Nekromanti Lite frågor om Western 4

Madman

Veteran
Joined
8 Feb 2014
Messages
7
Har lite frågor angående Western 4 som jag hoppas kunna få svar på.

Har läst alla gamla informationsinlägg om Western 4 på Rollspel.com, men har inte blivit riktigt klok på innehållet i de två kommande grundböckerna, särskilt då om dessa innehåller all information om "Western-tiden" som skulle vara med i den bok som tidigare skulle heta Amerika 1876? Eller är det så att det kommer att komma i en tredje grundbok? Och i så fall när är det tänkt att den skall släppas?

SF Bokhandeln har ju på sin hemsida med Amerika 1876, som en tredje grundbok till Western 4, vet dock inte om detta är något som är kvar från den tiden då en av böckerna skulle heta just så.

Är det tänkt att det ska komma fler grundböcker överhuvudtaget?

Undrar även om ni tänker släppa en spelledarskärm till Western 4? Har kollat i gamla Western och tycker att det är ett måste med en skärm till Western 4. :gremwink: Den skulle säkert göra så att man slipper en massa bläddrande i onödan. Den får gärna vara i liggande format om möjligt och dessutom vara gjord i lämpligt hårt material, vad kallar man det, hårdpapp, kartong?! Med lämpliga tabeller, fast träffmall m.m. på baksidan. Helst inga tabeller eller liknande på framsidan, utan bara en cool bild och eventuell logo. Gärna med ett litet äventyr till, så klart. :gremsmile:

Ni har ingen information och dela med er om nästkommande släpp till Western förutom Det Gyllene Ögat?

Och sista frågan, hur ser det ut med lanseringen i mars? Kan vi räkna med och kunna få tag i böckerna då? Var ju ett tag sedan vi hörde något nytt. :gremsmile:

/Madman
 

Christer Edling

Veteran
Joined
16 Jul 2012
Messages
8
Location
Umeå
Om Du letar så finns en hel del av svaren här och massor av dem dessutom. ;-) Det ser ljust ut med Western IV med en hel del äventyr dessutom vad jag kan se. Jag har beställt och betalat både Western III och Western IV och hoppas realistiskt på att få dem i mars/april. Men jag har inte hört något om en spelledarskärm, en sådan vore säkert bra att ha.
 

Madman

Veteran
Joined
8 Feb 2014
Messages
7
Min huvudsakliga fråga var väl om det kommer och komma en tredje grundbok, med mer information om "Western-tiden" (alltså allt det som tidigare skulle ingå i Amerika 1876). Eller är all den informationen med i de två kommande grundböckerna istället, Rollpersonen och Regelboken?! Men jag hittar ingen information om det på Rollspel.com eller här, du får gärna hänvisa mig till sådan om du hittat något. :gremsmile:

Känner till de tre äventyr som redan är släppta till Western 4, samt det kommande "Det Gyllene Ögat". Är det fler du tänker på?

Köpte Western 3 billigt för länge sen, men har tyvärr aldrig spelat det, då det vid det tillfället inte riktigt var för mig. Men har nu införskaffat de tre redan släppta äventyren till Western 4 och ser väldigt fram emot de nya grundböckerna. :gremsmile:

En annan liten undran är om själva träffigurerna kommer och komma på lösa blad med någon av grundböckerna, eller om de bara kommer tryckas inne i någon av dem!? Annars kanske det också skulle kunna vara något för spelledarskärmspaketet. :gremwink:

/Madman
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Många relevanta frågor var det:) Vi skall försöka ge så bra svar som möjligt.

1. Från början var tanken att det skulle vara två grundböcker, en med regler och en med spelvärld. Efter att ha stuvat om en del i innehållet och lagt till mycket mer värld i exempel, livsöden och annat blev det en mammut volym som nog inte skulle göra någon glad. Vi bestämde oss därför för att de två primära böckerna blir Regelboken och Rollpersonen.

Vi överväger i skrivande stund hur vi skall göra med det boksläpp som går under namnet Amerika 1876. Det är en oerhört matig bok som tar upp alla möjliga aspekter som kan vara roligt att ha med. Men det blir återigen en tjock bok, där själva omfånget också gör att det är en hel del illustrationer kvar. Vi skulle egentligen helst vilja behålla den som just en grundbok, men kommer i maj att fatta vårt slutliga beslut i frågan. Kan vi få ut den som samlad volym före nästa jul behåller vi den som en titel, i annat fall delar vi upp den i några olika supplement för att få en tätare utgivning.

