Nekromanti Lite frågor om Hjältarnas Tid

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
Hej! Jag tycker Hjältarnas Tid verkar elegant, lättbegripligt och roligt att spela. Jag har lite frågor som jag inte hittat svar på:

* Finns reglerna att köpa i elektronisk form? Mina vänner bor inte i byn, så vi får spela online. Det blir klurigt att dela på samma (fysiska) regelbok.

* Hur mycket av rollpersonernas förmågor styrs av folkslag/värv och hur mycket kan spelarna skräddarsy?

* Uppfattar jag det rätt att rollpersonerna börjar som rätt så stryktåliga och kompetenta?

* Ni som har provat - vad är de största nackdelarna/begränsningarna med Hjältarnas Tid?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
1. Nej, inte ännu i alla fall.

2. Svårt att besvara. På ett sätt kan man säga att värvet bestämmer minst 90%, på ett annat sätt kan man säga att inom värvets gränser är du totalt fri. Så här: värvet avgör vilka 10 eller så färdigheter du antagligen kommer att var bäst på, men inom den gruppen kan du välja vilken som är din specialitet.

3. Ja. Åtminstone om du fördelar dina poäng med det i åtanke.

4. Att det inte finns fler supplement ute än.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
OT: Åh heter det "värv" i HT?! Bra jobbat Krille, jag gillar det skarpt!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Tack Marco vilken generös PDF! Men… vad får man för turordning när man är naken? Samma som med kläder eller? Dvs fyra T6, ta dom högsta?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
2097;n231786 said:
Tack Marco vilken generös PDF! Men… vad får man för turordning när man är naken? Samma som med kläder eller? Dvs fyra T6, ta dom högsta?
Kläder eller naken räknas båda som utan rustning, ja.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Flanellkatt said:
* Uppfattar jag det rätt att rollpersonerna börjar som rätt så stryktåliga och kompetenta?
Ja, en erfarenhet som både huvudförfattaren Krille och vi hjälpredor delar, efter att ha spelat rollspel med liknande regelsystem som Hjältarnas tid, är att det är roligare att börja med en kompetent rollperson än en som inte är det.
 
Top