Nekromanti Lite hjälp med nytt köp...Mutant

SiggeX

Veteran
Joined
7 Oct 2016
Messages
44
Hej alla!

Har en fråga som jag antar att jag kanske skulle kunna googla mig till men jag har testat och blir inte så mycket klokare känner jag.
Jag har funderat länge på att köpa Mutant år noll då jag hört mycket bra om detta rollspel och tycker settingen är riktigt cool!

Vi spelar just nu mycket DoD 6/R och håller på att spela igenom Snösaga. Jag skulle säga att vi har hyffsat mycket erfarenhet av rollspel. Vi är 5-6 personer just nu.

Men, till min fråga...
Om vi skulle börja spela Mutant år noll, är startboxen http://frialigan.se/product/mutant-ar-noll-startbox/ för "lite" att starta med om man har erfarenhet eller är det perfekt att starta med för våran grupp för att få en feeling av vad mutant är? Vad borde jag i så fall sikta på att köpa för att komma igång med den lite mer erfarna gruppen om boxen inte riktigt räcker?

Om den är för "liten" så kanske boxen kan vara fin som introduktion av rollspel för mina vänner som inte vet vad det är än?
Jag och några kompisar brukar ibland äta mat ihop och sen spela lite sällskapsspel (dom har ingen erfarenhet av rollspel än). Kanske kan vara perfekt att dra fram en sån gång? Lite som jag gjort med Hjältarnas tid och fått bra resultat.

Som sagt, ber om ursäkt om posten ligger fel eller om det här är något som frågats 100 gånger redan.
Tack på förhand!

Mvh
Joakim
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Undrar detsamma :) det står ju dock att det är ett komplement till regelboken och kampanjboken så risken är väl att man inte får den "sanna" upplevelsen. Men hoppas någon som vet till 100 kan svara
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag skulle säga att startboxen är det sämre alternativet. År noll, Genlabb alfa och Maskinarium innehåller förutom regler en kampanj som går att starta på en gång.
År Noll handlar om att upptäcka den främmande zonen runt om kring ens basläger, Arken, samtidigt som lägret är fyllt av inre konflikter och sånt.
Genlabb Alfa är en kampanj där de muterade djuren i Paradisdalen har börjat forma en motståndsrörelse mot den osedda hand som håller dem fångna.
Maskinarium handlar om maskiner som fått medvetande, om en stad i förfall och att växa upp - typ.
 

SiggeX

Veteran
Joined
7 Oct 2016
Messages
44
Du vann google. Tack för länken Wasabi! Blev ju faktiskt lite klokare kände jag. :)
 

SiggeX

Veteran
Joined
7 Oct 2016
Messages
44
Jocke;n208573 said:
Jag skulle säga att startboxen är det sämre alternativet. År noll, Genlabb alfa och Maskinarium innehåller förutom regler en kampanj som går att starta på en gång.
År Noll handlar om att upptäcka den främmande zonen runt om kring ens basläger, Arken, samtidigt som lägret är fyllt av inre konflikter och sånt.
Genlabb Alfa är en kampanj där de muterade djuren i Paradisdalen har börjat forma en motståndsrörelse mot den osedda hand som håller dem fångna.
Maskinarium handlar om maskiner som fått medvetande, om en stad i förfall och att växa upp - typ.

Ah ok, så du skulle gå på tex http://frialigan.se/product/mutant-expertpaketet/ den istället? Men då lär jag väl behöva startbox ändå för kort och tärningar osv? Då jag antar att dom kostar lite mycket separat. Tack för snabbt svar Wasabi/Jocke!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Jag köpte startboxen för en tid sedan. Hittade den billigt på plusbok.se. Har inte testat spelet med mitt gäng ännu men för att känna på hur man trivs med regelsystemet och Fria Ligans version av Mutant-världen tror jag att boxen är fullt tillräcklig. Däremot verkar den för tunn för riktigt kampanjspel.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
669
Location
Nibiru
SiggeX;n208560 said:
Hej alla!

Har en fråga som jag antar att jag kanske skulle kunna googla mig till men jag har testat och blir inte så mycket klokare känner jag.
Jag har funderat länge på att köpa Mutant år noll då jag hört mycket bra om detta rollspel och tycker settingen är riktigt cool!

Vi spelar just nu mycket DoD 6/R och håller på att spela igenom Snösaga. Jag skulle säga att vi har hyffsat mycket erfarenhet av rollspel. Vi är 5-6 personer just nu.

