Nekromanti Lite funderingar...

eldritch

Veteran
Joined
26 Mar 2003
Messages
12
1. Har lite problem med att definiera var i världen alla olika folkslag kommer ifrån. Om vi säger så här, så är inte t.ex. Asharier och Darkener samma sak. Darkener är ett folkslag medan Asharier är en nationalitet (?). Men, Cirefalier finns som både-och. Detta är lite förvirrande... Hade nästan varit bättre om dom gjort då Asharier, Soldier etc. till de olika folkslagen istället. Någon som haft samma funderingar som mig, eller som kanske rent utav gjort en lista med tillgängliga folkslag i varje land?

2. Då man skapar en rollperson, visst går det att välja exempelvis Alstra <aspekt> som en Övrig färdighet om man vill? Det finns inga riktiga restriktioner på färdigheterna i spelet, som det är (en SL kan ju alltid modifiera som han eller hon känner för).

3. Avståndsvapen... är inte dom lite skumma? Mina spelare tycker att pilbågar som är starkare än ett svärd är lite dumt. Har inget bra argument att sätta emot. En av dom tycker också att pilbågar borde ha en fast skada och göra den skadan oavsett hur stark/rörlig man är. Där håller jag dock inte med honom eftersom det faktum att jag kanske kan spänna en båge bättre än en annan person kommer att betyda att min pil går hårdare.

Kanske en idé vore att införa ett system där det är pilarna som står för skadevärdet, och bågen för STYK, Räckvidder o.s.v., och så kan man kanske få en liten bonus på skadeslaget (i form av +1 upp till +Ob1T6 för de som är otroligt skickliga) baserat på RÖR och kanske PSY, och kanske till och med SYN?
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
"1. Har lite problem med att definiera var i världen alla olika folkslag kommer ifrån. Om vi säger så här, så är inte t.ex. Asharier och Darkener samma sak. Darkener är ett folkslag medan Asharier är en nationalitet (?). Men, Cirefalier finns som både-och. Detta är lite förvirrande... Hade nästan varit bättre om dom gjort då Asharier, Soldier etc. till de olika folkslagen istället. Någon som haft samma funderingar som mig, eller som kanske rent utav gjort en lista med tillgängliga folkslag i varje land?"

Jag tog upp detta för ett tag sedan. Grejen är att Cirefalier är inavlade, vilket sänker deras HÖR. Dessutom är den cirefaliska kulturen mycket skild från övriga mundanas, så jag tycker iaf att de gjorde rätt när de satte Cirefalier som en egen ras.

"2. Då man skapar en rollperson, visst går det att välja exempelvis Alstra som en Övrig färdighet om man vill? Det finns inga riktiga restriktioner på färdigheterna i spelet, som det är (en SL kan ju alltid modifiera som han eller hon känner för)."

Japps, det är korrekt. Det enda du inte får välja hur som helst är Stridsvana och Stridskonster. Men om en ickemagiker vill välja magiska färdigheter så tycker jag att SL bör kräva en anledning.

"3. Avståndsvapen... är inte dom lite skumma? Mina spelare tycker att pilbågar som är starkare än ett svärd är lite dumt. Har inget bra argument att sätta emot. En av dom tycker också att pilbågar borde ha en fast skada och göra den skadan oavsett hur stark/rörlig man är. Där håller jag dock inte med honom eftersom det faktum att jag kanske kan spänna en båge bättre än en annan person kommer att betyda att min pil går hårdare."

Jag är kass på detta området, men jag tror att det beror på din kroppshållning. När du fäktas så rör du dig och undviker motståndaren även om han får in ett hugg på dig, du liksom försvarar dig. Men när en pil skjuts mot dig så kommer den med full kraft utan att du gör någonting, liksom. Jag skulle gärna se att någon annan fyller i mina hål på detta svaret, som sagt har jag egentligen ingen aning. Men en grej som du kan göra är att ta bort Grundskadan när man skjuter med båge. Om du spänner den hårdare än vad den är gjord för så kommer det bara att resultera i att bågen går sönder.

