Nekromanti Lite kuriosa

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Jag stötte på en inressant liten sak igår när jag låg och läste Jack Vance romansamling The Demon Princes. Boken är en skön SF roman som skrevs av Jack 1964 och som redigerades till vad den är idag runt 1992. Döm om min förvåning när jag i ett avsnitt läser att en av ärkeskurkarna i boken går under smeknamnet Spock!!! "Vafan!", tänkte jag "Hur kan herr Vance haft så dålig fantasi att han snott ett av science fiction världens mest kända namn". Men när jag sedan tänkte efter (och därefter kontrollerade) märkte jag att Star Trek originalserien faktiskt inte körde igång förrän 1966, dvs två EFTER att Jack Vance skrev The Demon Princes. Det var alltså Jack som blivit rippad inte tvärt om. Koolt va? Det här är kanske välkänd information för de flesta (säkert för den inbinte trekkien) men jag hade ingen aning om detta innan jag själv stötte på det. Så nu vet ni det och kan mobba alla era trekkie polare att deras favvo serie bara är ett enda stort rip off :gremsmile:

/ Fly me to the moon and let me play among the stars
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Hmm, jag tror inte att det gäller de böcker jag pratade om ovan dock eftersom det inte (åtnminståne inte hittils) finns någon magic med. The Demon Princes är en samling SF-böcker som packats ihop i två volymer.

/ Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tja, om inte snott så i alla fall starkt inspirerat. Böckerna i fråga är de som Vance skrivit om "The Dying Earth" - minst en finns på svenska, som "Cugels saga" (Delta sf). Det som snotts är att magiker egentligen inte "kan" sin magi på samma sätt som i Drakar och Demoner, utan memorerar specifika besvärjelser i stället. När man använt sin besvärjelse kan man inte använda den igen förrän man memorerat den på nytt.

Att märka är att Vances magi är rätt mycket mer begränsad än D&Ds magi - jag har för mig att det nämns vid något tillfälle i Cugels saga att en erfaren magiker kan memorera tre lägre formler eller två högre, eller något i den stilen.

För övrigt har det precis kommit ut ett rollspel baserat på Dying Earth. Se <A HREF="http://www.dyingearth.com" target="_new">http://www.dyingearth.com</A>. /Staffan "Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Hmm..

"Det var alltså Jack som blivit rippad inte tvärt om"
-Vem säger att någon har blivit rippad? det finns ju faktiskt en hel del fall där två namn har blivit upptagna simultant i olika berättelser, utan att någon av författarna hämtat inspiration från varandra, för att inte tala om möjligheten att en tredje part är inblandad. Nåja. Inte insatt - ska egentligen inte uttala mig.

"deras favvo serie bara är ett enda stort rip off"
Mja.. Inte riktigt.

//MiDNiGHT. - gillar ST. Orginalet alltså - inget annat.

[color:red]"Cry HAVOC! And let slip the dogs of war!"</font color=red>
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: Hmm..

JAg var ju inte _helt_ seriös när jag sa att det var värsta rip offen etc. Tckte bara det var kul att det fanns en spock inom SF-världen innan Star Trek.

/ Fly me to the moon and let me play among the stars
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Re: Hmm..

Glöm inte barnläkaren Dr Spock som har skrivit många böcker. Han finns i verkligheten. Visserligen så kanske han inte skrev böcker före 1966, men det vet jag inget om.

Hur många "Värdelöst Vetande" poäng är denna information värd? =)

//Slasker - I am Slasker. I am a Slask.

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Varför mobba? [nt]

?

Yassilus den store
--
Ei Saa Peittää<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Yassilus on 2001-02-10 07:50.</EM></FONT></P>
 
Top