KH Lite frågor!

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Vi tänkte snart dra igång lite KH!
lite regelfrågor efter genomgång av grundboken.

- Anfall. Då det är ett motsatt slag och vinner den som lyckas och slår högst. Innebär det att man kan slå ett exceptionellt lyckat försvarsstag, och ändå misslyckas med försvaret? (Om anfallaren slår högre). Känns icke-intuitivt..

- Om vi är ett gäng karaktärer i samma zon och jag slåss mot karaktär x. Kan jag nästa runda hur som helst springa över och slå på karaktär Y? Finns det inget straff för att ”bryta en strid” på detta vis?
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
vi kör att man misslyckas men med en positiv sidoeffekt. Kanske får öppnade slag nästa runda eller lyckas rycka åt sig något på fiendens kropp eller att fienden snubblat och blir liggandes.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag tycker att terminologin för de exceptionella slagen inte är så lyckad (pun intended) eftersom det är lätt att få intrycket att de handlar om crits och fummel, trots att regeltexten gör allt den kan för att förklara att så inte är fallet. De borde ha benämnts på något annat sätt. Men det är lätt att vara efterklok...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
vi kör att man misslyckas men med en positiv sidoeffekt. Kanske får öppnade slag nästa runda eller lyckas rycka åt sig något på fiendens kropp eller att fienden snubblat och blir liggandes.
Detta är så reglerna är skrivna - exceptionella slag är inte en högre grad av framgång utan någon extra bonus/nackdel. En sorts slumpfaktor. Däremot är det en helt rimlig husregel att ändå låta det exceptionella försvarsslaget vinna.

RÄTTELSE: Som Bastich påpekar nedan (tack!) så är det det exceptionella slaget som vinner.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
- Om vi är ett gäng karaktärer i samma zon och jag slåss mot karaktär x. Kan jag nästa runda hur som helst springa över och slå på karaktär Y? Finns det inget straff för att ”bryta en strid” på detta vis?
Strid i Kopparhavets hjältar och Hjältarnas Tid är tänkt att vara snabb och dynamisk, så vi går inte in på den nivån av detalj. Så länge du befinner dig i samma zon kan du angripa giltliga mål.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
- Om vi är ett gäng karaktärer i samma zon och jag slåss mot karaktär x. Kan jag nästa runda hur som helst springa över och slå på karaktär Y? Finns det inget straff för att ”bryta en strid” på detta vis?
Jag skulle säga att om det bryter inlevelsen att bara "bryta en strid" så hade jag föreslagit någon form av slag och en beskrivning av hur den här riskfyllda manövern går till. Eller ett försavsslag för att ducka och dra. Men det beror helt på hur situationen ser ut. I en mer kaotisk strid - slagfält, barslagsmål, upplopp - är det inte alls orimligt att man bara hinner utväxla några slag/knuffar/gruff innan man befinner sig på en annan plats.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Innebär det att man kan slå ett exceptionellt lyckat försvarsstag, och ändå misslyckas med försvaret?
Det är därför man skall bära sköld. ;)

Jag skulle nog husregla att ett exceptionellt försvar med sköld ökar Skydd ännu mer istället för att återställa Gard.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Sidan 58 ger annars ett svar. Exceptionellt slag vinner alltid, även mot högre lyckade, och kan bara övervinnas med ett exceptionellt slag som är högre.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Ja, du har alldeles rätt. Jag var för snabb, vänligen strunta i mitt tidigare inlägg. Se nedan för det fullständiga citatet:

"Det är alltid den med högst resultat som vinner det motsatta slaget såvida den andres slag inte är exceptionellt lyckat. Exceptionella slag kan bara övervinnas med ett annat exceptionellt slag, med högre resultat."

(Skall läsas tillsammans med Anfall och Försvar på s. 64, som klargör att det är reglerna för motsatta slag som gäller)
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Kan ju tilläggas att det var en del bläddrande och diskuterande i min grupp innan vi hitta de. 😛
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
N.B att detta är en skillnad mellan Kopparhavets hjältar och Hjältarnas Tid

EDIT: Logiken är förstås att även någon med lågt FV skall ha en chans att komma igenom motstånd med högt FV/höga slag.
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
N.B att detta är en skillnad mellan Kopparhavets hjältar och Hjältarnas Tid

EDIT: Logiken är förstås att även någon med lågt FV skall ha en chans att komma igenom motstånd med högt FV/höga slag.
Va sjutton, trumfar inte exceptionella slag i HT?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Va sjutton, trumfar inte exceptionella slag i HT?
Citat från sidan 36 i Hjältarnas Tid:

"Det är alltid den med högst resultat som vinner det motsatta slaget, även om den andres slag är exceptionellt lyckat. Det exceptionella resultatet innebär bara att något annat som är bra för den andre inträffar."

