Nekromanti Lite om hästar..

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
Ok. Om en spelare har en häst och slåss i närstrid på marken och leder sin fiende nära hästen med meningen eller inte så kan ju hästen också göra en ordentlig skada.
Då har ja tänkt så här att jag som spelledare bestämmer vad hästen gör och hur den reagerar, om den inte är tränad.

Ska en spelare kunna ge kommandon åt sin häst i en strid eller ska spelledaren styra den stridstränade hästen?
 

Hellectrician

Veteran
Joined
29 Aug 2003
Messages
152
Location
Lapplands Väsby
Först ett ord om hästar och rollspelare. Den rådande synen är som alla vet att hästen är en "hötraktor". Den gör vad den blir tillsagd utan vidare, och man styr den med ett stag som går ner från nacken direkt till hovarna. :gremgrin:

Skämt åsido så glömmer man ofta (som rollperson) sin bästa kamrat (och närmaste SLP): Hästen, den som bär dina vapen och skatter. Hur många bryr sig om att hitta på ett namn, eller utseende & personlighet till sin häst? Aja, inte jag heller i.o.f.s. men jag tycker att hästen är outnyttjad rollspelsresurs som bara används som transportmedel.

Nåväl, till saken...

En stridstränad häst är (antagligen) bara tränad att inte vara rädd för att störta in i fiendeled fulla med elaka pikar (inte verbala såna då). Den är m.a.o. inte tränad att sparka, bita, osv utan bara transportera sin ryttare in i stridens hetta (i viss mån "flytta" på såna som står i vägen).

Visst, det KAN finnas hästar som är tränade att lyssna till kommandon och s.a.s. vara ett vapen i sig, men man kan nog räkna med att de är få och sällsynta.

Personligen tycker jag SL ska "styra" kusen, som alla andra SLP
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Känner inte igen mig. Alla mina hästar har haft namn, och när de dött så har det varit tungt för mina rollpersoner.

// avatarex, undantag?
 

Raco

Veteran
Joined
12 Jan 2004
Messages
62
Location
Skogen
Jag har svårt att se hur en häst skulle kunna vara tränad att sparka eller bita någon på ett komando. Jag tror heller inte att hästen skulle sparka en människa. Möjligen om den blev trängd.
Som redan är sagt så tror jag att en stridshäst är mer tränad för att kunna rusa in i en strid, eller göra snabba vändningar och kanske lite mer strycktålig, den är också starkare och mer explosiv.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
stridshästar som trampar på folk

Jag vill minnas att man har tränat stridshästar till att trampa på sårade fiender istället för att hoppa över dem som deras instinkt säger åt dom att göra (hästar tycket om att klampa på levande saker. Man kan snubbla juh!). Kan man träna bort den instinkt så kan man säkerligen träna en häst till kommando.

Jag menar, man kan träna både hundar och grisar till attack, så varför inte en häst? De är faktiskt mycket mer intelligenta än vad man tror.


/Naug
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
EN stridstränad häst var i de flesta fall tränade att kunna försvara sig själv. Mest mot fiendens stridstränade kusar men effektivt även mot fotfolk. (de som blivit biten eller sparkad av en häst vet vad jag talar om)...
En stridshäst (jag tänker på dem som riddarna red på i vårat medeltida europa) är ca 600kg muskler. Det är en mindre stridsvagn i sig och därför väldigt effektiv på slagfältet.

p.s. Jag döper mina hästar, ger dem personlighet och utseende. Kanske inte alla, men de flesta.
 

Zug209_ivenhoe

Warrior
Joined
12 Feb 2001
Messages
268
Location
Uppsala
Många stridshästar var tränade att bita fiendens hästar, men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara effektivt att leda en stridshäst i strid.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
grundinstinkt

Men hundar och grisar kanske gillar att bita och riva i folk? Allvarligt, vildsvin lär ju vara bland det farligaste bytet att jaga eftersom det i trängda lägen använder betar och tänder på ett synnerligen ohälsosamt sätt för jägaren. Hundar är ju vargar i förklädnad. :gremsmile:

Men du har rätt, det är klart att du kan träna en häst mot dess instinkter. Fråga bara hur gamla polishästar som Utter kan hålla sig så lugna i kaotiska lägen. Sedan finns det ju en rad andra seriöst omöjliga rörelser som hästar har tränats till både in cirkus, stridsskolor och högre dressyr (stridsskolor i nuvarande form). Men huvudsaken är att detta kräver tid, det är inte en treårig häst som kan detta vi pratar tiotal här och sådana hästar tenderar att bli oerhört dyra alternativt att din RP bör ha minimum 15 i djurträning samt ha haft tiden för sig samman med sin häst.

