Nekromanti Lite nya regelidéer

Tägt_UBBT

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
33
Location
Borlänge, Dalarna
Jag har försökt gjort min Neotech(2)-värld lite mer verklig när det gäller strid då vissa av mina spelare är DOD-skadade. De vill fortsätta slåss trots att de har fått två kulor genom magsäcken och en genom lungan, de inser inte att det gör ont som fan, de har ju "bara" +Ob2T6 i Smärta.

På grund av dessa DOD-skadade spelare har jag skrivit lite nya regler som jag tänkt använda, jag lägger upp dem för att få höra vad ni andra tycker och om ni har några idéer på ändringar eller nya regler så skulle jag uppskatta om ni delade med er.

Att bli träffad
Varje gång man får smärta så ska man slå Ob3T6+Smärtmodifikation mot TÅL för att se om man faller ihop av chocken. Lyckas slaget står man fortfarande upp men man har halverad TO i Ob1T6+Smärtmod antal rundor. Misslyckas slaget räknas man antingen som knästående eller liggande beroende på situationen, TO blir noll (0) i Ob1T6+Smärtmod antal rundor.

Varje gång man får smärta så ska man slå Ob3T6+Smärtmodifikation mot VIL eller Stridsvana för att vilja fortsätta slåss aktivt, misslyckas man är endast responshandlingar tillåtna under Ob1T6+Smärtmod antal rundor.

Både TÅL- och VIL-slagen slås separat för varje skada, blir man träffad av tre kulor under samma runda så ska man slå tre TÅL-slag och tre VIL-slag.

Ex.
John har 6 skadekolumner, TÅL 10 och VIL 11.
John har nyss blivit skjuten i magen, han fick 6 smärtkryss (ingen svårighetsökning). Först slår han sitt TÅL-slag på Ob3T6, han får 8 och lyckas. Han står fortfarande upp men har halverad turordning i 2 rundor. VIL-slaget misslyckas med 13 mot hans vilja på 11, vilket innebär att han inte är alltför pigg på att stanna och slåss, han väljer responshandlingen Fly i den efterföljande rundan.

Överpenetration
Om kulan går igenom minskar skadan med överskridande PEN. Detta för att kulan inte hinner överföra tillräckligt med rörelseenergi till målet.

Ex.
9mmP Helmantlad [4] Ob3T6 - Människokropp SKY 3 = [1] Ob3T6-1
7,62mmN Helmantlad [8] Ob6T6+2 - Människokropp SKY 3 = [5] Ob6T6-3

Skickliga skyttar
När man skjuter singelskott (patronvis eld) mot ett speciellt träffområde eller delområde och träffar så får man lägga till sin effekt på skottet till skadan.

Ex. John blir skjuten av en polis som hade riktat in sig på hans högra ben, polisen har en 9mm/c-pistol med hålspetsammo [3] Ob4T6+2. Polisen fick en effekt på 3. Skadan blir 17, när han lägger på sin effekt så blir skadan 20, det blir två extraskador i Johns högra lår. Han kommer antagligen inte springa ifrån polisen.

Automateld
För att se hur många träffar man får använder man följande formel:
( EldH + Effekten på slaget ) x MEI / Eldzon - Rekylen
Effekten kommer in då en skicklig skytt oftast får in betydligt fler skott på en automateldssalva, man kan givetvis inte träffa med fler skott som avfyrats.

På mycket kort avstånd träffar varannan kula, dvs 1:or, 2:or och 3:or är träffar.
På kort avstånd träffar var tredje kula, dvs 1:or och 2:or är träffar.

