Nekromanti lite hjälp

Bastjeman

Veteran
Joined
26 Jan 2003
Messages
87
jag har ett problem... jag är spelledare och mina polare reser ofta runt i skogarna och i vattnen. men om man går i en skog liksom vad ska man kunna göra för att det skabli roligt. hur länge bör en dagsmarsch ta? hur ofta ska det hända saker?
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Lite skogstroll är alltid kul. Låt dem hjälpa någon på vägen, ex en kirya har brutit benet de snälla rp hjälper han/henne. Ett träd har fallit över vägen och det går inte gå runt etc. En grupp rövare tar tull för vägen. Låt det hända saker så ofta dina spelare och du vill det, fråga om dom gillar att det händer saker ofta eller inte gillar det.
 

Erk

Veteran
Joined
2 Apr 2003
Messages
33
Location
Ume
Jag brukar försöka undvika långa resor eftersom det är svårt att planera så att det händer saker hela tiden. Man blir ganska trött på rövare i tid och otid. Det är inte heller så kul att säga typ: "Jaha, ytterligare en dag förflyter. Ni sätter ena foten framför den andra precis som alla andra dagar." Detaljerade beskrivningar i all ära, men det måste liksom hända saker ibland. Ett tips kan vara att låta rollpersonerna träffa spännande/mystiska/malplacerade personer som de kan interagera med.

/Erik
 

Johan/Torak

Veteran
Joined
9 Apr 2003
Messages
72
Location
Cthol Mishrak(U-Väsby)
Släng inte in strider hela tiden, ok om spelarna gillar det, men i min grupp blir de bara trötta på strider.
En grupp rövare som bråkar om bytet?
En uppkäftig riddare?
Vad som helst. Låt fantasin flöda!
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Jag med, fast jag tipsa bara lite

Personligen tycker jag att räcker det med 1-2 strider per äventyr.....
 

Erk

Veteran
Joined
2 Apr 2003
Messages
33
Location
Ume
My mistake...[OT]

Aha, råkade visst svara på fel inlägg. Avsikten var att svara på Bastjemans inlägg.
 

Aborado

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
37
Location
Borås...nåväl en bit utanför.
Om själva resan inte har något med äventyrets handling att göra är det väl onödigt att beskriva hur den går till. Ex. Tre dagar senare anländer ni till... Den enda anledningen att beskriva en resa och överhuvudtaget låta något hända under den är som jag ser det om den uppfyller något av följande krav:
1. Resan skall påverka rollpersonerna till en senare händelse. Ex. Rollpersonerna är uttröttade när de utsätts för något som har betydelse av äventyret, rollpersonerna blir försenade av t.ex. ett anfall och således påverkar historien, rollpersonerna skadas för att försämra deras förutsättningar att fortsätta ett framgångsrikt äventyrande.
2. Själva händelsen som utspelar sig under resan kommer att ha betydelse för den fortsätta handlingen. Ex. Rollpersonerna kommer över viktig information i sammband med händelsen som kan vara användbar i fortsättningen, rollpersonerna stoppar eller saktar ner de krafter som agerar mot dem i äventyret.
3. Händelser under resan utvecklar sig till egna småäventyr.
Ex. Rollpersonerna ställs inför moraliska dilemman och beslut som gör att de kan lära sig något om dem själva och/eller om världen, rollpersonernas resa ÄR äventyret.
(4.) Händelser under resan hjälper till att bygga upp en stämmning över hur omgivningen ser ut, och ger spelarna en föraning om vad äventyret kommer att handla om.

Således anser jag det fel att spelledaren skall känna sig tvingad över att slänga in ett monster för att någonting måste hända. Är rollpersonerna på väg någonstans är det bättre att ta fasta på vad de skall göra där, dit de skall och sedan se till att det som händer på vägen har med detta att göra. Skall nödvändigtvis ett monster dyka upp, varför inte utveckla det till något mer och få det att bli en del av handlingen, eller kanske ett framtida trauma för rollpersonerna, istället för ännu en sak som man tvingas slå ihjäl (för att inte tala om alla tärningsslag som man måste slå) innan man verkligen kan ge sig i akt med äventyret.

*För övrigt är det väl rimligt att anta att en dagsmarsch bör ta en dag åtminstone om man marscherar.* Låt inte speltiden styras utav tiden i rollspelet, en dagsmarsch kan ibland ta timmar att spela om de planerade händelserna hamnar på en dag medan andra bör helt hoppas över.
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
hur länge bör en dagsmarsch ta?

En dag. Namnet säger väl det? Dagsmarsch så långt man går på en dag. Sen hur långt du kommer är en annan sak.

Mvh coZcin
 

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
Om dom är i jargien kan dom t.ex hitta gömda övergivna kyrkor efter gamla och naturligtvis förbjudna religoner.
I asharien kan man råka ut för rövare och annat pack!
Sunari har också möjligheter, man kan bli stoppade av arga alver eller hitta någon övergiven djurunge som man kan ta till sin egen.
I Consaber kan man hitta en liten heavaunge eller i tokon t.ex
en örn.
Se underliga saker kring ruinstäder.
Allt kan hända i Mundana!

Hux flux Barkmos!!!
MvH
/allas vår (just nu)glada Farbror Funkus


jag orka inte skriva ett bra inlägg just nu :gremsmirk:
 
Top