KH Lite frågor!

Jag har lyft idén med Krille att i ett (än så länge helt teoretiskt) HT 2e kunde man kanske döpa om det till "turslag" och "oturslag" eller något dylikt. ;)

Tills vidare är ett av projekten inför min nästa HT-kampanj att sätta ihop listor över olika effekter som exc-slagen kan ha i strid, istället för att bara köra på standardeffekten hela tiden.

Posta hemskt gärna dem här då, så vi kan sno dem🔥
 
Bör väl kanske också lägga till att för oss är båda rimliga sätt att hantera exceptionella slag, och som vanligt är det bästa att använda den metod som passar spelgruppen rätt. Regel 0 och allt det där :)
 
Tanken (i HT åtminstone) är att dubbelslagen inte har med dig att göra, det är inte att du gör något speciellt bra (för det mäts av hur högt resultatet blev), det är bara tursamma omständigheter. Om du har högre färdighet kan du oftare utnyttja dessa slumphändelser, men det är inte du som genererar dem.
Men det är väl vad tärningen alltid är till för? Slumpen? Det är ju inte som att din skicklighet varierar. Istället är det slumpmässiga faktorer som gör att du ibland får in en träff och ibland inte. Det är så jag alltid har sett på tärningsslag. Den symboliserar allt som rollpersonen inte har kontroll över.
 
Men det är väl vad tärningen alltid är till för? Slumpen? Det är ju inte som att din skicklighet varierar. Istället är det slumpmässiga faktorer som gör att du ibland får in en träff och ibland inte. Det är så jag alltid har sett på tärningsslag. Den symboliserar allt som rollpersonen inte har kontroll över.

Ja, definitivt. Så ett vanligt tärningsslag är en ordinär slumpvariation, ett exceptionellt utfall innebär exceptionell slump/sammträffande. Och om du lyckas eller inte beror på hur skickligt du kan dra nytta av och hantera de slumpmässiga omständigheterna.
 
Back
Top