Men, till min fråga...
Om vi skulle börja spela Mutant år noll, är startboxen http://frialigan.se/product/mutant-ar-noll-startbox/ för "lite" att starta med om man har erfarenhet eller är det perfekt att starta med för våran grupp för att få en feeling av vad mutant är? Vad borde jag i så fall sikta på att köpa för att komma igång med den lite mer erfarna gruppen om boxen inte riktigt räcker?

Om den är för "liten" så kanske boxen kan vara fin som introduktion av rollspel för mina vänner som inte vet vad det är än?
Jag och några kompisar brukar ibland äta mat ihop och sen spela lite sällskapsspel (dom har ingen erfarenhet av rollspel än). Kanske kan vara perfekt att dra fram en sån gång? Lite som jag gjort med Hjältarnas tid och fått bra resultat.

Som sagt, ber om ursäkt om posten ligger fel eller om det här är något som frågats 100 gånger redan.
Tack på förhand!

Mvh
Joakim

Hej!

Du kanske redan har fått svar, men jag fyller ändå i lite - startboxen är just en introduktion till Mutant: År Noll, skapad för att få en känsla för vad spelet är. Vill ni prova på lite matigare kampanjspel så är Regelboken och Kampanjboken bra komplement. Startboxen är bra att ha även om en vill gå all-in direkt, eftersom den innehåller specialtärningar, spelkort, spelmarker och kartor.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
SiggeX;n208581 said:
Ah ok, så du skulle gå på tex http://frialigan.se/product/mutant-expertpaketet/ den istället? Men då lär jag väl behöva startbox ändå för kort och tärningar osv? Då jag antar att dom kostar lite mycket separat. Tack för snabbt svar Wasabi/Jocke!
Jag har egentligen lite dålig koll på vad som finns i genlab alfa och maskinarium lådorna, men efter som det står att de går att spela som fristående så utgår jag från att de innehåller alla regler man behöver, och att det aningen är en av dem eller regelbok och kampanjbok som är mest pang för pengarna. Det här med kort och specialtärningar är inget jag har använt, men de ser ju rätt så bra ut - de är dock mer hjälpmedel än ett måste.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
Jag tycker att startboxen är utmärkt för att få en känsla för Mutant: År Noll. Tack vare de smidiga små karaktärsfoldrarna är spelarna igång på nolltid (no pun intended) och kampanjmaterialet räcker till många timmars spel. Tärningar, spelkort och spelmarkerna är en trevlig bonus. Lådan är dessutom så rymlig att du får plats med regelböckerna om du väljer att gå vidare med dem. Simon Stålenhags flirt med den klassiska lila boxen, gör att startboxen har sin givna plats i bokhyllan.
 

SiggeX

Veteran
Joined
7 Oct 2016
Messages
44
Tusen tack för alla svar, älskar det här forumet! Helt galet att man får hjälp så här fort.
Kommer testa startboxen då jag inte är helt säker på min grupps intresse för Mutant (Många är riktiga fantasy älskare).
I värsta fall så har vi fått testa lite och fått en bild av vad det är, i bästa fall så köper jag på mig lite mer senare när vi har "kört allt" och byggt upp ett intresse.

Tack igen!!!
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
Rangertheman;n208591 said:
Jag tycker att startboxen är utmärkt för att få en känsla för Mutant: År Noll. Tack vare de smidiga små karaktärsfoldrarna är spelarna igång på nolltid (no pun intended) och kampanjmaterialet räcker till många timmars spel. Tärningar, spelkort och spelmarkerna är en trevlig bonus. Lådan är dessutom så rymlig att du får plats med regelböckerna om du väljer att gå vidare med dem. Simon Stålenhags flirt med den klassiska lila boxen, gör att startboxen har sin givna plats i bokhyllan.

Förutom det som nämns här ingår alltså några kartor som får inspirationen att flöda. Ni kommer nog att vilja ha Regelbok och Kampanjbok sedan för fylligare zonfärder (då är Spelkort II också att rekommendera, Spelkort I medföljer), kampanj och givetvis Arken-reglerna.

I startboxen finns några äventyr/detaljerade zoner (eller vad det kallas) som gör att även rutinerade Mutantspelare har glädje av boxen, då dessa inte finns någon annanstans.

Följer ej med rollformulärshäfte så sådant behövs kopieras eller skrivas ut om du ej vill kladda ner de trevliga karaktärsfoldrarna.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
ps. Regel- och kampanjboken får plats i den mycket fina boxen.

edit: såg att det nämnts redan...
 
Top