Nekromanti lite hjälp tack

Greven

Veteran
Joined
24 Mar 2004
Messages
31
Jo det ligger till så här. I morgon så ska jag spelleda eon, det är det första äventyret för två nyskapade karaktärer. den ena är en soldisk riddare och den andra en kraggbarbar. Den soldiske riddaren är god vän med kraggbarbarens far som är klanledare.

Riddaren är på besök hos honom. då kommer ett föremål att bli stulet från ledaren och kraggbarbaren får då i uppgift att hämta tillbaka det. när man sedan upptäcker att riddarens väpnare är försvunnen så faller alla misstankar på väpnaren och riddaren blir då tvungen att följa med och få till baka föremålet.

Men jag vet inte vad som skall stjälas och jag har heller inte kommit på varför väpnaren ska stjäla föremålet. Så om ni skulle kunna hjälpa mig så är det uppskattat.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
En familjeklenod så som en amulet eller ring...

Om det är barbarens föremål blir det ju inre gräl samtidigt och då kanske deras relation kommer i blåsväder och riddaren måste göra allt för att få tillbaka ringen/amuleten för att rädda deras vänskap.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Men jag vet inte vad som skall stjälas

Kanske ett kraggsvärd som gått i arv i flera generationer.

jag har heller inte kommit på varför väpnaren ska stjäla föremåle

Kanske var det inte väpnaren som stal det. Han kanske ligger med halsen avskuren undangömd bland några buskar (givetvis så upptäcks han inte förrän rollpersonerna givit sig iväg) eller något sånt. Han blev vittne till de som verkligen stal svärdet och kanske försökte han till och med stoppa dem?
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Vill du ha lite stoff till ytterligare ett äventyr så är tjuvarna ett gäng från en rivaliserande klan. Denna klan och RP:ns klan har legat i fejd sedan generationer pga av det stulna kraggsvärdet; den ena sidan hävdar att de tog det som legitimt krigsbyte, den andre att motståndarna - som de nesliga tjuvar alla vet att de är - stal svärdet.

En rolig twist är också om de fick hjälp av någon i RP:ns klan. Denne kanske vill utnyttja situationen till att avsätta klanhövdingen, eller så handlar det om rent hämndbegär (valfri anledning). Denne har lurat ut väpnaren i skogen - lagom långt så att det först ser ut som han försökt fly med bytet - och där slagit ihjäl honom så att han inte kan berätta vad han sätt - att förrädaren lämnat över svärdet till den rivaliserande klanen.

Spelarna har nu flera saker att ta ställning till - de måste hitta väpnaren, spåra upp krigarna från den rivaliserande klanen, återta svärdet från dem och återlämna det till RP:ns klanhövding. Naturligtvis får de på lagom dramatiskt vis veta att krigarna fått hjälp av någon i lägret för att röva bort svärdet, så nu måste de dessutom klura ut vem förrädaren är. Därutöver har stölden fått större dimensioner - den gamla klanfejden är nu på väg att blossa upp till regelrätt klankrig...


/Rax, krigisk
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Eller så är föremålet stulet från hela byn. Det är ett föremål som sägs hålla de illasinnade andarna borta från byn. Det har funnits där så länge man kan minnas.

/Honken
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Nu blir det action!

Kraggens far håller en fin tillställning för att visa för riddaren hur gott de lever. Ett allmänt skrytparty med andra ord. Alla blir mycket berusade/drogade/trötta vad än som får dem offguard. När rollpersonerna sedan vaknar upp och mår dagen efter så möts de av ett eller snarare två bekymmer. Riddarens väpnare är försvunnen och kan inte hittas. Dessutom saknas ett rituellt dryckeshorn tillägnat Siron (deras gudom). Givetvis blir alla kragg flyförbannade och menar genast på att väpnaren var tjuven. Då han inte kan hittas får riddaren ta på sig skulden, om han så vill eller inte. Hans enda chans att bevisa sin oskuld är att hämta tillbaka föremålet. Givetvis får han hjälp av sin vän hövdingen som lånar honom sin son till hjälp. Hövdingen tror på riddarens oskuld.

