Nekromanti Lite frågor om språk i Symbaroum

Manqs

Veteran
Joined
7 Nov 2014
Messages
10
Ber om ursäkt om detta kommit upp förut men hittade inget då jag använde sökfunktionen.

Har en grupp spelare som har lust att spela de lite mer obskyra släktena i Symbaroum. Och efter att ha läst att alvtagna människor kan tala men inte läsa alviska så blev vi lätt konfunderade.

Enligt texten för människor så låter de mänskliga språken väldigt lika. Det verkar också som om de svartalfer spelarna troligtvi kommer ifrån är den klan som bosatt sig utanför Tisla Fäste och att de därför också pratar Ambriska. Också resarna verkar suga i sig språket runt omkring och de talar, om än dålig, ambriska eller barbarernas språk även de. Bortbytingar pratar ju givetvis också det språk som talas där de växer upp.

Det är släktena i regelboken. Än så länge inga problem... Men förmågan Lärd på novisnivå gör det möjligt att tala och förstå andra mänskliga språk. Vilket tyder på att språken är olika nog för att kräva Lärd? Hur är det egentligen med mänskliga språk? Krävs Lärd för att tala med andra kulturer?

I rollpersonens bok nämns som jag skrev tidigare att alvtagna människor pratar alviska. Men hur är det med mänskliga språk? Det blir även konstigt då varken alviska eller mänskliga språk nämns i beskrivningen av alverna... Pratar de enbart alviska och krävs Lärd för att kommunicera med andra raser?

Samma problem finner vi hos dvärgarna där det nämns att deras tungomål är mycket svårförståeligt men samtidigt nämns det inte om det är ett helt eget språk eller bara en invecklad version av ambriska. De har ju levt i Yndaros ett bra tag så båda är troliga? Och om de talar "Dvärgiska" kan de då tala Ambriska utan förmågan Lärd?

Hos trollen nämns inte heller språk. Men enligt Lärd så krävs en högre nivå av Lärd för att förstå alvernas och trollens språk. (Talar svartalfer också trollens språk?)

Så hur funkar det egentligen? Kräver en grupp med olika släkten att några, om inte alla, behöver ha Lärd för att kunna kommunicera med varandra? Eller kan alla rollpersoner göra sig förstådda på mänskliga språk från början?
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Jag skulle inte kräva lärd för att tala Ambriska även fast du tillhör en annan kultur. Jag tänker mer att du behöver en förklaring till att du talar språket, en alvtagen människa kanske studerat Ambriska i hemlighet, en dvärg har kanske bott i Yndaros ett tag osv. Alltså: Alla har möjlighet att tala Ambriska från början. om ni vill det och så länge det finns en hyfsat rimlig förklaring.

Sen så tänker jag inte att ambrier nödvändigtvis kan kommunicera med barbarer. Men pågrund av språkens likhet och det intensiva kulturutbyte som skett med i alla fall några klaner så har barbarerna och i viss mån Ambrierna lärt sig att kommunicera med varandra. Men befinner du dig bland mer isolerade barbarstammar så behöver du lärd för att kunna kommunicera med dem.

Det verkar som att de flesta alver kan kommunicera på Ambriska, i alla fall de som träffas på i de officiella äventyren. Det verkar också som äldre och mäktigare troll kan de mänskliga språken (enligt romanerna). Jag vet inte vad svartalfer talar för språk, troligtvis besläktad med trollen.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,374
Jag är inne på samma spår som Opoopo. Om en spelarkaraktär är av en annan kultur än Ambrier så får man komma på någon rimlig förklaring till att denne kan Ambriska (hjälpligt iallafall). Kan man inte komma på något, så får man väl stå sitt kast tills man kan lägga 10 ERF på Lärd. Eller om man har en snäll SL kanske man kan offra 2-3 ERF för att lära sig Ambriska separat.

Annars går mina tankar om folkslagen i stort så här:

Ambrier talar Ambriska. Annat kräver lärd, eller bra förklaringar.

Svartalfer i närhet till Ambrier kan Ambriska. Antagligen kan de till viss del även trollmål. I Davokar talar de trollmål och kanske barbarspråk.

Resar kan nog bara det språk de "växt upp" med.

Barbarer talar olika dialekter av barbarspråk men har de kontakt med Ambrier så kan de mer eller mindre Ambriska.

Alver är klurigare. Min gissning är att vissa utvalda talar Ambriska, resten barbarspråk och givetvis alviska. Kanske även Trollmål?

Alvtagna borde väl rimligtvis fungera som alverna.

Dvärgar talar dvärgiska. De som bor i Yndaros, vilket jag förstått är de enda lättillgängliga dvärgarna talar givetvis även Ambriska.

Trollen fungerar nog liknande alverna men talar såklart trollmål istället för alviska.
 

Manqs

Veteran
Joined
7 Nov 2014
Messages
10
Tack för svaren! Känner att jag tolkat det hela precis som er.

Om inte rollpersonen uttalat kommer långväga ifrån så kan man tala Ambriska. Men om spelaren så vill så är det möjligt att spela en rollperson, speciellt troll, alver och alvtagna, som inte kan Ambriska. Lärd är då givetvis en möjlighet och det är inte precis som att man "förlorar" något på att spendera 10 ERF på det köpet. Det är en ju en ganska bra förmåga att ha.
 
Top