Nekromanti lite frågor och funderingar omkring närstrid

mr colt

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
144
Location
uppsala\sverige
hej jag har några funderingar och frågor om närstrid.

fråga 1: om man har mycket me i TO borde man int få en större fördel en om man har lite mer??

fundering1: det har ju diskuterats mycket om TO i närstrid och jag har tänkt lite om båda som strider slår stridsvana slag och den(dem) som misslyckas får bara lägga till stridsvana en gång( vanligt så är det ju stridsvana gånger 2) detta är bara en liten fundering som inte är en färdig regel men ni kanske vill hjälpa och utveckla den??
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Ang. TO-fördelar

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

fråga 1: om man har mycket mer i TO borde man inte få en större fördel än om man bara har lite mer?

<hr></blockquote>


Ja, men det får man i och för sig redan. Har man hög TO kan man ju dra på sig minus på TO (Tung rustning, Hjälm, med mera) utan att hamna som nummer två. Någon annan fördel än denna tycker i alla fall inte jag att man ska ge de med hög TO, att få göra först är ju ändå så pass avgörande i strid.

När det gäller din fundering så tycker jag att den låter sund som idé, men jag vill inte slå ÄNNU ett slag i strid. Neotech har redan en himla massa tärningsslag så ett till tycker inte jag känns bra. Däremot kan det ju fungera utmärkt som husregel, bara JAG slipper ta med den.


"Våga vägra friform!"
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
mina funderingar

Min tankegång på en regelmodifikation är som följer:

I närstrid, slå en 1T20 per person i varje runda och addera tärningen till deras TO för den rundan.
På så vis så varierar ens TO lite granna vilket innebär att två personer med ganska jämn TO kommer att alternera om vem som börjar i rundan.

Däremot, om TO varierar för mycket så kommer den personen med överlägsen TO att nästintill jämt börja.
Om TO varierar med mer än 20 så behöver man inte slå en tärning för då kommer han/hon med högst TO att börja automatiskt.

fundering1: det har ju diskuterats mycket om TO i närstrid och jag har tänkt lite om båda som strider slår stridsvana slag och den(dem) som misslyckas får bara lägga till stridsvana en gång( vanligt så är det ju stridsvana gånger 2)

Det låter också som en bra idé till en regeländring /images/icons/smile.gif
 

Zaiber

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
100
Location
Boden, Sverige
Re: Jag är Bruce Lee

Ja, faktiskt. Det visste ni inte.

Vad jag finner konstigt att man i närstrid inte för tillgodoräkna sig värdet från stridskonst när det gäller turordning. Har man tränat boxning eller systema i 10 år så borde man ha rätt så bra ordning på hur man ska röra på sig för komma åt.

Men det är klart. Slåss man på krogen med avslagna ölflaskor varje helg så får man också en känsla för strid och hur det är när mycket saker rör sig runt omkring en.

Mitt förslag är också enkelt. Ta värdet i stridsvana en gång och lägg till värdet i den kampsport som du har höjt mest.

Du får då två värden. Ett för avstånd och ett för närstrid. Sedan så är det väl upp till spelledaren att avgöra när vilket ska användas. Men du behöver fortfarande inte slå mer tärningar.

[Expertregel]: För varje kamsport du har över den första så får du en bonus på 2-6. 2 om du har FV 5-10. 4 mer om du har mellan 11-15. 6 extra TO om du har mer än 15

Det är helt enkelt vad som har stört mig mest med stridsreglerna. Jag är 40 år och har mer svarta bälten än jag kan hänga på väggen men ändå så ger det ingen bonus.
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Re: Jag är Bruce Lee

Jag är 40 år och har mer svarta bälten än jag kan hänga på väggen

I Neotech eller verkligheten?/images/icons/smile.gif
 

Zaiber

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
100
Location
Boden, Sverige
Re: Jag är Bruce Lee

I neotech 2 såklart.

I verkligheten så är jag 20 år och har ett specialbyggt hus som enbart består utav väggar så att jag ska få plats med alla mina bälten.

Är du inte lite sent ute? Trodde Kartago redan var förstört
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Jag är Bruce Lee

Vad jag finner konstigt att man i närstrid inte för tillgodoräkna sig värdet från stridskonst när det gäller turordning. Har man tränat boxning eller systema i 10 år så borde man ha rätt så bra ordning på hur man ska röra på sig för komma åt.

Om man tränat boxning i 10 år så har man även en hög stridsvana. Dessutom så är det inte alla Stridskonster som innefattar en extra träning av TO, men de som gör det har tekniken Insikt.
 

mr colt

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
144
Location
uppsala\sverige
Re: lite mer funderingar

hej jag undrar om någon har eller kan göra ett kampstortsformulär för det är lite jobbigt och kolla i offensiv när någon ska nita folk och sånt. med kampsportsformulär menar jag typ att det står:teknik, nivå, vilken kampsport, hur mycket du har i den aktuela kampsporten och efekt(allså vad den gör). detta är bara ett förslag eller en fundering.


ps find det något bra slpformulär som jag kan få snälla ds/images/icons/wink.gif
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Kampsportsformulär

Det låter som en bra idé! Kanske inte något som Neogames bara måste trycka upp och sälja, men någon duktig layoutare kanske kan fixa det...

Dock finns det ju redan plats för namn och nivå, skriv bara i spalten för färdigheter. Jag brukar skriva tekniknivåer i Övrigt-rutan.
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Re: Jag är Bruce Lee

I verkligheten så är jag 20 år

Ja annars måste du vara en sjujäkla gammal studerande (som det står i din presentation) om du är 40 (som i inlägget)!/images/icons/smile.gif

Trodde Kartago redan var förstört.