Mvh Victor Palm
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"1. Har lite problem med att definiera var i världen alla olika folkslag kommer ifrån. Om vi säger så här, så är inte t.ex. Asharier och Darkener samma sak. Darkener är ett folkslag medan Asharier är en nationalitet (?). Men, Cirefalier finns som både-och. Detta är lite förvirrande..."

Det kan gott vara lite förvirrande. Språk och språkbruk evolverar inte till fasta språkliga regler, utan mängder av undantag dyker upp som svampar ur jorden.


"2. Då man skapar en rollperson, visst går det att välja exempelvis Alstra som en Övrig färdighet om man vill? Det finns inga riktiga restriktioner på färdigheterna i spelet, som det är (en SL kan ju alltid modifiera som han eller hon känner för)."

Det stämmer alldeles utmärkt. Vem som helst kan (teoretiskt sett) lära sig vad som helst med de övriga färdigheterna. SL kan och bör dock stoppa orimliga och osannolika färdighetsval om inte spelaren kan komma med en mycket god förklaring till varför hans RP ska ha just den färdigheten.


/Naug
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,043
Location
Göteborg
Mina spelare tycker att pilbågar som är starkare än ett svärd är lite dumt. Har inget bra argument att sätta emot

Det har jag..en ekbåge från sen medeltid sköt igenom en man med helrustning på kort håll...pilen gick alltså rätt igenom rustning på framsidan..hela kroppen och rustningen på baksidan..
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
3. Avståndsvapen... är inte dom lite skumma? Mina spelare tycker att pilbågar som är starkare än ett svärd är lite dumt. Har inget bra argument att sätta emot. En av dom tycker också att pilbågar borde ha en fast skada och göra den skadan oavsett hur stark/rörlig man är. Där håller jag dock inte med honom eftersom det faktum att jag kanske kan spänna en båge bättre än en annan person kommer att betyda att min pil går hårdare.

Pilbågsmakande är ju ett hantverk i Mundana och därför så misstänker jag att pilbågar tillverkas av bågmakaren på beställning från kunden. På något sätt så måste den framtida brukarens styrka mätas av bågmakaren så att bågen inte blir vare sig för lätt att spänna (då det är lätt att dra sönder strängen) eller för tung (då det inte går att dra strängen till bågens optimala dragläge). Därefter tillverkas pilbågen för att passa just den skytten.

Om det verkar rimligt så borde bågen, i regeltermer, ha ett STY krav som ligger i närheten av beställarens STY, troligen strax under så att det inte är så ansträngande att dra strängen. Bågen har alltså en egen STY (som vapnets grundskada beräknas från). Skytten som använder bågen måste ha lika hög eller högre STY än bågens STY-värde.

Gillar man detaljer, kan det vara värt att fundera på huruvida skytten blir trött (dvs får 'Utmattning') av att spänna en båge som har lika hög STY som skytten själv och om en för stark skytt riskerar att dra sönder strängen på en för svag båge.

Pilbågar strängas olika hårt beroende på skyttens fysiska förmåga. Bågar som är för löst strängade kan inte "överdras" för att på så sätt öka kraften hos den avlossade pilen.


Kanske en idé vore att införa ett system där det är pilarna som står för skadevärdet, och bågen för STYK, Räckvidder o.s.v., och så kan man kanske få en liten bonus på skadeslaget (i form av +1 upp till +Ob1T6 för de som är otroligt skickliga) baserat på RÖR och kanske PSY, och kanske till och med SYN?

