Nekromanti Lite hjälppapper för Exalted

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Feedback har jag sedan länge slutat att hoppas på när man presenterar sina små skapelser här på wrnu, men jag lägger upp dom här två ändå utifall att någon kanske är intresserad. Men lite förklaringar är nog på sin plats.

Det är två papper. Ett för solarerna och ett för de drakblodade. På pappret är till för att hjälpa spelarna hålla koll på sin essens och riktar sig kanske främst till nybörjare. På papperet finns tre områden. I mitten så finns en liten tabell som förklarar vad som händer när man har spenderat si och så mycket perifer essens. Hos solars så har jag bara skrivit av tabellen i grundboken men hos de drakblodade så finns det som bekant ingen sådan tabell. Därför har jag skrivit in egna effekter på de olika nivåerna. Dessa kan nog vara av intresse för de mer erfarna exaltedrävarna, men de kräver fortfarande en näve godtycke för att hitta passande effekter för de olika aspekterna. Endast förslag och fingervisningar presenteras i denna tabell.

På sidorna om mitten så finns två fält. En för investerad (committed) essens och en för vanligt använd essens. Vi spelar med svarta och vita gostenar och lägger stenarna på dessa rutor för att hålla reda på vad som är vad. Använder man inte stenar eller liknande markörer så är dessa rutor nog tämligen menlösa är jag rädd :gremshocked:


/Naug, som hoppas att någon får nytta av allt. Han fick iaf en liten dos XP för sitt jobb av snälla SL :gremsmile:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
1. Var är filen i fråga?

2. Jag har försökt mig på något liknande själv, men jag upptäckte att de glasstenar jag köpt in för ändamålet är på tok för stora för att få plats. Just nu håller jag på att fundera över om jag ska investera i något mindre för att hålla koll på essence, om jag ska använda två papper per person (ett för personal och ett för peripheral), eller om jag helt enkelt ska strunta i pappret.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Hur... men... (Fil finns här)

Jag kunde svära på att jag hade bifogat filen... Skummt. Jag har ju ett distinkt minne av att jag bifogade den. :gremconfused:

Nåväl. Här kommer den i alla fall.


/Naug, bifogar

EDIT:
Jag upptäckte precis att man inte kan bifoga filer som innehåller åäö i filnamnet. Det var ju långt ifrån intuitivt... :gremfrown:
Nu kommer den på riktigt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Hur... men... (Fil finns här)

Den var ju informativ, men jag tyckte att mittbiten med info om animabanéret var lite för stort i förhållande till pappret som helhet. Här är två olika varianter på det jag försökt med i alla fall.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Hur... men... (Fil finns här)

Filen som heter Essence4 var riktigt snygg och informativ! Jag diggar verkligen pilarna som visar hur essensen far mellan de olika stadierna =) Däremot så undrar jag och willpower-cirkeln inte är smulan överflödig. Man har oftast inte så många poäng willpower liksom.

Min ambition med papperet var dock mest att ha någonstans att lägga våra små stenar samt att vara lite informativ för alla nybörjare som börjar spela spelet (vilket är alla i spelgruppen. Jag är dock pluggnisse när det kommer till rollspel, så jag kan redan all väsentligt kring spelet :gremblush: ).


Men vad tyckte du om de generella beskrivningarna om de drakblodades animabaner?


/Naug, går och minskar storleken på mittrutan en smula
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Hur... men... (Fil finns här)

Men vad tyckte du om de generella beskrivningarna om de drakblodades animabaner?
Rätt cool, men stämmer inte så väl överens med vad som står i DB-boken. I den står det att deras animabaner fungerar i princip som Solars, förutom att den gör lite skada på omgivningen om den är på en nivå över 8 (8-10: 1L per minut, 11-15: 1L per 3 turns, 16+: 1L den rundan). Dessutom borde Breeding nämnas, eftersom Breeding 4+ sänker nivåerna.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Hur... men... (Fil finns här)

" I den står det att deras animabaner fungerar i princip som Solars, förutom att den gör lite skada på omgivningen om den är på en nivå över 8 (8-10: 1L per minut, 11-15: 1L per 3 turns, 16+: 1L den rundan). Dessutom borde Breeding nämnas, eftersom Breeding 4+ sänker nivåerna."

Det enda jag egentligen tittade på var varje aspekts Aspect Anima. Men visst, man notera den skadan som orsakas på omgivningen. Kommer bli dåligt med plats bara :gremshocked:

Att breedingen sänker gränsvärdena för anima baneret tänkte jag inte på och upplägget är sedvanligt white wolfigt organiserat. Det står att den sänker kostnaden för att aktivera anima baneret. För det första så nämner de aldrig ordet "anima banner" i resten av boken (även fast det halvt fast man vet typ vad det är för något från grundboken. Sen så "aktiverar" man väl inte riktigt baneret på det viset. Det är väl snarare något som rent ofrivilligt springer till liv? Rätt har du i alla fall, även fast White Wolf då och då skriver ämlans ointuitiva böcker :gremwink:


/Naug, skriver till på sin "att göra"-lista
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Hur... men... (Fil finns här)

Att breedingen sänker gränsvärdena för anima baneret tänkte jag inte på och upplägget är sedvanligt white wolfigt organiserat. Det står att den sänker kostnaden för att aktivera anima baneret. För det första så nämner de aldrig ordet "anima banner" i resten av boken (även fast det halvt fast man vet typ vad det är för något från grundboken. Sen så "aktiverar" man väl inte riktigt baneret på det viset. Det är väl snarare något som rent ofrivilligt springer till liv? Rätt har du i alla fall, även fast White Wolf då och då skriver ämlans ointuitiva böcker
Jo, det är inte direkt tydligt i DB-boken. Det står lite tydligare i erratan/FAQn som finns på WWs sida, där det framgår att Breeding 4-5 både gör det lättare att använda sin animaförmåga som man får för sin aspekt, och att baneret "tänds" lättare.
 
Top