Nekromanti Lite frågor till er som sl:at Snösaga.

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Först & främst, Targon & ni andra.. Om ni läser detta så skippa att leventuella spoilers... :gremtongue:

Nu till frågorna/frågan..
När ni sl.ade, kände ni då att man kan klippa bort något ur berättelsen, jag menar.. Det är ju ett ganska maffigt äventyr.
Ifall ni gjorde det, vad "tog ni bort" ? Eller är det som så att man inte bör plocka bort något ?
Hänger ni med på vad jag menar ?? Eller är jag yrare än vanligt... :gremsmirk:
Om ni tänker spoila något, sätt spoliermärkning så är ni snälla !!

/ Johan K, som sl:at lite idag..
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Jag har inte SL:at Snösaga men om jag någon gång gör det så kommer jag absolut att göra borgen mindre. Den är larvigt stor vilket tillför noll till äventyret förutom tristess.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Tja... Bra fråga, men jag har endast spellet en liten bit, tror att vi kom så långt så att RPNA skulle resa nordvart, och detta tag nog en två-tre spelmöten. Och våra spelmöten var inte heller korta.

Dessutom kommer jag ihåg att Vildhjarta också tog lång tid, även om jag fick banta lite, och underlätta för spelarna där när jag märkte att dom började bli utråkade... Men Snösaga är många timmars spelande!

Skulle vilja ha spelat igenom hela!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,276
Location
Örebro
Då jag spelledde Snösaga var det i ett skede där det började som speltest och jag höll mig rätt nära handlingen så som den vara skriven. Needless to say, mina spelare var inte särskilt lyckliga. Det finns mycket hårt scriptade handlingar i Scenariot och väldigt mycket inkonsekvenser så det behövs skrivas om och även möjligen klippas ut.

Nu minns jag inte Snösaga särdeles bra (jag tror det är förträngning - Scenariot hade så goda förutsättningar att bli bra så jag är besviken på att se vad det blev), men jag vill ändå minnas den mellersta akten (den där man är nere hos dvärgarna) som mest onödig. Jag skulle stryka den och kanske istället koncentrera mig på det krig som blossar upp. Försök att på något sätt länka in den info som den mellersta akten måste ha och sedan få dem infångade och transporterade till deras fångenskap under kriget, istället för hos dvärgarna. Mitt förslag från minnet...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Lite frågor till er som sl:at Snösaga. [SPOIL]

Det håller jag verkligen inte med om, borgen var för oss ett av äventyrets höjdpunkter. Det är ju inte en dungeon på det sättet, som man måste kräla sig igenom, leta fällor och spöa mosnter i varje rum, snarare ska det ju finnas en känsla av att något fattas. Mina spelares rollpersoner smög runt, gömde sig och trissade upp sig själva mer och mer hela tiden. Mötet med lönnmördaren blev skitbra av den anledningen. Och sedan efteråt, när de inser varför borgen är närapå tom, vilken effekt!
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Lite frågor till er som sl:at Snösaga. [SPOIL]

Jag har som sagt inte spelat Snösaga utan tittade bara i boken och konstaterade att det fanns 30 sidor borgkartor. Trist tänkte jag och eftersom resten av kampanjen också kändes ojämn lade jag inte mycket mer energi på den.

Eftersom du sa att det var bra så ska jag kolla igen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,910
Re: Lite frågor till er som sl:at Snösaga. [SPOIL]

"Eftersom du sa att det var bra så ska jag kolla igen."

Gör det! Snösaga är en fantastisk kampanj. Den har sina brister men är en av de största rollspelsupplevelser som jag och min spelgrupp haft.

Om inte annat så bör du spelleda det bara för att kunna skryta med att du faktiskt har spellett Snösaga.

- Vulf
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Lite frågor till er som sl:at Snösaga. [SPOIL]

Den har sina brister men är en av de största rollspelsupplevelser som jag och min spelgrupp haft.
Då finns det ju inte mycket att snacka om, eller? Dessvärre så tror jag att RM föreslår en grupp på 6-8 pers och i nuläget kan jag skrapa ihop två spelare...kanske tre. Det blir ett problem som kanske kan lösas med tiden. Om tillfälle gives så ska kanske jag ska ge det en chans.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,910
Re: Lite frågor till er som sl:at Snösaga. [SPOIL]

6-8 pers?! Äh, jag körde det på fyra personer, och det gick bra. Det borde funka fint på tre personer också, fast du får kanske spelledarfuska lite, eller fläska på rollpersonernas egenskaper.

Det är den sociala biten i Snösaga som är det mest tilltalande i vilket fall, och att få upptäcka det fantastiska Trudvang.

- Vulf
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Lite frågor till er som sl:at Snösaga. [SPOIL]

6-8 pers?! Äh, jag körde det på fyra personer, och det gick bra. Det borde funka fint på tre personer också, fast du får kanske spelledarfuska lite, eller fläska på rollpersonernas egenskaper.
Ja, det är ju åtminstonde en drake som måste övervinnas på något sätt. Nu kan du väl skicka fram ett skock SLP-dvärgar som får soaka eldkvastar men det är ju ändå inte helt lätt att fixa på 3 i gruppen. Oavsett hur mycket du SL-fuskar.

Det är den sociala biten i Snösaga som är det mest tilltalande i vilket fall, och att få upptäcka det fantastiska Trudvang.
Hur mycket extra lade du till på dem ställen där kampanjen endast ger dig förslag på hur du ska gå vidare. För det beror väl lite på var du söker dig efter fångenskapen? Körde du fångenskapen hos Arkerna eller hoppade du över det? Hur gick det i så fall? Vad fyllde du dagarna med?
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Re: Lite frågor till er som sl:at Snösaga. [SPOIL]

Jag läste just igenom det ni tyckte var dåligt med den, men precis som du nämnde i din skräck tråd i D&D forumet så är det svårt att plocka fram vad som gjort ett äventyr så lyckat. Jag tänkte fråga just det :gremlaugh:.

Vad gjorde Snösaga till en av dina bästa rollspels upplevelser?
 
Top