Amerika 1876 består för övrigt av:
- Översikt över olika delar av Amerika 1876 och vad som händer i olika delstater
- Stad och vildmark, som ju blir helt olika spelmiljöer. Med tips om vad du kan hitta i olika typer av städer, slumpmässiga möten, ett bestiarium, mm
- Den amerikanska drömmen - som täcker de flesta sätt att försöka bli rik snabbt, på allt från spel och dobbel, till boskap, gruvor, transporter samt mer om några av dessa verksamheter - och några av typer som är inblandade
- Brott och straff, med en mängd olika typer av brottslingar och lagmän, en liten guide till olika brott man kan begå och hur man kan bli straffad för dem. Och givetvis ett rättegångssystem, där det inte är säkert att den skyldige blir fälld;-)
- Sammanslutningar av alla de slag, från nykterhetsrörelsen (som är beredd att gå rätt handgripligt tillväga ibland) till rasistiska terrororganisationer som klanen, den gryende fackföreningsrörelsen, kinesiska tonger och mycket annat
- Maktens män, de styrande politikerna och inte minst armén
- Indianer, med djupdykningar i flera olika stammar, livet på reservat, mm
- Tro och vetenskap, vilka idéer som är i omlopp, vad folk tror på, olika trosinriktningar och vetenskapliga uppfinningar. Innehåller även lite weird science för den som vill krydda sin kampanj lite extra
- Det förflutnas skuggor, viktiga händelser (och inte minst krig) som lett fram till situationen i Amerika 1876

Alla dessa avsnitt har försetts med en massa äventyrsuppslag och spelledarpersoner, för att bli så smidiga som möjligt att snabbt få in i spel

Fler grundböcker... Är kanske inte rätt ord;-) Men vi har flera ytterligare supplement under produktion:
- Inbördeskriget - en rejäl bok både för den som vill spela under själva kriget och en källa att ösa ur för konflikter och intriger som spelar roll även 1876. Christoffer Krämer skriver
- New Orleans - Syndens näste i södern får en rejäl bok full med fakta, äventyrsuppslag och spelinspiration - samt en guidebok som handout till spelarna. Joakim Andersson har skrivit
- New York - Joakim Andersson skriver för fullt på denna maffiga kampanjbok med fokus på världens största metropol och allt som händer där. I skrivande stund har vi råmaterial på ca halva boken
- Dakota & Deadwood - en kampanjmodul mitt i händelsernas centrum 1876. Henrik Örnebring har skrivit merparten av boken, Maria Bergius-Krämer står för en rejäl dos indianer och vi själva har skrivit till en del
- New Mexico - Henrik Örnebring har skrivit en rejäl kampanjmodul med allt från korruption till vidskepelse och the Lincoln County War samt en rejäl djupdykning i Santa Fe
- Postorderkatalogen - Johan Englund skriver om massor med prylar, frakter, mm

Därutöver har vi en del annat på gång också, som exempelvis;
- Rebeller och Rödrockar, rollspel under den amerikanska revolutionen
- Vägen västerut, dvs tidigt 1800-tal med pälsjägare, karavantåg, den första guldruschen och annat roligt
- Stadsguiden, ännu mer om att spela i städer, bygga olika städer att spela, driva olika verksamheter, mm
- En maffig kampanjmodul som vi tänker prata mer om vid ett senare tillfälle;-)

Vi är väldigt sugna på att inte bara ge ut en spelledarskärm, utan en spelledarbox. Det finns en massa saker vi skulle vilja peta in i den, så det är inte omöjligt att den dyker upp som ett crowdfundingprojekt framöver. Saker som vi t ex vill ha med är:
- En skärm
- Referensark med fast träffmall och Skadetabell
- Terrängbrickor i lite schysstare utförande (alternativt möjligen som kort istället för brickor). Det här är direkt kopplat till vårt jaktsystem, där man kan slumpa fram dynamiska jakter i flera olika typer av terräng, från träsk till berg eller varför inte en storstad?
- Vapenkort
- Personkort
- Handouts för exempelvis transporter (kartor över tågvagnar, flodångare mm)

Men. Harkling. Någonting blir det. Dock inte i samband med vårt allra första släpp;-)

Arbetet med Western IV pågår för fullt. Vi kommer inte att vara ute till början av mars, men förhoppningsvis till slutet på månaden. Eller, i värsta fall, till GothCon.

