Nekromanti lite nya raser

salem

Veteran
Joined
12 Dec 2000
Messages
9
Location
sthlm
hmm jag håller på att fixa ett eget rollspel som ska utspela sig i någon form av blandning av mörk fantasy och ett rollspel som utspelar sig i rennessansen men jag har blivit jäkligt trött på de gamla vanliga alverna och dvärgarna etc. så jag tänker ta bort dem helt och ersätta dem med nya raser som kanske skulle ge lite mer spänning.
jag menar det ska ju vara en otrolig upplevelse och spänning att hamna mitt i en alv by och inte kunna deras språk (som typ när columbus kom till indianerna) men alverna och dvärgarna är väldigt utslitna för när detta händde en av mina rollpersoner så blev det ingen spänning för han visste redan allt om alver.

har jag fel?

palle
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"jag menar det ska ju vara en otrolig upplevelse och spänning att hamna mitt i en alv by och inte kunna deras språk (som typ när columbus kom till indianerna) men alverna och dvärgarna är väldigt utslitna för när detta händde en av mina rollpersoner så blev det ingen spänning för han visste redan allt om alver."

Nej, du har inte fel. Det var därför som alver, orcher och dvärgar inte kom med i Skymningshem.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
sen går det ju alltid att nyansera alver lite... alverna i eon är tydligen inte så lika skogsalverna från ereb altor. sen finns en hel uppsjö olika alver till ereb, ljustalver (stadsalver), högalver som bor i torn, gråalver som lever på havet, svartalver som är elaka osv osv.... mina favvisalver är injiralverna, som lever som en slags halvprimitiva indianer. alverna till chronopia är väldigt arroganta och allmänt "onda".
du behöver med andra ord inte låta dina alver och dvärgar vara som vanliga klicheer! tänk om dvärgarna bor i små smutsiga jordhålor under marken, inte i berg, inte alls är bra på att smida, utan är småjordbrukare och smutsiga! de kanske inte ens använder yxor eller vapen över huvud taget! alver kan vara halvintelligenta skogsvarelser som suger blod, eller kanske rent av den dominerande högkulturella rasen istället för människor.. osv osv...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>hmm jag håller på att fixa ett eget rollspel som ska utspela sig i någon form av blandning av mörk fantasy och ett rollspel som utspelar sig i rennessansen men jag har blivit jäkligt trött på de gamla vanliga alverna och dvärgarna etc. så jag tänker ta bort dem helt och ersätta dem med nya raser som kanske skulle ge lite mer spänning.</I>

Tittat på Gemini? Det är mörk fantasy, och dess dvärgar och (speciellt) alver är ganska långt bort från standardmallen.  Helt nya raser går väl bra, men funkar bäst i spelvärldar som inte är så värst mycket "vanlig" fantasy i övrigt heller; annars riskerar man alltid att spelarna mest bara blir förvirrade (eller kläcker ur sig "inga alver? Men då är det ju inte fantasy!").

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"du behöver med andra ord inte låta dina alver och dvärgar vara som vanliga klicheer!"

Problemet är att folk har en alldeles för bestämd uppfattning om alver (och dvärgar). Oavsett om man gör alver som små korta skogsninjor (Elfquest), långdrular i skogen (Tolkien), ondingar i staden (Catastrophia) eller vad man nu hittar på, så är det fel sorts alver enligt minst en spelare i spelgruppen. Att ta med alla varianter samtidigt är en kliché i sig och funkar egentligen inte heller, så det blir också fel.

Och så fort den åsikten luftas är spelet ett dåligt spel.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
I den av mina världar som är aktiv just nu genomgick alvfolket en schism för en herrans massa år sedan som resulterade i att alla alver lever antingen i skogarna på stenåldersnivå (den konservativa faktionen, som ansåg att allt nytt per definition är dåligt och att de gamla alviska sätten måste bevaras) eller sekluderade i klosterlika enklaver mitt ute i ingenstans (den liberala faktionen, som ansåg att kunskap är målet med tillvarons oändlighet). De förra har ingen tidsuppfattning alls bortom "Dag. Natt. Dag igen, det var fan.". Dvärgarna är ganska vanliga, fyller både sina egna och alvernas funktioner i standardfantasy. Alver är oerhört sällsynta "ute bland folk", och de flesta är rädda för dem.
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
...eller dåliga spelare! om de inte kan acceptera världen som den är med just sin SPECIELLA sorts alver, så har de väl svårt att acceptera magi och joxx som inte finns i vår värld!

och ja just det, jag tror att du stavade fel till "Chronopia" ;)

lave som faktiskt GILLAR katastrofi... förlåt chronopia!
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Håller med till fullo...

Det är allt för ovanligt med orginalitet i dagens rollspelskapande. Men allt är Tolkiensällskapets fel. Det är nämligen så att man kan bli stämd om man skapar ett fantasyrollspel utan att ha med Alver och Dvärgar. Och många spelföretag klarar inte av att betala pengar till Tolkienföreningen.
Ta exemplevis Gemini, ett mörkt fantasyspel som skiljer sig mycket från den normala fantasyn. De var dock tvugna att ha med Alver och Dvärgar.. Förvisso de gjorde om dem men de är ändock med.
Gondica har inte med Alver och Dvärgar, de får dock pengar från Grekisk Mytologiföreningen eftersom de har med Kentaurer och Minotaurer. Deras ekonomi är dock fortfarande kraftigt försvagad eftersom de trotsade Tolkiensällskapet.
Om man sedan ser på helt orginella spel.
Exempelvis Khelataar, ja det försvann helt och hållet. Det var helt orginellt.. och ja.. det blev höga böter.

