Nekromanti lite frågor och funderingar omkring närstrid

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Jag är Bruce Lee

Du borde kanske fixa en regel som istället ökar stridsvana beroende på stridskonstens värdet eller som åtminstone ger möjligheten att spendera ett par valfria enheter på den. Det tycker jag låter vettigt, för som du säger så är det ju en viss skillnad med att erhålla erfarenhet genom spelande och när man skapar karaktären.

Personligen skulle jag använda mej av en regel som innebär att man får köpa aningen högre nivå i Stridsvana med ett par valfria enheter, och då innebär det in-game att man har stridit på allvar några gånger.

Men det här med Stridsvana är ju lite speciellt. Det är ju klara skillnader på en riktigt strid och en duell (inga regler, annat underlag, allvaret o.s.v.), så en kampsportsmästare som aldrig slagits "på riktigt" borde relativt med en riktig bråkstake ha sämre förutsättningar (för TO) i en "riktigt" strid. Slagskämpen skulle visserligen inte ha de fina tekniker som kampsportsmästaren har, men han har Stridsvanan eftersom han vet hur en riktig strid går till.

Av denna anledning så tycker jag att kampsportmästaren borde ha ett på vanligt sätt framräknat TO i "riktig" strid, men han borde erhålla en bonus på, låt oss säga Stridskonst/2 i TO, i en regelrätt duell, då man är förberedd och allt.

Vad jag försöker säga med det här är att regeländringar ofta medför att något annat ändras. Just av denna anledning så håller jag mej till grundreglerna för de fungerar faktiskt.
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
Ny färdighet Duell?

Alternativt skulle man kunna införa en ny färdighet som heter just duell
Som helt enkelt ökat TO med värdet i duell vid duell liknande tillfällen (inga fler slag) SL avgör vad som är duell
Kryss i färdigheten fås likt som i strids om man är inblandad i en duell
Specilering: närstrid , skjut vapen , chicken race (?) , cowboy duell , simning , löpning , specifik stridskonst , med mera

Så vad är då en duell: tja är det någon som har en bra definiering ?
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Ny färdighet Duell?

En duell är helt enkelt en strid som alla inblandade är beredd på. En vanlig strid blossar upp mer eller mindre oväntat för en eller flera av parterna. Dessutom så har dueller ibland regler, därkter/skydd och kanske inte ett dödligt allvar o.s.v. Dessutom är dom oftast mellan två personer. En duell är mer begränsningar helt enkelt.

Men på samma sätt som jag helst vill slippa ytterligare ett tärningskast vid strid så vill jag heller inte ha en ny färdighet att hålla reda på. Det finns tillräckligt helt enkelt, och det går nog att använda sej av dom, t.ex. genom att använda värdet i ens stridskonst istället för stridsvana då man räknar ut TO, eller att man blandar: TO (för duell) = (RÖR+SYN)/2 + Cool + (Stridsvana+aktuell Stridkonst)/4
Eller något annat.
 
Top