Nekromanti Lite mer på min kampanj

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Yush, nu är Kapitel 2: Svärdet här.
Kapitlet i sig är lite mer händelselöst,
och handlar om när RP hittar Karmaths heliga svärd.

Behöver era åsikter igen!
Är svärdet för bra (jag gjorde det lite "Sagolika Förmål från L&H"-stuk)?
Kommer tabellerna fungera?
Är det för händelselöst?
Händer det för mycket?
do u liek mudkipz?

//Kraetyz, fundersam

EDIT: Beskrivningen för Karmaths Heliga Svärd lyder nu:
"Den som svingar svärdet mot en varelse sammanknuten
med Mörkret får +Ob4t6 i huggskada mot varelsen. Svärdet är även oförstörbart.
I övrigt är svärdet ett helt vanligt storsvärd, fast med -2 på huggskada."
 

Attachments

Riktigt bra, men är det inte nästan 10000 år sedan förra mörkret?
Borde inte storsvärdet ha några modifikationer, cet är ju stort och gjort av brons. I övrigt tycker jag att det är lagom bra, det är ju i alla fall inte lika über som solsvärdet.
 
Jo, det är sant.
Brons är svårare att smida till ett vettigt vapen, eller hur?
Jag slänger nog in en -2 på skadan, eller något.
Inte för att det gör mycket skillnad, om man kollar på resten. :gremwink:

Svärder är förövrigt oförstörbart, jag borde lägga till det.
 
Det är inte svårare att smida till vapen, det är t.om bättre än järn. Dock utklassas det av stål så jag skulle nog modda skadan lite samt sänka brytvärdet.
 
Purgatory said:
Det är inte svårare att smida till vapen, det är t.om bättre än järn. Dock utklassas det av stål så jag skulle nog modda skadan lite samt sänka brytvärdet.

Som sagt, skadan är -2 och bryt = svärdet är oerhört oförstörbart. ^^
 
Enligt Eon-reglerna (i Vapenmästaren s 71 fyi) så finns regler för skade-, bryt-, och kostnadsmodifikationer beroende på materialet.
Brons ger där -2 hugg, -1 stick och, som inte är relevant i detta fall, lägre BRYT.

Annars, nej vaddå för bra? Solsvärdet (s 111 i vapenmästaren) känns som det ligger i samma klass som "Karmaths Heliga Svärd", som heligt och antimörker svärd. Skulle jag välja mellan de båda skulle jag nog nästan säga att solsvärdet är bättre, även om de skiljer sig mycket åt i magiväg.

Ska man sedan vara ordentligt regelnördig så bör ju även stickskadan öka med +Ob4T6, förutsatt att effekten "Skärpa" är det som använts för att skapa vapnet (den effekten går dock inte att göra permanent, men överjävliga vapen ska självklart kunna frångå regler ibland). :gremwink:

Tabellerna, som jag mest skummat, kan nog fungera bra.
 
Heh, Solsvärdet är lite väl väldigt mycket bättre, ja!
-Ob10t6 på Dödsslag... ^^

Sant, jag utgick från effekten Skärpa,
men med tanke på att man inte ens behöver slå
mot föremålets Magiska Färdighetschans,
så bestämde jag att den inte ska få +Ob4t6 i stick heller.

NU är ju frågan: Kommer tempelriddaren att vilja använda svärdet?
Han är ju Daaktroende,
och han borde kanske misstänka att svärdet är tillägnat någon annan religion. :gremtongue:

Hur ska jag lura i honom att det är ett Daaksvärd?
Hmmmm... Daak är ju den "ende" guden, så det vore ju
logiskt om alla heliga föremål EGENTLIGEN är tillägnade honom.
Vad tror ni?
 
Hur ska jag lura i honom att det är ett Daaksvärd?
Hmmmm... Daak är ju den "ende" guden, så det vore ju
logiskt om alla heliga föremål EGENTLIGEN är tillägnade honom

Precis! det är väl bara att säga att daak hette nåt annat, typ att den religonens gud var daak men han kallades "Vad den guden hette". hur högt värde har han i historia/kulturkännedom?
 
drakponken said:
Hur ska jag lura i honom att det är ett Daaksvärd?
Hmmmm... Daak är ju den "ende" guden, så det vore ju
logiskt om alla heliga föremål EGENTLIGEN är tillägnade honom

Precis! det är väl bara att säga att daak hette nåt annat, typ att den religonens gud var daak men han kallades "Vad den guden hette". hur högt värde har han i historia/kulturkännedom?

Tja, tempelriddaren har 12 i Kulturkännedom, och en dvärg som är med dem har 12 i Historia.

Men frågan är... Vilken gud tillbad Karmath?
Jag har ingen information på gamla bortglömda gudar. =/
 
Daak naturligtvis, han är ju de n ende guden.

Men en 10000 år gammal gud känner nog bara stora ledare inom
allvetandets brödraskap till, 12 är ju faktiskt ett medel värde om du vill kan du ju tillåta ett abnormt överlöjlig slag (ob13t6) mot historia/kulturkännedom. tyvärr kan jag inte ge svar på den viktigaste frågan, har varken L&H eller RGK. :gremfrown:
 
drakponken said:
Daak naturligtvis, han är ju de n ende guden.

Men en 10000 år gammal gud känner nog bara stora ledare inom
allvetandets brödraskap till, 12 är ju faktiskt ett medel värde om du vill kan du ju tillåta ett abnormt överlöjlig slag (ob13t6) mot historia/kulturkännedom. tyvärr kan jag inte ge svar på den viktigaste frågan, har varken L&H eller RGK. :gremfrown:

Ye, men det ordnar sig! ^^
Alla detaljer behöver man inte skriva ned :gremtongue:
 
NU är ju frågan: Kommer tempelriddaren att vilja använda svärdet?
Han är ju Daaktroende,
och han borde kanske misstänka att svärdet är tillägnat någon annan religion. tunga

Eller så är han kanske för upptagen med att, säg, rädda världen för att spendera sin tid med att fundera kring moraliska risker? "Använda vapen tillägnade andra gudomar" står ju inte med bland de blasfemiska synderna annat än med tolkning, och alla andra synder kan ju kunna förlåtas efter lite korstågande och en eventuell martyrdöd...

Det handlar om hans personlighet, helt enkelt, och i vilken grad han låter pragmatism styra hans förhållande till religionen (använda potentiellt oheliga svärd = dåligt, döda Daaks fiender = bra, bra + dåligt = det man bestämmer sig för att det ska vara).

Eller så kan han använda ceremonin Divination och kolla med Daak om det är ok, och på så sätt låta dig som spelledare sköta saken :gremwink: (även om jag bara ger mina spelare orakelsvar på de där divinationerna)
 
Heh, sant. Vi får se vad han gör. ^^
Han har inte Divination, galet nog!
Men, rädda världen från ondingar brukar stå överst på allas lista.

(Föressten, har du lagt märke till The Burger King på sidan 15 i Religioner? Läskigt, det där)

//Kraetyz, föredrar McDonalds
 
Back
Top