Ex.
John har 13 i automateld, han tänker skjuta en gangster med sin MAC Ingram M12 (EldH 4/-/18, REK 2, Rekyldämpare (REK -1)). Gangstern står på normalt avstånd. John skjuter så många skott han kan mot gangstern (18 skott). Han slår mot automateld och får en effekt på fyra (4). Han kan träffa med ( 18 + 4 ) x 1 / 2 - 1 = 10 skott om han slår bra. John slår 2, 1, 5, 3, 1, 2, 4, 6, 1 och 1. Han får in fyra träffar, hade varit på kort avstånd hade han fått in 6 träffar och på mycket kort avstånd hade det blivit 7 träffar.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Jag har försökt gjort min Neotech(2)-värld lite mer verklig när det gäller strid då vissa av mina spelare är DOD-skadade. De vill fortsätta slåss trots att de har fått två kulor genom magsäcken och en genom lungan, de inser inte att det gör ont som fan, de har ju "bara" +Ob2T6 i Smärta.
Inte för att vara sån, men det låter som du egentligen är ute efter en regel som säger något i stil med "Om ni inte rollspelar smärta så svimmar er rollperson automatiskt av den och är ute ur striden".
Vilket iofs skulle vara en rätt trist och mästrande regel.

Lovvärt att försöka få in psykologiska aspekter i N2-strid, men det känns som det är dåligt uttrymme för sådant, med tanke på mängden redan existerande moment. Kanske en mer långtgående omarbetning av stridssystem skulle vara bättre, med fokus på sådana saker?
 

Tägt_UBBT

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
33
Location
Borlänge, Dalarna
Jag skapade reglerna för att jag inte gillar att döda rollpersonerna, men vad ska man göra om en rollperson med två skottskador tänker anfalla en grupp tungt beväpnade poliser i en helt öppen gränd bara för att få döda lite fler personer.

Om en rollperson blir tillfälligt utslagen av en träff så kommer fienden antagligen sluta att skjuta på honom, vilket sparar tid för alla andra inblandade.

Dessutom tycker jag (och åtminsone två av mina spelare som jag diskuterat detta med) att rollspelet blir roligare om spelarna inte kan skaka av sig träffar bara för att det var "en mesig 9mm" i bröstkorgen, det blir mer känsla om det visar sig att spelarna bryr sig om de blir träffade eller inte.
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Hmmmmm
"upp men man har halverad TO i Ob1T6+Smärtmod antal rundor"
Er det du klar over hvor ille halvert TO er?, Mine spillere vurderer TO som så viktig at de ikke bruker hjelm fordi de foretrekker å få skyte først i stedet for ekstra beskyttelse for hodet. Dessuten så blir man ikke slått til bakken av å bli truffet av en kule, den har for liten masse til det. Husk at hvis de har fått kryss i tre smerterader, så har de +ob2t6 på alle ferdighetsslag, når de begynner å bomme igjen og igjen så bør de ta hintet. Når du legger til modifikasjoner fra blodtap, traume og utmattning så vil de kollapse før eller senere. Sykehusopphold er dyrt i Neotech, og hvis ikke det er nok til å avskrekke dem litt, så vil nok karakterene ende i sin egen blodpøl.
Jeg mener at regelendringene du foreslår Under "Att bli träffad" er altfor ekstreme, -ob1t6 i TO i neste runde er det lengste jeg ville gå.

"Överpenetration"
En menneskekropp har 1t6 i skydd ifølge neotechs regler i og ikke 3. Det du tar opp her er allerede tatt i betraktning ved at de kulene som gjør ekstra skade (eks: hulsspiss) har lavere penetrasjon og de som har høy penetrasjon (eks: teflon) gjør mindre skade.

"Skickliga skyttar"
Dette har jeg foreslått tidligere og er helt enig med deg der.

"Automateld"
"( EldH + Effekten på slaget ) x MEI / Eldzon - Rekylen"
Dette var en komplisert regel synes nå jeg, for å renskrive denne ville jeg sagt at MEI= (ildhastighet+effektsteg-rekyl)*faktor.
På denne måten kan vi beholde MEI/ildsone som standard.
Men det er nå treskuddsalver som proffene bruker, og da trengs ikke automatild.