Jag instämmer dessutom med någon ( vem var det) som sa det att det är oerhört intressant att ha hästen som SLP. Vi har nyligen formulerat en liten lista där vi tagit fram "karaktärsdrag" för hästen. Det finns ju en rad ovanor som en häst kan ha. Jag kan tipsa om en oerhört "färggrann" häst i fantasylitteraturen (Diamanttronen av D Eddings) som tycker om att kråma sig, stila och bita folk som han tycker illa om. I en viss tecknad film förekommer också en häst som sitter på komando (ytterst regelvidrigt även om det förekommer på cirkus). Andra söta detaljer som hästar kan tänkas göra för att få mer karaktär:
Älska att springa
Bli vettskrämd om det låter bakom det
Kickar allt som inte kommer framifrån
Stegra
Bocka
Vara kittliga (ni anar inte vad en extra sadelgjord (vet inte vad den heter) kan ställa till med - aldrig har jag sett en travare bocka så)
Krubbitare
Sjuklig (efter fång eller annat otrevligt)
Kelig
Knuffig
Tjockis - äter allt när som helst
Tunn

Ja snart sagt allt som kan strula till det för våra kära rp. Ge hästarna karaktärer! Det glömmer inte spelarna efter första betan. :gremsmile:
 

Unicorn

Veteran
Joined
2 Sep 2003
Messages
14
Location
Skoghall
Mina synpunkter,

Det är förmodligen så att om man tränar en stridshäst att förstå "attack-komandon" så är det vanliga att de ges från hästryggen. Själva tanken med en stridshäst är ju att man sitter där. Helt omöjligt att lära en häst förstå komandon som ges från marken är det inte, men man kan förmodligen inte bara gå till en hästhandlare och köpa en. Den måste förmodligen beställas i förväg eller tränas av rollpersonen själv. Om man sen drar koppling till cirkushästar (som tar kommandon från en person som ibland befinner sig på marken) ser man att de kräver rätt omständiga komandon som tar lite tid (i alla fall i stridsperspektiv). Detta innebär att om man vill leda sin kuse i strid från marken så tar det hela ens uppmärksamhet, man hinner inte delta i striden själv.

Inte helt vetenskapligt grundat, men de regler jag kör med.

/Unicorn
 

Xèrion

Veteran
Joined
21 Aug 2003
Messages
72
Location
Älvsbyn, Norrbotten, Sverige
Eftersom du kan lära en häst att backa hopa i sidled med mera...så går det att lära den att uppträda på ett aggresivt sätt
sparkas bitas ect..på kommando...glöm bara inte bort att det bör räknas som en
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Tror att det beror på hur många hästar man förlorar. Sjalv drar jag ju mig till minnes D&D tiden då min person säkert gjorde sig av med ptjaa ett 20-tal hästar under kampanjen. Antingen blev de lämnade på något ställe (nedgången till en hiskelig dungeon *huuu*) eller så blev de dödade. En fireball gör inte så mycket skada på en 15:e levelns Cleric men hästen blir däremot till aska.

Efter ett tag insåg Rafn att hästar vara till för att förlytta sig från punkt A till punkt B. Och på punkt B dog de på ett eller annat sätt.
 

Hellectrician

Veteran
Joined
29 Aug 2003
Messages
152
Location
Lapplands Väsby
EN stridstränad häst var i de flesta fall tränade att kunna försvara sig själv.
Ja? den är tränad att freda sig på stridsfältet, och "flytta på" (läs tackla, mosa, trampa, krossa & stampa ) inte att primärt vara ett anfallsvapen i sig. Även om t.ex. ingenjörstrupper också kan döda fiender, är ju inte det deras huvudsakliga krigsuppgift.

Semantik? Absolut! :gremgrin:

PS. en spelare i min gamla SRR-grupp döpte sin häst till "nödprovianten"... den fölade sen och fick "nödprovianten II" & "nödprovianten III" DS.
 
Top