Nekromanti lite förflyttning

secce_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2002
Messages
42
Location
Falun
Förflyttning, i modern tid i "militärt" syfte. Enligt mina beräkningar och funderingar blev förflyttningssystemet såhär:

"vid detaljerad rörelse, alltså strid/annan handling, bör man använda sig av de specifika förflyttningsreglerna för att underlätta händelseförloppet och lättare kunna visualisera striden/handlingen. Vid en förflyttning ser man först till hur långt man vill röra sig och på vilket sätt. Vill man kasta sig i skydd 1,5 meter åt sidan eller vill man springa frammåt i ett blixtanfall tre meter? Sedan, beroende på hur mycket utrustning och eventuell packning man bär förflyttar man sig inom olika tidsintervaller. Enligt tabellen nedan finns riktlinjer över olika typer av förflyttning.

springa 3 m. 15 kg packning 1,5 sek.
springa 5 m. 15 kg packning 3 sek.
springa 3 m. 0 kg packning 1 sek.
springa 5 m. 0 kg packning ca 2 sek.
kasta sig 1,5 m. 15 kg packning 1,5 sek.
kasta sig 1,5 m. 0 kg packning 1 sek.
springa 1 km 15 kg packning 7 min.
springa 1 km 0 kg packning 4 min.

ovanstående värden är alltså för en normaltränad soldat."

Är det fler faktorer inom ämnet förflyttning och rörelse som man borde ta upp? att tilläggas är att spelet bygger på realism och viss regeldetaljrikedom.

/secce
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
springa 1 km 0 kg packning 4 min.
Jag vet inte vad du baserar detta på egentligen? Chefen Arméns krav? Eller i vilket sammanhang. Rör det sig bara om löpning en km och sen vila så kan jag köpa det. När jag gjorde lumpen så skulle man springa Coopertestet(2 km(eller 3 eller 4 km) på bana eller slät terräng) på 8.45(tror det är uppe i 9 min nu) och det var långt ifrån alla som klarade det. Min gissning är att en "normaltränad" soldat ligger närmare 5 minuter faktiskt.

Om man sedan skall slå ut det på en genomsnittstid per kilometer om man springer en längre sträcka så tror jag att tiden kan bli än mer. Kravet på milen för yrkesofficerare är 55 - 60 minuter tror jag, alltså 5,5 - 6 min per kilometer. Men det är MÅNGA som inte klarar det.

C.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
å andra sidan tycker jag inte att lumpen var full av normaltränade soldater. Vi tränade nästan aldrig kondition. Efter hyfsad träning kan man hålla takten 4 minuter per kilometer väldigt länge. Om lumpen gick ut på att träna snabbhet och kondition skulle man ut och springa milen två gånger i veckan samt en timmes intervallträning en dag i veckan. Vi sprang coopertestet två gånger samt lite längre en enda gång. Inte stor chans att man blir normaltränad, man blir ju inte tränad alls. Det skiljer nog ganska mycket mellan olika utbildningar.

Alltså
Om soldaten tränas lite (så att han gör skäl för "normaltränad) så springer han lätt 5 km på 20 minuter.
Om han inte tränas så är det helt individuellt vad han har för prestationsförmåga. Vissa klarar 5 km på 20 minuter, för andra ta det lite längre tid.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Men det är ju 4minuter/kilometer i joggindress med löparskor... det är inte i M90 med 90kängor, ak5 och ngn form av utrustning (även om man skippar ryggsäck)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Fråga mig! Fråga mig!

Jag springer tusen meter på fem minuter med fältuniform, kängor, stridsutrustning (inkl. hjäm och vapen) och kroppsskydd.

Jag tror att det är hyfsat normalt bland militärer.

En kollega till mig springer samma sträcka på 3:45. Han har regementesrekord tror jag (det är ohhyggligt snabbt).

- Vulf
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Tjugo-tjugofem kilo typ. [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Löpning

När jag gjorde lumpen så sprang (snabb jogging) jag milen på ca 43 min. Det var utan stridsutrustning men på måndag morgon kl 8. Våra befäl accepterade inte att man översteg 50min men vi hade inte överdrivet mycket löpträning direkt, fysträning däremot.. =D
Snabbaste killen sprang på ca 37min men sådana killar är inte normala direkt

/Magnum *skryter lite och hostar "K1" =)
 
Top