De närmsta släppen blir;
- Rollpersonen
- Regelboken
- Rollformulär
- Det Gyllene Ögat
- Bonusäventyret till alla som förhandsbeställer båda böckerna

Ha det gott,

Tove & Anders
 

Madman

Veteran
Joined
8 Feb 2014
Messages
7
Ah, då var det som jag misstänkte. :gremfrown: Amerika 1876 kan inte komma snart nog för min del. Ju tjockare desto bättre. :gremwink: Jag såg/ser verkligen fram emot just den delen av Western-rollspelet. Särskilt eftersom jag inte riktigt har koll på "Western-tiden", som jag kallar det. Men som man brukar säga, den som väntar på något gott... :gremwink:

Vänta nu, till nästa jul? Innebär det till jul i år, eller julen 2015? :gremconfused:

Supplementen som ska komma, de låter ju alla väldigt intressanta, andra mer än vissa så klart. Man önskar ju att allt kunde kom till mars/april. :gremwink:

En spelledarbox, hmmm... nu vill jag inte vara tråkig, men jag hade nog nöjt mig med ett enklare spelledarpaket, särskilt också om det hade inneburit att det kunde ha släppts tidigare. :gremwink: Nu vet jag i för sig inte vad alla dessa saker boxen ska innehålla innebär exakt. Men blir det en box, så köper jag säkert den ändå. :gremwink:

/Madman
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Härligt att du ser fram emot Amerika 1876:) Den jul vi pratar om är 2014. Hinner vi inte få ut hela den tjocka boken tills dess kommer vi att överväga att dela upp den. Alternativt släppa annat kampanjmaterial först, som exempelvis Dakota & Deadwood som ligger långt fram i produktionen.

Om intresset är tillräckligt stort är det inte omöjligt att vi släpper en enklare skärm i väntan på en maffigare box;-)

/Tove & Anders
 

Madman

Veteran
Joined
8 Feb 2014
Messages
7
Om ni med en enklare skärm menar en skärm som skulle göras med en lägre nivå på kvalitén, alltså på materialet eller bilden på framsidan eller något annat sådant, så tycker jag inte att det är ett alternativ. Ska det bli en skärm, ska det vara kvalité. :gremwink:

Är väl inte emot en spelledarbox egentligen (förutom att en sådan kan bli rätt dyr), utan det var mer dess innehåll som inte riktigt föll mig i smaken. Förutom skärmen då förstås. :gremwink: Nu vet jag dock att det ni angav inte var komplett och antagligen kommer det ändras med saker som läggs till eller tas bort.

Men några av de tankar som dök upp efter jag hade läst om innehållet i Spelledarboxen var bl.a:
- Jag skulle vilja ha den fasta träffmallen och skadetabellen på baksidan av skärmen (det kanske är tänkt så redan), inte på ett referensark. Mina spelare kommer få klara sig utan sånt i alla fall. Det sköter jag bakom skärmen. :gremwink:
- Vapenkort som man har någon nytta av, har jag inte sett till något rollspel än. Kanske dags för Western och motbevisa mig om det. :gremwink:
- Idén om terrängbrickor/-kort påminde mig om de jaktkort som finns till Pathfinder, har inte använt dem själv, men har sett dem användas i något Youtube-klipp och de är ingen höjdare.

Jag behöver väl mer information om vad alla de olika sakerna innebär helt enkelt. Men jag får väl helt enkelt lugna mig tills vi haft böckerna ett litet tag. Därefter så hoppas jag att vi kan ta upp diskussionen om Spelledarboxen/Spelledarpaketet igen. Jag har ju mina träffigurer på lösa blad som jag försöker få med. :gremwink:

/Madman
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Underbar läsning! Framförallt att det fortfarande ser ut att landa i mars (eller senast till påsk då..), men även om lanseringsplanen!

Crowdfunding tycker jag låter som en utmärkt väg att gå!

Madman said:
Vänta nu, till nästa jul? Innebär det till jul i år, eller julen 2015? :gremconfused:

/Madman
hahaha! Förlåt, men det var lite roligt på ett tragikomiskt sätt.. :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
fortfarande ingen Mexico-modul? :gremfrown: Mexico är ju tusen ggr mer relevant för Western än vad New York och New Orleans är, och en googol gånger koolare.

För övrigt tycker jag det verkar väldigt märkligt att kalla New York på 1870-talet för "världens största metropol". London var cirka -tre gånger- större, och åtminstone Paris och Edo var också uppe i 1 miljon+, dvs lätt större än New York.

Men, men, utöver avsaknaden av en Mexico-modul, är det lätt en awesome produktlinje ni har på g.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Ymir said:
fortfarande ingen Mexico-modul? :gremfrown: Mexico är ju tusen ggr mer relevant för Western än vad New York och New Orleans är, och en googol gånger koolare.
[...]
Men, men, utöver avsaknaden av en Mexico-modul, är det lätt en awesome produktlinje ni har på g.
Det kommer delvis iaf:

Anders & Tove said:
- New Mexico - Henrik Örnebring har skrivit en rejäl kampanjmodul med allt från korruption till vidskepelse och the Lincoln County War samt en rejäl djupdykning i Santa Fe
En NEW Mexico-modul! :gremlaugh:
 
Top