Så om du funderar på att publicera ditt spel så kom ihåg att Tolkiensällskapet är i faggorna. Men jag håller med dig att det börjar bli urvattnat med samma gamla raser (även om de är i nya tappningar) som idislas gång på gång.

Only dead fish float with the stream.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
annars riskerar man alltid att spelarna mest bara blir förvirrade (eller kläcker ur sig "inga alver? Men då är det ju inte fantasy!").

Jag skulle säga att det är dags att byta spelare eller ta ett allvarligt snack med dem :)
För de verkar välsdigt inskränkta (som livets ord vid sin bibel) och skulle nog behöva testa något orginellt.

Only dead fish float with the stream.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag tycker att Rosen hade det bästa exemplet på dåliga spelare...

annars riskerar man alltid att spelarna mest bara blir förvirrade (eller kläcker ur sig "inga alver? Men då är det ju inte fantasy!").

Ja det måste vara det värsta exemplet på inskränkra spelare. Eller i alla fall trångsynta.. (i mina ögon)

Om nu någon av dessa spelare är här och läser detta så skall ni veta att det inte är ett personligt anfall gentemot er men jag anser att ni bör vidga era vyer.

Only dead fish float with the stream.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
WOOH!

Grymt!


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Krigeus

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
135
Location
Luleå, Sverige
Hmm, det där med alver å dvärga tycka vara ett problem, dvärgarna är juh iofs inte så farligt med tanke på att de finns i våran värld...
Fast det är juh inte alltid det ploppar ut en unger med avlångt ansikte och spetsiga öron...
Men men, jag måste faktiskt säga att min spelargrupp har en rätt så sund syn på alver i allmänt, det är faktiskt inte så många som spelar dem av oss, ganska så tråkiga enligt deras mening...Jag tycker dock om dem men det är juh min ensak...jaja, ska nog komma till vad jag ville säga...alver är nof en ganska så utnött kliché men de är nästa nödvändiga för att bibehålla balans i ett rollspel...och om man skapar ett rollspel utan alver så lär det dyka upp en ras med så pass liknande egenskaper att man kort och gott kan kalla dem fulalver

Thomas Krige - Hederskapten i Dödsgardet, E-corps främsta försvarare
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>och om man skapar ett rollspel utan alver så lär det dyka upp en ras med så pass liknande egenskaper att man kort och gott kan kalla dem fulalver</I>

Talislanta-syndromet. (-:
"No Elves!" var catchfrasen i annonserna om hur annorlunda Talislanta var... men det fanns gott om varelser där som lika gärna hade kunnat vara det.  Poängen är som vanligt att det är namnet man pratar om; det är ofta större skillnad på alver i ett spel och alver i ett annat, än mellan "standardalven" och NåntingAnnat i en alvfri spelvärld.

--
Åke
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Re: Håller med till fullo...

försvann inte khelataar & co för att de var dåliga regler, kass värld och framför allt för att ingen spelade de där spelen =)
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Håller med till fullo...

Vad är det som Tolkiensällskapet gör egentligen?
Ger de böter till Fantasyrollspel som inte har med Alver och dvärgar, och i så fall har de verkligen rätt till det. Berätta mera...

Så det så!
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Jag säger bara John Bauer

Håller med om att alver och dvärgar är rätt boring eftersom de blivit så stereotypa. Jag tror att det är en av anledningarna att jag varken spelar fantsy spel eller läser fantasy böcker längre. Här om dagen satt jag dock och tänkte på hur jag skulle göra om jag utformade ett fantasy spel. Då kom jag att tänka på en barndomsfavorit Jhon Bauer. Han har ju målat HUR coola fantasyfigurer som helst. Varför inte bygga up en helt sagovärld runt hans målningar? De formligen dryper ju av mystik. Här skulle man ju kunna damma av de gamla vättarna, trollen (som Bauer ser dem), tomtar etc. Personligen skulle jag tycka det var spännande att få interagera med den mystik som sitter så djut rotad i Bauers verk. Dessutom körde ju han stenhård fantasy långt innan Tolkien ens var en glimt i sin fars ögon :)

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Håller med till fullo...

<I>försvann inte khelataar & co för att de var dåliga regler,</I>

Så dåliga att andra spel tar efter dess regelidéer tio år senare.

<I>kass värld</I>

Så kass att low fantasy blev en av hobbyns mest omtalade spelkoncept när folk väl hade tröttnat på att springa i dungeons och döda drakar.

<I>och framför allt för att ingen spelade de där spelen =)</I>

Det, däremot...

--
Åke
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Håller med till fullo...

Jo tolkiensällskapet är ena listiga rackare.. De utkräver höga bötessummor för de spelföretag som INTE har med alver och dvärgar. Det är nämligen så att de lusaktiga rackarna anser att Tolkien uppfann fanasykonsten och all fantasy som inte är kliche måste straffas med böter.

Oki jag har inga direkta bevis för att det är så.
Men om man tittar på spelen som finns på marknaden så ser man genast tolkiensällskapets inblandning.



Only dead fish float with the stream.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Håller med till fullo...

Undrar just varför så få gillade Khelataar. Oki jag vet att det var inne att "gå i grottor och slå ned monster" men det borde ju funnits nog med spelare som ville ha något nytt.
Jag tror dock som du att Khelataar skulle klarat sig bättre idag.

Only dead fish float with the stream.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag säger bara Brian Froud

"Då kom jag att tänka på en barndomsfavorit Jhon Bauer. Han har ju målat HUR coola fantasyfigurer som helst."

En annan favorit är Brian Froud. Han har också gjort en hel del kul saker, till exempel all design i Labyrinth och Dark Crystal, plus en hel del annat.

Själv funderade jag ett tag på att göra ett rollspel baserat på The Dark Crystal. Det spårade ut och blev Trollvinter istället. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top