VA! Stod det i tidningen? Det måste jag ha missat!/images/icons/wink.gif
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Expanderade Formulär

Jag hackade till ett par 4-sidiga formulär till N2, som iofs behöver både kommentarer och förbättringar...
Den liggande A3-varianten finns här och en vanlig A4-variant finns här...

Den STORA frågan är bara huruvida dessa formulär bryter mot någon slags copyrightbestämmelser, och om de i så fall bör tas bort från nätet...
 

Zaiber

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
100
Location
Boden, Sverige
Re: Jag är Bruce Lee

Jo, det har du helt klart rätt i, hade faktiskt helt klart glömt bort den färdigheten, men jag skulle ändå vilja se en ökning på TO oberoende om man har färdigheten insikt eller inte. Kanske något av följande skulle kunna fungera då?

Avståndsstrid: TO = (RÖR+SYN)/2+Cool+(stridsvana*2)
Närstrid: TO = (RÖR+SYN)/2+Cool+Stridsvana+Kamsport+insikt

[Expertregel]: För varje kamsport utöver den första så får du +2 i TO för varje kampsport mellan 5-10, +4 för varje mellan 11-15, +6 för varje på 16+

Jag skulle nog nästan föredra den här eftersom kamsport spelar större roll än hur bra du är på att ducka omkring med ett skjutvapen, mellan olika hinder och liknande, i en situation där det spelar mindre roll. Så fort som det dras skjutvapen så går man dock över till avståndsstrids TO.

Nåja, det här systemet fungerar då för mig så jag tänker prova det nästa gång som jag spelar N2.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Expanderade Formulär

Oh! Det var nog första gången jag såg ett snyggt rollformulär på nätet! /images/icons/laugh.gif

...fast på grund av lite egna tillägg så kommer jag inte att använda dem /images/icons/wink.gif
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Coolness och grejer

Jag hackade till ett par 4-sidiga formulär till N2, som iofs behöver både kommentarer och förbättringar...

Du är rätt tuff vet du det ? /images/icons/laugh.gif

Har precis skrivit ut formulären, vilket utan tvekan är dom snyggaste formulären jag har sett på nätet hittills!
En liten detalj bara, du har tagit bort en ruta. Rutan under SYN och HÖR som är till för ett eventuellt tredje primärt sinne. Den kan vara kul och ha där, även fast den inte används så där superofta.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
1 till detalj och grejer

Om du vill ha ett till litet tipps om hur du ska göra formulären bättre så föreslår jag att du maximerar formulärets storlek i pdf filen så det inte blir några vita marginaler när man skriver ut det.

Antingen det, eller så förklarar du för mig hur man gör det i acrobat reader /images/icons/crazy.gif
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
fundering1: det har ju diskuterats mycket om TO i närstrid och jag har tänkt lite om båda som strider slår stridsvana slag och den(dem) som misslyckas får bara lägga till stridsvana en gång( vanligt så är det ju stridsvana gånger 2) detta är bara en liten fundering som inte är en färdig regel men ni kanske vill hjälpa och utveckla den??

Tycker jag låter rätt vettigt, om man vill ha lite variation.
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Re: Expanderade Formulär

<blockquote><hr>...fast på grund av lite egna tillägg så kommer jag inte att använda dem<hr></blockquote>Haha! Då ska du se de versioner jag har som vi använder när vi spelar shadowrun med N2-reglerna... Massa konstiga rutor hit och dit med bioindex, essence, magiattribut och annat skrot... /images/icons/grin.gif
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Re: 1 till detalj och grejer

<blockquote><hr>... så det inte blir några vita marginaler när man skriver ut det.<hr></blockquote>Hmm... kanske i A3-varianten, för kan man skriva ut i A3 sitter man nog redan på en tjäklarns bra skrivare... I A4-varianten ville jag undvika det för jag vet (av egen erfarenhet /images/icons/mad.gif/images/icons/sick.gif/images/icons/devil.gif) hur USLA vissa skrivare kan vara vad gäller marginaler, och då kan man helt plötsligt inte skriva ut det överallt.

Annars tror jag man kan ändra storleken i acrobat... prova att zooma eller nå't (jag har ingen aaning). Har du tillgång till Illustrator eller dylikt är det bara att öppna PDF:en och förstora...
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Jag är Bruce Lee

Jag tror du missade det första jag skrev:

Om man tränat boxning i 10 år så har man även en hög stridsvana.


Alltså, om man har ett högt värde i en stridskonst så har man även ett högt värde i Stridsvana eftersom man antagligen stridit mycket (med "skuggboxning" kommer man nog inte allt för långt). Denna stridsvana höjer i sin tur TO, så på sätt och vis så höjer redan stridskonster ens TO, om än indirekt. En ytterligare bonus skulle antagligen vara för mycket.

Men använd din regel för all del. Personligen så tycker jag det bara blir ännu mera krångel, men nu är det inte jag som ska använda den.
 

Zaiber

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
100
Location
Boden, Sverige
Re: Jag är Bruce Lee

Tycker det kan vara värt att tillämpa när ens rollperson är nyskapad eftersom det är fullt möjligt att börja spelet utan stridsvana, om man är rymdpilot exempelvis, men ändå ha höga värden på stridskonst.

För det är väl inte så att man får mer stridsvana om man höjer kampsport medan man fortfarande skapar sin karaktär, eller?

Tycker personligen inte att det skulle göra något mer krångel. Du har bara två värden att hålla reda på, inga extraslag behöver göras, och det tar väl 3 sekunder för folk att lära sig.

Det stämmer att du inte behöver använda den, men det kommer nog jag göra, om du tycker att det är krångligt. Klar fördel i förhållande till dataspel eftersom man kan skapa sina egna patcher.
 
Top