Vad som hände är att mitt i festen tog väpnaren ner hornet från väggen för att titta närmre på det. Då hörde han ett konstigt ljud utanför, något som han var tvungen att undersöka. Där utanför väntade raunlänningar som kollade upp vilka gästerna var som anlänt. Då fick de syn på väpnaren med hornet i nävarna. De knockade honom helt enkelt och tog honom med sig. Ett fint dryckeshorn och en slav som ingen skulle sakna, han var ju liten och långt bortifrån. Så de försvann med honom och hornet.

Kommer nu rollpersonerna att hitta raunlänningarnas spår och följa det in på marker som Sirons anhängare lämnat sedan länge? Kommer de att kräva blodshämnd för stölden av horn och person? Givetvis, annars är de ett gäng mesar :gremsmile:

"Först var allting svart. Han hade en fruktansvärd huvudvärk. Den riktigt bankade i hans ömma skalle. Han slog upp ögonen och kisade försiktigt mot ljuset. Runt omkring honom fanns snö, den virvlade runt i den isande vinden. Han hade ingen aning om var han var eller vilka figurerna runt omkring honom var. Han spydde plötsligt från hästryggen. Gallan smakade illa men var inte fullt så hemsk som huvudvärken. Han lyfte händerna för att känna på sitt huvud, men han var bunden med ett grovt rep. Han tittade sig plågat omkring och fick syn på det stora smyckade dryckeshornet. Då kom han ihåg. Han hade följt sin riddare till de väldiga kraggen och deltagit i en fest. Nu var han nerslagen och tillfångatagen av ett rivaliserande gäng barbarer. De skrattade åt honom och talade ett språk han inte förstod. Vad skulle de göra med honom? Han var rädd, men innerst inne visste han att han skulle upptäckas saknad inom kort och då skulle riddaren komma till hans undsättning. Det var det som riddare gjorde, de hjälpte folk i nöd. Det var vad han själv hade fått lära sig av riddaren personligen.
Tankarna blev svårare att samla och vinterlandskapet blev allt mer suddigt. Långsamt föll han in i medvetslöshet igen."
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
En rivaliserande klan själ hövdingens kraggsvärd. Väpnaren han ligger svårt skadad, nästan död och honom finner man ju såklart inte förens riddaren och kraggen dragit iväg.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Ta vad som helst förutom ett kraggsvärd! Med kraggsvärd blir det ett b-äventyr...

Ta en guldamulet som gått i familjen i århundrande. De fick ju den självklart när dem räddade en Vanarby från ett pack Tiraker. Eller varför inte en kåpa gjord av skinnet från draken som farfars farfar dräpte?

Väpnaren ogillar sin riddarboss och bestämmar sig att tjäna lätta pengar genom att stjäla amuleten/drakskinnskåpan.

/DarkoMystico gillar sitt nya namn
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Jo det är ju lite B. Men det är ju kraggsvärden som dom värderar högst. Fast ja drakkåpan e häftig, Jag hade förståss stulit den och gjort en rustning!
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Glueball, härligt jobbat!

Snyggt jobbat Glueball, för du ändrade ett äventyr med stor risk att bli b-igt till att bli riktigt bra.Iofs inte för att det är din idé från början, men ibland är det lite silver lining och detaljer som behövs för att ett äventyr ska få kraft. Skulle gärna få spela äventyret själv.

Däremot tror jag att det en intressant twist är om hornet raunlänningarna stulit besitter mäktiga krafter. Till exempel är detta kanske hornet som enligt legenden skall rädda Thaórani (nåt mer än "kraggstammen" kan jag väl få kalla den) från undergång den dag de står på ruinens brant.