Om jag tar av mig spelförfattartröjan skulle mitt tips vara att spelgruppen väljer det alternativ de tycker passar bäst. Båda har fördelar och nackdelar.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Citat från sidan 36 i Hjältarnas Tid:

"Det är alltid den med högst resultat som vinner det motsatta slaget, även om den andres slag är exceptionellt lyckat. Det exceptionella resultatet innebär bara att något annat som är bra för den andre inträffar."

Om jag tar av mig spelförfattartröjan skulle mitt tips vara att spelgruppen väljer det alternativ de tycker passar bäst. Båda har fördelar och nackdelar.
Ah, ja jag behöver nog inte fundera så länge själv. Exceptionella slag ska vara något lite extra, och att de går att parera med ett icke-exceptionellt slag för försvar hade således känts lite .. fisjunket. Ja det är ett superslag men .. nej det var en vanlig skit-parering som tog det. Nejtack på den.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Ja det är ett superslag men ..
Återigen, det är just detta det inte är.

Tanken (i HT åtminstone) är att dubbelslagen inte har med dig att göra, det är inte att du gör något speciellt bra (för det mäts av hur högt resultatet blev), det är bara tursamma omständigheter. Om du har högre färdighet kan du oftare utnyttja dessa slumphändelser, men det är inte du som genererar dem.

Det finns tyvärr en stor pedagogisk svårighet med att förklara detta, i synnerhet för folk som spelat mycket BRP.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Återigen, det är just detta det inte är.

Tanken (i HT åtminstone) är att dubbelslagen inte har med dig att göra, det är inte att du gör något speciellt bra (för det mäts av hur högt resultatet blev), det är bara tursamma omständigheter. Om du har högre färdighet kan du oftare utnyttja dessa slumphändelser, men det är inte du som genererar dem.

Det finns tyvärr en stor pedagogisk svårighet med att förklara detta, i synnerhet för folk som spelat mycket BRP.
Även för KH är tanken att det inte är skicklighet som de exceptionella slagen visar, utan snarare en plötslig blotta, en ändring i underlaget etc. En turträff, helt enkelt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
En turträff, helt enkelt.
Jag har lyft idén med Krille att i ett (än så länge helt teoretiskt) HT 2e kunde man kanske döpa om det till "turslag" och "oturslag" eller något dylikt. ;)

Tills vidare är ett av projekten inför min nästa HT-kampanj att sätta ihop listor över olika effekter som exc-slagen kan ha i strid, istället för att bara köra på standardeffekten hela tiden.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Återigen, det är just detta det inte är.

Tanken (i HT åtminstone) är att dubbelslagen inte har med dig att göra, det är inte att du gör något speciellt bra (för det mäts av hur högt resultatet blev), det är bara tursamma omständigheter. Om du har högre färdighet kan du oftare utnyttja dessa slumphändelser, men det är inte du som genererar dem.

Det finns tyvärr en stor pedagogisk svårighet med att förklara detta, i synnerhet för folk som spelat mycket BRP.
All right, jag får erkänna att det känns lite bakvänt för mig - särskilt som det blir mer tur för den med högre FV. Inte omöjligt förstås, man kan se något slags förklaring bakom det - men jag tycker det låter förbannat mycket roligare att RPn gör ett jävligt bra hugg.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
All right, jag får erkänna att det känns lite bakvänt för mig - särskilt som det blir mer tur för den med högre FV. Inte omöjligt förstås, man kan se något slags förklaring bakom det - men jag tycker det låter förbannat mycket roligare att RPn gör ett jävligt bra hugg.
Se det som att den som har högre FV har större möjlighet att utnyttja slumpens nycker, och den som har lägre har större risk att överraskas eller åka dit på otur
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Se det som att den som har högre FV har större möjlighet att utnyttja slumpens nycker, och den som har lägre har större risk att överraskas eller åka dit på otur
Ja, det var så jag tänkte - men det låter inte hälften så kul som att den med högre FV är bättre på att få in riktigt feta träffar, och undvika att lämna blottor eller ställa till det för sig.
 
Top