Nekromanti Lite funderingar...

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Hej bla bla bla..

rakt på sak:
Skaffade Gondica för ca 5 dagar sedan. Lirade det igår.
Insåg att man kunde ha 39 i X antal färdigheter från början och ändå ha en masa färdigheter. Rätt eller fel?
Står tyvvär lite lite om världen i boken. Snyft o hulk. Likaledes om mystagogernas hokus pokus.. Dan-Si verkar vara den gedignaste ööh.. magiskolan (?).

Sedan var ju ochså monsterkapittlet lite litet, skulle funnits mer data över vanliga djur kanske?

Positiv kritik:
Intressant värld, gillar att magikerna inte flyger runt och sprutar eldklot (Braveheart någon, ho ho hoo!) osv.

Kul med krutvapen för en gångs skull.

Bilderna är helt Ok.

MVH David Kamali
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Insåg att man kunde ha 39 i X antal färdigheter från början och ändå ha en masa färdigheter.

Jag fattar ärligt talat inte riktigt var du menar?? Kan du ge en bättre förklaring.

/Mattias
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Insåg att man kunde ha 39 i X antal färdigheter från början och ändå ha en masa färdigheter. Rätt eller fel?

Förmodligen fel... men jag förstår inte riktigt vad du menar heller. Exempel?

Står tyvvär lite lite om världen i boken. Snyft o hulk. Likaledes om mystagogernas hokus pokus..

Det finns påbyggnadsmaterial på Rävspels sajt, speciellt under länken 'Godbitar'. Under 'Magi' i den hittar man bl.a en artikel om mesmerism som ger mystagogerna klart mer kött på benen.

Dan-Si verkar vara den gedignaste ööh.. magiskolan (?).

Magitypen. Kanske i sådan mån att det har de mest direkta "grejorna" man kan läsa sig till i reglerna och sedan utföra rakt av, men de flesta magityperna är gjorda för att spelaren själv ska använda huvet rätt mycket.

Sedan var ju ochså monsterkapittlet lite litet, skulle funnits mer data över vanliga djur kanske?

Jodå, men ett bestiarium (ca 50 sidor senast jag såg det) är på väg och i princip färdigt. Check this forum for updates.

Bilderna är helt Ok.

Tackar!

--
Åke
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,908
Location
Barcelona
Färdighetshöjning

Insåg att man kunde ha 39 i X antal färdigheter från början och ändå ha en masa färdigheter. Rätt eller fel?


Fel!

Jag led av samma problem när jag började spela Gondica. Problemet är att du inte ska ta den eftertraktade färdighetsnivån och multiplicera med kostnaden. Istället ska du göra detta för varje färdighetsnivå mellan ett och den eftertraktade nivån.

Exempel:

En färdighet med kostnaden 0.5 till nivå 6 kostar inte 0.5x6 poäng, alltså 3 poäng, utan 0.5x1+ 0,5x2+ 0,5x3+ 0,5x4+ 0,5x5+ 0,5x6= 10.5 poäng.

Fattar du?
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Re: Färdighetshöjning

Okay..
Men vad är då tabellen på sid. 20 till för?
Och är inte det ett väldigt jobbigt system.. Att gångra varje snäpp osv?

Som exempel som det ser ut nu å andra sidan så:
19 färdigheter över 20, varav fem över 30.. 10 st på 15 eller över..
Det låter Liiite högt i mina öron..


MVH David kamali
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,908
Location
Barcelona
Re: Färdighetshöjning

Tabellen på sidan 20 visar snäppkostnaden, alltså kostnaden för det snäppet och det snäppet enbart. Vill du ha kostnaden för att höja från noll till det snäppet måste du addera ihop alla snäppkostnader från det snäppet och uppåt.

Om jag var du skulle jag göra en lathund i förväg där man enkelt kunde se hur mycket det kostar att höja fårn en nivå till en annan. Då kan du använda den när du skapar rollpersoner, och det går mycket snabbare.
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Ooof!

Hmpf!
Låter jobbigt..
Nåväl.. bara att börja jobba antar jag...

Tack så mycket.

MVH David Kamali
 
Top