Nekromanti Lite frågor

Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Ända sen jag först snubblade över Sagas hemsida för något år sedan så har jag tyckt att det verkar vara ett mycket lovande spel. Det jag gillar bäst är att jag, när jag läser om Saga, får samma känsla i magen som jag fick när jag först började spela drakar och demoner i slutet av 80-talet. Reglerna är föredömligt enkla och världen verkar minst sagt lovande (har inte läst igenom allt).

Nu har jag dock lite frågor (gäller reglerna på webben):

1: När förväntas det komma till butik? (sf-bokhandeln)

2: Kommer boken att vara trådbunden eller limmad?

2: Jag tycker att det är lite konstigt att det inte finns någon färdighet för att försvara sig själv. Är det möjligt att någonsin kunna försvara sig med mer än färdighetsvärde 12 (9 i motorik + stor sköld under en projektilattack)?

3. Vad betyder A/S mod i avståndsvapentabbellerna? Är det att det första värdet är attackmodifikation och det andra är skademodifikation och läggs i så fall +1 till på attackmodifikationen för korta avstånd?

Willie
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
hej, kul att du har fått ett bra första intryck!

svar på dina frågor:

1. när jag pratade med tryckeriet idag så sa de at jag får leveransen om ca 2 veckor.

2. trådbunden.

2.2 ;-) : I början hade vi med en färdighet som hette "parera" (där ingick även förmågan att ducka pilar för enkelhets skull) som adderades till försvaret... men efter speltester och Johans datasimuleringar av systemet så strök vi det... vi ville att strider skulle bli kortare och "dödligare". Lite mindre realistiskt, men gjorde spelet roligare. Men vill man ha med den färdigheten så är det ju bara att lägga till den.

3. Attack- respektive skademodifikation... förklaringen hade fallit bort, men finns med i den tryckta versionen.. avståndsvapen är alltid på normalt (längre) avstånd...
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
1. när jag pratade med tryckeriet idag så sa de at jag får leveransen om ca 2 veckor.

Sweet! Jag kommer att hänga på låset på sf-bokhandeln den dag de får spelet.

2.2 ;-) : I början hade vi med en färdighet som hette "parera" (där ingick även förmågan att ducka pilar för enkelhets skull) som adderades till försvaret... men efter speltester och Johans datasimuleringar av systemet så strök vi det... vi ville att strider skulle bli kortare och "dödligare". Lite mindre realistiskt, men gjorde spelet roligare. Men vill man ha med den färdigheten så är det ju bara att lägga till den.

Man får ingen bonus alls för att parera med ett svärd?
Jag kommer nog att lägga till en pareringsfärdighet eller låta folk använda närstrid även när det gäller försvar.

/willie
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ursprungsreglen var att man kunde ducka projektiler (om man såg dom komma) och parera attacker med närstridsvapen... om man hade lämpligt redskap att parera med, som ett svärd eller liknade... man fick använda sitt goda omdöme här... ville inte ha för många detaljer... det går såklart inte att parera ett hugg från en tung yxa med en liten dolk...

men om du kommer på en bra husregel så kan vi lägga ut den på sagagames sajt sen!
 
Top