Jag tycker att något som ofta förbises är pilens kvalitet. Hur bra gjord den är kan ha en stor betydelse för slutresultatet. Dessutom är det duktigt svårt att tillverka pilar. Skulle kunna tänka mig en svårighet som ökar med avståndet för pilar av dålig kvalitet (+1/+2/+3/+Ob1T6). På samma sätt så skulle man kunna tänka sig svårighetsminskningar för pilar med bra kvalitet på liknande sätt över avstånd (-1/-2/-3/-Ob1T6).
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
1. Tänk på motsvarigheten i vår värld. Som kurder, judar och zigenare som inte har eller hade något egentligt eget hemland.

2. Ingen kommentar. Antar att det funkar som de Valfria enheterna i Neotech och om det då inte står att man INTE får det i reglerna så får man det. *bestämmer*

3. Skadan beror ju jättemycket på var man träffar. Men en stöt av ett svärd som går in en bit i kroppen gör ju mer skada på vävnad än en pil. Dock lär du avlida av inre blödningar i båda fallen, så det kvittar liksom, du är död eller död.

Funderingen om pilarnas skada tycker jag låter mycket vettigt. En bred s.k bodkinpil(rätta mig om jag har fel) eller jaktpil gör ju mer skada på vävnad och är svårare att dra ut, men en vass fyrkantig profil slår lättare igenom rustning, och i första hand då ringbrynja men även plåt. Dock bör inte alla bågar av samma sort ha samma skada, eftersom de kan vara olika hårt strängade. En 15-pundsbåge skulle jag säkert kunna fånga en pil i från i luften, medans en 50-pundsbåge naglar fast pilen i målet innan jag hinner vända på huvet.

Sen har du också rätt att hur stark eller rörlig man är inte ska påverka skadan på en pilbåge eftersom en 25-pundsbåge avfyrad av någon med STY 18 eller STY 10 faktiskt gör samma skada. Dock kommer personen med STY 18 att orka hantera bågen längre än han med STY 10.

På samma sätt får man inte mer skada för att man är skickligare, utan man får lättare att träffa (och i förlängningen träffa där man vill med Sikta som även i Eon ger +ob1t6 på slaget, eller?)
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Plusminus?

På samma sätt får man inte mer skada för att man är skickligare, utan man får lättare att träffa (och i förlängningen träffa där man vill med Sikta som även i Eon ger +ob1t6 på slaget, eller?)
Nånting säger mig att det borde vara -Ob1T6.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Plusminus?

Öhm. I Neotech som jag utgår ifrån ökar man svårighetsgraden genom att smälla på extra tärningar. Alltså blir det knepigare att komma under sitt resultat.

Eller så tänker du på handlingen Sikta och skjuta, som ger -1obt6 i svårighet, medans jag funderade på Sikta på en speciell kroppsdel som ger +1obt6 i svårighet. Hursomhaver så gick väl trots allt mina tankar fram, eller?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Måtta och sikta

Det är skillnad på de regeltekniska termerna "Måtta" och "Sikta".

Måtta är när man försöker träffa en specifik kroppsdel.
Sikta är när man tar extra tid på sig för att träffa bättre.

Dock så brukar Måtta i folkmun bara kallas för "att sikta (på <kroppsdel>).

Förvirrande? Ja.


/Naug, ej förvirrad
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Funderar tillbaka

1. Har lite problem med att definiera var i världen alla olika folkslag kommer ifrån. Om vi säger så här, så är inte t.ex. Asharier och Darkener samma sak. Darkener är ett folkslag medan Asharier är en nationalitet (?). Men, Cirefalier finns som både-och. Detta är lite förvirrande... Hade nästan varit bättre om dom gjort då Asharier, Soldier etc. till de olika folkslagen istället. Någon som haft samma funderingar som mig, eller som kanske rent utav gjort en lista med tillgängliga folkslag i varje land?
Jag tycker inte landsgränser är en gräns för folkslag inte ens i en low-tech värld där de flesta bor på samma ställe hela livet och inte reser runt. visst kan jag tycka att det är förvirrande att Tokon och Neromenzer är folkslag fast samtidigt samma sak eftersom båda är vanarer, det blir ännu mer förvirrande om man drar in Thalaskier i det hela. Men om man inte försöker tänka på allt samtidigt funkar det, tycker jag i allafall.