Kraggstammen, Thaórani, håller kontrollen över en relativt rik saltgruva som ger stammen stora inkomster då salt är en eftertraktad vara på de stora stäpperna. Raunlänningarna i området har insett värdet av en sådan vara och har nu när de för första gången på decennier enats under en stark hövding har kraggstammens makt över regionen i form av monopol på de finaste betesmarkerna och fiskevattnen m.m lett till alltmer raseri, i takt med att raunlänningarnas styrka växt.

Därför har raunlänningarnas maktgalne och blodtörstige hövding (rykten går om att han slet av halsen på en träl med bara händer efter att denne råkat hälla upp svagdricka istället för öl i hans dryckeshorn under en midsommarfest) under flera månaders tid planerat ett anfall mot Thaórani, vilka man vill kämpa ned till siste man, kvinna och barn. Raunhövdingens schaman har dessutom lyckats hyra in vältränade tirakiska legosoldater.

Ett problem kvarstår dock innan den slutgiltiga stöten kan sättas i Thaóranis ryggar. Schamanen har spått i elden att den dag Thaórani står inför sin undergång kommer kraggstammens största kämpar från forntiden ryckas ur sin vila och gå sin sista strid för stammens överlevnad.
(wheel of time spoiler: <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> dvs som Valeres Horn ungefär. vi får hoppas spelarna inte läst den boken/inte bryr sig </font></td></tr></table> )

Det är alltså detta horn som stulits och utan detta kommer den stolta Thaórani stammen gå sin undergång till mötes mot en överlägsen och manstark fiende.

Ungefär så... förlåt för lamt språk.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Jo det är ju lite B. Men det är ju kraggsvärden som dom värderar högst.
Fast om någon tog min farfars farfars fars drakkåpa hade nog jag blivit lika förbannad...

Fast ja drakkåpan e häftig, Jag hade förståss stulit den och gjort en rustning!
Eller sytt fast kåpan på en Nekrofag...

/DarkoMystico strikes again
 

didde

Veteran
Joined
22 Apr 2003
Messages
24
Location
Sundbyberg, Stockholm
Låter som en bra början du fått av övriga. Om du nu skulle vilja dra ut äventyret lite mer så kan de som stulit föremålet sålt det vidare. Riddaren och Kraggen måste nu ta sig till en stad för att få reda på vem som köpt det. När de väl anländer får de reda på att en rik man, med hög status, har köpt det och han vägrar givetvis ge ifrån sig det. Här finns det två alt. de kan antingen sno stöldgodset från denna rika man och bli jagade av hans män. Eller kan de få i uppgift att hämta/finna/ta något annat/annan föremål/person för att få tillbaka stöldgodset. Självklart kan båda alt. ges till spelarna.
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Wonderbar

Detta är en ide jag måste köra med någon gång.. Underbart äventyr som kommer kunna nöja alla i min brokiga spelgrupp (en kobolt, en rollspelare, en allt i allo med stora svärd eller yxor m.m..) :gremgrin:
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Ja men om jag nu hade tagit kåppan så hade jag tagit svärdet också. sen var det ju en riddare och en kragg, tror knappast nån av dom har en nekrofag faktiskt.
 

Greven

Veteran
Joined
24 Mar 2004
Messages
31
Tack för all hjälp, jag tror ng det kan bli ett rätt så bra äventyr men jag undrar om ni har några förslag på vad som kan hända ute i vild marken medans de jagar tjuvarna.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
De kan stöta på pack med rövare, mörkerhundar, troll, turister* och alla andra monster å varelser.
*Det finns alltid folk som e galna och besöker avlägsna folkslag som Kraggbarbarerna...

De kan även finna spår och ledtrådar vem tjuven e och vart han e på väg. Om saken tjuven stal var magisk kan spelarna ha problem med en osynlig skurk som kör på gerillataktiker mot dem...

/DarkMystic på Hollowman
 
Top