//Nordmannen, evig skeptisk til alt han ikke kommer opp med selv...evig kritisk
 

Tägt_UBBT

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
33
Location
Borlänge, Dalarna
Jag börjar med överpenetrationen, 3 är bara ett exempelvärde. Skademinskningen är menad som så att om kulan tar tvärstopp inne i kroppen så gör den full skada men om kulan fortsätter igenom så hinner den inte (exemplet nu gäller hålspetskulor) "svampa upp sig" ordentligt, jag blev uppmärksammad av det inte passar sig så bra med pansarbrytande kulor men jag tycker att regeln passar bra till vanlig ammunition.

'Att bli träffad' innebär inte att man slungas ner av kulans kraft utan snarare att du plötsligt blir överraskad av att ett främmande objekt åker in i kroppen med hög hastighet och det gör ont. Jag skulle nog bli ganska knäsvag av det och antagligen gå ner på knä eller falla ihop. Och vad gäller turordningen så är man inte i topptrimm efter en eller flera kulor i kroppen.

Angående automatelden så använde jag nog en lite för knepig formel, du utryckte den bättre. Men angående proffs, om vi har en medeltung kulspruta (saknar inställningar för eldskurar) och låter en gängmedlem från slummen och en utbildad kulsprutesoldat skjuta med den, vilken skulle få flest träffar?
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
"Skademinskningen är menad som så att om kulan tar tvärstopp inne i kroppen så gör den full skada men om kulan fortsätter igenom så hinner den inte (exemplet nu gäller hålspetskulor) "svampa upp sig" ordentligt,"
Det som gjør at kuler skader er sårkanalen de skaper når de går gjennom kroppen, hvis kula går hele veien igjennom, så vil sårkanalen bli større. Dess lenger tid kula er i kroppen (og fremdeles i bevegelse), jo bredere sårkanal. Bredere kule gir bredere sårkanal. Og jo mer energi kula overfører til kroppen, jo bredere sårkanal. Hvis en kule stopper i kroppen betyr det at kroppen at all energi ble overført til kroppen, men hvis den går igjennom så har kula mer energi enn kroppen klarer å absorbere, forutsatt at vi snakker om samme type kule.
Alt dette er ifølge min mening dekket ved at de forskjellige ammunisjonstypene gjør forskjellig skade, og har forskjellig penetrasjon. F.eks. 2mmCDLP har [11]ob3t6, fordi den lager en (relativt) liten sårkanal på grunn av at det er en liten kule, men den har så høy fart (dvs masse energi) at den er jevnbyrdig med 9mmP når det gjelder skade, den sistnevnte er en større men tregere kule.

En proff er alltid bedre enn et gjengmedlem, poenget mitt var at mot enslige mål så er ildskurer (som regel) mest effektivt, men akkurat det lille utspillet var vel litt OT.

//Nordmannen liker å argumentere
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Regel- och tidsoptimering

Både TÅL- och VIL-slagen slås separat för varje skada, blir man träffad av tre kulor under samma runda så ska man slå tre TÅL-slag och tre VIL-slag.


Varför inte, för att spara tid och slag, göra så att slaget slås i slutet av varje runda som skada uppkommer, och slås bara en gång, som Ob3T6 + (Ob[#träffar]T6) och resultatet måste vara under både VIL och TÅL för att slippa mod?

Jag skulle också, av enkelhetskäl, säga att den negativa effekten är antalet rundor som "chocken" sitter i, för att slippa ytterligare ett slag. Och klarar man slaget gäller halverat TO enbart under nästkommande runda.
 

Benax_UBBT

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
75
Du menar att du har spelare som inte har inoppererade Smärtblockerare på sina RP?!? Herre jösses... :gremlaugh:
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Hvis mine spillere hadde satt inn smerteblokkere ville jeg stoppet dem i hvert eneste offentlige bygg, for trippelsjekk med cyberscanner, og tvinge dem til å innhente spesialtilatelse ved flyreiser (de tar stort sett maglev) for å kunne komme seg igjennom sikkerhetskontrollen før avgang...
reiser til rommet...dream on

men jeg ante et snev av ironi i ditt innlegg, og dette er vel kansje litt overdrevent.
 
Top