Undrar föresten hur neromenzerna fick gener från cirefalierna som inte får fortplanta sig med andra sorters människor?

2. Då man skapar en rollperson, visst går det att välja exempelvis Alstra som en Övrig färdighet om man vill? Det finns inga riktiga restriktioner på färdigheterna i spelet, som det är (en SL kan ju alltid modifiera som han eller hon känner för).
Med mig som SL krävs en grymt bra förklaring för att få höja en alstra-färdighet om man inte är magiker eller barn till en magiker. Fast en alstra-färdighet gör ju inte mycket nytta om man inte får några besvärjelser eller effekter att lägga. Då dessa knappast växer på träd blir färdigheten mest bara bortslösade enheter.

3. Avståndsvapen... är inte dom lite skumma? Mina spelare tycker att pilbågar som är starkare än ett svärd är lite dumt. Har inget bra argument att sätta emot. En av dom tycker också att pilbågar borde ha en fast skada och göra den skadan oavsett hur stark/rörlig man är. Där håller jag dock inte med honom eftersom det faktum att jag kanske kan spänna en båge bättre än en annan person kommer att betyda att min pil går hårdare.

Kanske en idé vore att införa ett system där det är pilarna som står för skadevärdet, och bågen för STYK, Räckvidder o.s.v., och så kan man kanske få en liten bonus på skadeslaget (i form av +1 upp till +Ob1T6 för de som är otroligt skickliga) baserat på RÖR och kanske PSY, och kanske till och med SYN?
Någon annan skrev ett inlägg om hur pilar slår igenom hela rustningar. Var glad att det inte är på den nivån i eon. Med en lätt modifikation av reglerna om olika pilsorter i vapenmästaren blir bågarna försvagade eller åtminstone mer balanserade och nyanserade. De står inte för hela skadeverkan som du föreslog men de påverkar ändå rätt mycket. Att införa ännu fler specialregler blir nog mest bara jobbigt tror jag.

/Tobbe. som numera har tillgång till alla eon-moduler utom Monster i Mundana och äventyren Regnsynd och de fördömdas sista hopp
 

eldritch

Veteran
Joined
26 Mar 2003
Messages
12
"Men en grej som du kan göra är att ta bort Grundskadan när man skjuter med båge. Om du spänner den hårdare än vad den är gjord för så kommer det bara att resultera i att bågen går sönder"

Det var faktiskt ingen dum idé. Kanske man kan göra så att pilbågar har ingen egen grundskada, utan den baseras på användarens Kross-grundskada (STY alltså). Sen så finns det olika former och kvaliteter av pilar som adderar ett värde till den skadan.

Jag håller med dig som pratade om att pilar slår igenom plåtrustningar, kommer ihåg ett program på Discovery om just det. Därför kan det vara bra att ge en pilbåges skada summan av användarens Kross-grundskada plus pilens skadeverkan.

Och självklart, som nån av er nämnde, så beror kvaliteten på pilen mycket för precisionen också.

Men sen... nu uppstår ett till problem. Hur gör man med armborst?? Dom har en grundskada nu, som ligger vanligen över en pilbåges. Att ta bort pilbågens kanske gör dom för dåliga gentemot armborst, men å andra sidan så var armborst ännu farligare, men grymt jobbiga att ladda om.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
2. Jo, det kan man.
Men om man inte spelar ett yrke som har mystiska färdigheter är det oftast bäst att låta bli.
Personligen har jag förbjudit inskaffandet av mystiska färdigheter om man inte har tillgång till dom som yrkesfärdigheter.

