Nekromanti Lite flummiga tankar kring Trudvang

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Tankar kring trudvang...

Trudvang är den spelvärld jag älskar mest av alla, det är något med den som gör att jag aldrig tröttnar. Jag gillar verkligen jordnära fantasy som är smutsig och brutal där det handlar mer om att överleva vardagen än att hitta magiska artefakter och föremål.

Men det är en sak jag tycker verkligen är konstigt. Trots att jag älskar trudvang så har jag hitills tyckt att alla artiklar, stämningstexter och världsböcker har varit i stora drag helt ointressanta att läsa. Varför det är så kan jag inte riktigt begripa.

Jag tycker det känns som att trudvang har en otrolig potential till att bli en fantastisk spelvärld men att riotminds inte riktigt kan framhäva den.

När jag funderar kring det så är det faktist själva illustrationerna som sagt mest om trudvang. Texterna har bara varit till stora delar osammanhängande, förvirrande och oinspirerande.

Jag saknar en civiliserad värld, jag saknar konkret fakta om hur människor lever, hur byar och städer ser ut. Jag tycker att mystiken, sagor, skogar och "ödsliga värdshus" tar upp alldeles för mycket plats för att dom ska förbli intressanta.

Om jag behöver inspiration till DodT äventyr så är riotminds produkterna dom sista jag kollar i. Ska det vara så? Borde inte det vara det första jag kollar i?

Är det någon som har någon teori om varför det är såhär? Är det mig det är fel på? Är det riotminds som inte lyckas framhäva spelvärlden?

Kom gärna med egna tankar och ideer...

(såklart att riotminds gjort mkt positivt oxå men det finns tillräckligt många som påminner dom om det)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller delvis med dig, eller ganska mycket.. jag gillar IDÉN med Trudvang, det är en stämningsfull, egen värld. Men jag saknar också faktadelen.. hur ser saker ut, hur funkar det, vad äter man, hur ser ett hus ut och sånt... Det är saker jag OCKSÅ tycker skapar stämning, precis som mystikbiten och "coola äventyrsplatser".. jag vill ha mer sånt.

Fast det är ju olika skolor, en del gillar inte alls såna detaljer har jag förstått här på forumet, men jag tycker det bygger upp det andra, ger stämning och skapar bilder i huvudena på spelarna, och underlättar även för spelledaren.

Och du har rätt, det är verkligen bilderna som GÖR Trudvang... dom är mycket bra.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Bilderna (Tapia, Sjöberg, Bonner) och kartorna är helt FANTASTISKA.

Men texten är, jag vet inte, själlös. Jag kan väl säga att jag inte behöver ha exakta fakta, typ här bor det 12 000 dvärgar och för att säga emot tomas så finns det ganska mycket info om hur husen ser ut och vad som äts och dricks. (Se första 20 sidorna av Osthem).

Men det som jag har uppmärksammat är deras sätt att skriva kan upplevas mycket difus. Saker som presenteras i deras världsböcker innehåller mycket kanske. Kanske bor det en demon här som kanske vaknar om man läser alfprofetian. Om äventrysuppslag och texter riktade till SL innehåller mycket "gör som du vill", "kanske det är så" eller "det kan ligga till så" så blir texten jobbig att läsa och som SL blir man störd. Om jag är SL så vet jag att jag för gåra som jag vill, jag behöver inte spela som ni skriver och allt det där. Det jag vill veta som SL är: Hur har du som författare tänkt dig att saker ska vara! Skriv "så här är det", "det ligger till så här med dom här" och "om rollpersonerna gör så här, så händer det här". Sen kan jag som läsare och SL göra som jag vill och tolka och ändra och hitta på. Men om både författaren och SL tolkar och svävar så blir det ingenting.

Det är det som är problemet enligt mig.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
442
Location
Stockholm
Tja jag håller inte med alls vad beträffar Riotminds texter. Tycker de lyckas förmedla Trudvang känslan alldeles utmärkt och att de står sig mycket bra i konkurrensen. Men jag antar att det beror på vad man är ute efter, om du vill ha detaljer a la Eons moduler så förstår jag att man blir besviken. Som jag ser det är det två olika skolor det rör sig om, jag tycker Mundanaböckerna är fantastiskt tråkiga och oinspirerande, trots att de innehåller en mängd med krokar och hur mycket fakta som helst.

Reglerna är självklart en annan femma och, i mitt tycke, Riotminds stora akilleshäl. Jag skulle faktiskt gå så långt att säga att RMs Trudvangprylar är bäst i Sverige på att framkalla stämning tack vare bilder och text.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
jag håller inte med dig. Jasg tycker att regelböckernas texter är jättebra. Särskilt de korta som är infogade lite här och där.

Jag spelar Trudvang, men skaffa typ Osthem, därifrån kan man säkert hitta inspiration.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Men kan vi inte göra så här då?

Ta Trudvangs alla världsböcker, Osthem, Jorges, Mittland osv lägg till Vildhjarta, Snösaga och hela det men. . .

. . . kör med Sagas regler!

Aaahh! En grym och inspererande värld med marknadens bästa regler.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
sir, you are too kind!
*bockar*

Tror jag måste köpa upp mig på kampanjböckerna till Trudvang då...

/Tomas
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Saga/Trudvang

Och så var det gjort.

Har tagit Sagareglerna och världen Trudvang, gjort ett snyggt rollformulär (som stämmer överens med Trudvang, bytt namn på Gåvan till Spiritus och Ars Arcana till Vitnervävning till sammans blir de Magi). :gremsmile:

Fasen, det kommer bli bra. :gremlaugh:

Den spelare som är klar blev: Taomer Rhywein av Bvidfjorna. En ärrad botwarthvakt från Majnjord. :gremelak:
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,426
Location
Maastricht
Trudvang är den spelvärld jag älskar mest av alla, det är något med den som gör att jag aldrig tröttnar. Jag gillar verkligen jordnära fantasy som är smutsig och brutal där det handlar mer om att överleva vardagen än att hitta magiska artefakter och föremål.
Det är knepigt att du ser på Trudvang på det sättet. Allt RM släppt är snarare så icke kräla i lera som det går, därimot är det en hård och karg värld, och jag tror att den fornnordiskt inpirerande världen bidrar till det ganska starkt.

Trudvang handlar ju om hjältar och storslagna dåd och jag tycker känslan av jordnära fantasy passar ganska fel in i Trudvang, men det är ju jag det.

Jag själv ser mer Trudvang som en värld väldigt snarlik Tolkiens Midgård. Är man hemma på Tolkien så vet man vad jag menar och det är inte heller något RM försökt dölja för så uppenbara är "idéstölderna", men det gör inte mig något, snarare tvärtom.
 
Top