göra så?
Bara lite tankar.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det tar många år och många försök att lära sig att skriva bra regler, och det är inte så konstigt. Så är det med allt annat här i livet också.
Eller med Brenda Romeros ord:

“A painter gets better by making lots of paintings; sculptors hone their craft by making sculptures; and game designers improve their skills by designing lots of games. [...] In order to design, you must practice design, and you must play what you practice. It doesn't work any other way."
 
Top