3. Det är väll egentilgen inte så konstigt att pilbågar gör mycket skada. Det är kraftiga vapen vi snackar om här.
Idén om att modifiera STYK är faktiskt bra, men en aning komplicerad.
Jag tror faktiskt att tilläget på grundskada funkar bra. Är man starkare så orkar man dessutom hålla pilen längre, och kan alltså sikta bättre. Det skulle kunna representeras av den ökade skadan.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Har inte läst vad de andra skrivit, så ursäkta mig om jag upprepar någon som redan svarat (eller så)...

"1. Har lite problem med att definiera var i världen alla olika folkslag kommer ifrån. [...] Någon som haft samma funderingar som mig, eller som kanske rent utav gjort en lista med tillgängliga folkslag i varje land?"

Hade de gjort Asharien, Soldier och allt annat så hade folk klagat på det istället. Det finns alltid saker som folk tycker och tänker olika på... Jag tycker det är ganska bra som det är.
En lista för olika folkslag i olika land: Geografica Mundana

"2. Då man skapar en rollperson, visst går det att välja exempelvis Alstra som en Övrig färdighet om man vill? Det finns inga riktiga restriktioner på färdigheterna i spelet, som det är (en SL kan ju alltid modifiera som han eller hon känner för)."

Det är en fråga du skall ställa till din spelledare, han kan nog svara på den bättre än vad folk här kan. I.a.f. kan han ge dig ett mer "rätt" svar vad gäller eran spelgrupp.

"3. Avståndsvapen... [...] Kanske en idé vore att införa ett system där det är pilarna som står för skadevärdet, och bågen för STYK, Räckvidder o.s.v.,...."

Jag gillar Eons system just för att det skiljer sig från mängden - aningen - och det du talar om nu blir alldeles för likt något spel... minns inte vilket jag tänker på, men jag ska ta en funderare.
Sitter på skolan, har lektion vilken sekund som helst nu..

--- Mitt 700:e inlägg ---
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
1. I Asharien & Soldarn och Consaber finns info om de olika undergrupperna till den vanariska "rasen", det är asharier, soldier, ashariska nomader, tokon, perenner och conrier.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
"Men sen... nu uppstår ett till problem. Hur gör man med armborst?? Dom har en grundskada nu, som ligger vanligen över en pilbåges. Att ta bort pilbågens kanske gör dom för dåliga gentemot armborst, men å andra sidan så var armborst ännu farligare, men grymt jobbiga att ladda om."

Äsch... Detta tycker jag bara är ännu en positiv effekt av regeln. En kortbåge skadar Ob2t6+2 på Kort avstånd, ett lätt armborst skadar Ob5t6. Med armborstet kan du skjuta en skäkta var tredje runda, med bågen en varje runda. Om du fortfarande tycker att bågarna skadar för lite så är det bara att lägga till Ob1t6 på alla bågskador (en genomsnittsgrundskada). Realistiskt? -Ingen aning. Balanserat? Japps. En annan regel du kan applicera på är att bågar inte har någon Grundchans, men att armborst har det. Detta för att symbolisera att vem som helst kan rikta enpryl mot nån annan och klicka på en avtryckare, medan man behöver träning för att kunna skjuta med en pilbåge.

Mvh Victor Palm...

...Gör bågar svagare.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Bågar

Bågar har jag pratat om förut...

Vad gäller penetration så kommer mycket av deras förmåga från att de samlar allt sitt moment i en enda punkt. Tänk på kulor från en pistol. De gör inte skada för att de stora, utan för att de har ett riktigt stort moment som överförs till en enda punkt på kroppen.
Korpnäbben är annars ett vapen som utnyttjar samma princip, man hugger till (lättare att skapa moment med en huggande rörelse än en stickande), och sen samlas all kraft till spetsen långt ut, vilket är designat för att slå igenom plåthjälmar tex.

