Nekromanti Lite frågor ur regelboken

viggo

Veteran
Joined
14 Jan 2009
Messages
46
1. Vid initiativ brukar ni köra med VS rakt av eller lägga till en tärning till det?
2. 12mm Lefaucheux stiftandtäningspatron finns beskriven men inga skadevärden för den finns med, saknar skadevärden för bomben med.
Har ni några idéer för dessa?
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
1. VS och modifikationer (DRA-kostnad osv.). Den enda tärningen som rullas är för Stridsvana, för att avgöra vilka som får använda sin första Handling.
2. A) Inget förslag på 12 mm Lefaucheux tyvärr..
B) Bomben skulle jag säga gör 20+5 i skada (1 Strukturell skada per 100g spränggelatin, bomb = 500g. Se s.69), kanske bör den även räknas som en Granat enligt s.68? (-4 mot Objekt/+5 mot Trupp).
Räckvidden påverkas förstås av vikten på 1-2kg.. Kanske RV 4-5 kan vara rimligt?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
12mm Lefaucheux är hyfsat jämförbar med en .44-kalibrig Colt 1860. Åskfågeln har dock av någon anledning gjort slaglåsvapen klenare än patronvapen av någon för mig okänd anledning. Det enda skälet jag kan komma på är att en manuellt laddad rund kula är lättare och därmed har mindre anslagskraft än en... öh... "kulformad" kula. Kruxet är den typen av kulor användes i papperspatroner också, vilket är det mest praktiska sättet att ladda om en slagslåsrevolver på.
Så jag skulle satt 12mm Lefaucheux (och .44 kula och krut) på samma nivå som "Övriga .44", dvs skadevärde 13.
 
Top