Det betyder inte att de gör mer skada (fler tärningar), de bara kommer igenom rustningar lättare.
Vi har för tillfället löst det med att halvera stela rustningars skyddsvärde mot sådana. Inte en riktigt bra lösning, men ändå. (varför bara stela? tja, de mjuka ger efter o kan då fånga upp mer moment på vägen. De brukar inte ha så högt skyddsvärde från början ändå)

Vad gäller bågars stykrav så har jag följande:
Bågar är anpassade till en viss styrka, från den kan folk med -2 till +5 i sty använda bågen utan problem. Säg en kortbåge från boken. Den har Styk 8. Det ses då som det minimala kravet, alltså är den gjord för en person med 10 i sty. (verkar rimligt). Man får max ha 15 i sty för att använda den ordentligt. Har man mer än så blir det +ob1T6 på att använda den. För skada använder man grundskada + bågens skada. En hårdare strängad båge (anpassad för säg, 18 i sty) gör INTE mer skada i sig, utan det är den ökade grundskadan som påverkar. Däremot ökar avståndet för vapnet för varje höjning av grundskadan. (alltså, en kortbåge är anpassad till ob1T6, om man gör en till ob2T6 är det 2 ökningar av grundskadan. Nu orkar jag inte riktigt prata mer om det, läs mer i tråden Bågars stykrav . Där har jag dessutom skrivit en rolig historia.)

Öhh...vad var frågan?

/ regelslaktaren, tycker om att svamla regler
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Korpnäbb

Korpnäbben är annars ett vapen som utnyttjar samma princip, man hugger till (lättare att skapa moment med en huggande rörelse än en stickande), och sen samlas all kraft till spetsen långt ut, vilket är designat för att slå igenom plåthjälmar tex.

Det betyder inte att de gör mer skada (fler tärningar), de bara kommer igenom rustningar lättare.
Vi har för tillfället löst det med att halvera stela rustningars skyddsvärde mot sådana. Inte en riktigt bra lösning, men ändå. (varför bara stela? tja, de mjuka ger efter o kan då fånga upp mer moment på vägen. De brukar inte ha så högt skyddsvärde från början ändå)
Vi har faktiskt diskuterat samma sak i våran spelgrupp. Föreslog själv samma lösning för stridshackan (jag antar att det är den du menar med ‘korpnäbb‘?) men har sedan tänkt om. Istället för att halvera stela rustningars skyddsfaktor kanske det räcker med att öka stridshackans grundskada med +Ob1T6?

Utgångspunkten för mitt resonemang är spelbalans. Med ‘äckligt mycket plus‘-regeln gör en stridshacka svingad av en ganska stark/smidig person Ob4T6 i skada (vapnets Ob2T6+2 + svingarens Ob1T6+2). Enligt Neogames modell ger detta 4 x 3,75 = 15 i skada på ett genomsnittligt slag, alltså ej tillräckligt för att tränga igenom plåtrustning.

Detta verkade först orimligt med tanke på att stridshackan är designad för att slå igenom just plåtrustning och halverad skyddsfaktor såg ut som en rimlig lösning. Detta skulle dock innebära att på ett genomsnittligt slag enligt ovan går 7 eller 8 poäng skada igenom - nästan en extraskada rakt av! Det kändes lite för bra - även med ett specialdesignat vapen som korpnäbben bör det krävas en lite hårdare (mer skada) eller renare (perfekt) träff för att orsaka livsfarliga skador.

Om stridshackans skada mot stela rustningar istället ökas med +Ob1T6 blir svingarens skada enligt exemplet ovan Ob5T6, alltså ett genomsnittligt skadeslag på 18 eller 19. Tillräckligt för att oftast göra någon skada, men fortfarande krävs ett något bättre slag för att komma upp i en extraskada.

Och när jag ändå är igång - vilka rustningar räknar du som stela? Själv skulle jag begränsa mig till alla former av plåt (vanlig, tunn- och tjock-) samt härdat läder. Lamellpansar är också en möjlighet, men jag antar att där är tillräckligt mycket ‘spänst’ i den rustningstypen för att en stridshacka inte ska ha någon större fördel. Några motförslag? :gremwink:


/Rax, tycker om att hacka
 
Top