Nekromanti Lite fördomar

Bishop

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
30
Location
Ja du
Jag har en kompis (okej kompis vill jag inte riktigt kalla honom men i allafall) som anser att alla människor som spelar rollspel är galna eller Satanister. Sen säger han att han aldrig skulle spela rollspel för det blir man bara sjuk i huvudet av (är det någon skillnad att vara galen och sjuk i huvudet?). NU är det så att den här killen går teater, och jag vet inte riktigt men jag ser vissa likheter mellan lajv och teater. Men det kanske bara är jag

Bishop

"You will never fail untill you fail yourself"
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Det spelar nog ingen roll om han skulle bli dum i huvudet om han spelade rollspel. Han är ju redan dum i huvudet om han tycker så illa om rollspel! Det är ju hur kul som helst!

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
säg åt honom att satan är en underbar arbetsgivare /images/icons/wink.gif, nä men allvarligt kan du säga till honom att han kan observera dig och dina compañeros när ni bedriver rollspel, samt att lajv och teater är i stort sett samma sak bara det att man har ett manus i teater.

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
för utom att man då improviserar en hel del :)

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"för utom att man då improviserar en hel del :)"

Det finns mängder med teaterformer, inklusive improviserad teater. En del av dem är ganska högt aktad, till exempel den italienska medeltida teaterformen "commedia del'arte".

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Jag tror de flesta är rädda för rollspel pga att det kräver mycket fantasi och inlevelseförmåga,
två egenskaper som inte månge har.

Kauris

"The greatest harm can result from the best intentions" The Wizard's second rule
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Sant !

fast inlevelseförmåga kanske man ska byta mot empati eller är det samma sak ?

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Elias_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
80
Location
Lund
Jag håller faktiskt inte med. Jag tror itne de som kritiserar rollspel vet vad rollspel handlar om. Och människan är, som vi alla vet, rädd för det hon inte vet vad det är...

------------------------------
Dum vivimus vivamus
Elias
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Man ska smaka innan man tycker det är äckligt

Vete tusan hur gammal den du känner är men det verkar som han är runt 14-16 år gammal. Hur kan man klanka ner på saker utan att prövat det. Det är som att tycka en film är dålig utan att ha sett den, bara utgått efter vad andra säger.

Teater sade du.. Vissa skådespelare (t.ex. han som spelar Aragorn) i SoRfilmen (som kommer) levde sig in så i sina roller att de till sist <EM>blev</EM> karaktären IRL.

/[color:green]Han</font color=green> som hånler folk upp i ansiktet som kläcker ur sig såna kommentarer som att alla rollspelare till sist förlorar alla sina SAN
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Re: Sant !

Jag tror också att inlevelseförmåga och empati i stort är samma sak.
Jag menade självklart också att de som kritiserer inte vet vad rollspel är,
bl.a. för att det kräver den fantasi som jag inte tror att alla har eller våger ha.

Kauris

"The greatest harm can result from the best intentions" The Wizard's second rule
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Re: Man ska smaka innan man tycker det är äckligt

Jag tycker att vi alla har rätten att "klanka ner" på filmer vi inte har sett. Jag gör det hela tiden och ingen klagar över det. Det blir mycket billigare at bara klaga på filmen än att lägga ut pengar för att se den och sedan klaga på den. Det skall inte finnas en avgift för att vara en skitstövell, vi bor ju i Sverige.
Däremot håller jag med om att man kan låta bli att anklaga rollspelare för att vara konstiga i huvudet. Jag menar, vem är inte det? Många av U.S.As presidenter har varit helt borta. De har en nu.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
"Sen säger han att han aldrig skulle spela rollspel för det blir man bara sjuk i huvudet av"

Tänka sig, det var ungefär vad jag själv ansåg innan jag började lira. Jag får lämna över bedömningen till andra om jag har blivit mer sjuk i huvudet sedan jag började med rollspel och lirade ereb altor för första gången i mitt liv. /images/icons/crazy.gif

- Targon, skrivare
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Sjuk i huvudet

"Sen säger han att han aldrig skulle spela rollspel för det blir man bara sjuk i huvudet av"

Snarare, man spelar rollspel eftersom man är sjuk i huvudet. Personer som är fullt friska mentalt sett skulle jag aldrig lita på. De är på tok för oberäkneliga.

Som Tage Danielsson sade, "utan tvivel är man inte riktigt klok".

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Bishop

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
30
Location
Ja du
Re: Man ska smaka innan man tycker det är äckligt

Det är med stor sorg jag säager att killen är 18. mogen men ändå inte
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Sjuk i huvudet

"Snarare, man spelar rollspel eftersom man är sjuk i huvudet. "
En sorts poäng att jag alltid (nåja) varit övertygad om att det är vad rollspelsmotståndare _egentligen_ tycker också, precis som alla andra censurivrare.

Det är inte det att man blir sjuk i huvudet av att spela, säg, Kult eller läsa, säg, Preacher eller se, säg, Motorsågsmassakern, utan att den som kan spela/läsa/se det och _gilla det_ (istället för att äcklas, som censurivraren gör) måste vara sjuk i huvudet. Redan.

Grundtemat bakom all censur (och de känslor som ligger bakom lusten att censurera) är att man finner det osmakligt som andra finner intressant, och på något sätt blir det än mer osmakligt av att det finn en jäkel som har mage att ha sitta och ha KUL åt det.

Det inte så mycket Kult som oroar Piff och Puff som att någon _roas_ av Kult, istället för att reagera som Piff&Puff själva gör.

Själv anser jag att enda möjligheten att njuta av fiktion som rör vid obehagliga ting är just förmågan att distansera sig och leva sig in i något samtidigt, livlig fantasi kombinerad med väl utvecklad förmåga att skilja fantasi från verklighet.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Sjuk i huvudet

jag kan relatera tilldet /images/icons/wink.gif, genom otaliga rollspelerfarenheter =)

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Sant !

hmm det kan nog vara som så att det betyder olika saker i ordboken men i verkligheten är samma sak.

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Man ska smaka innan man tycker det är äckligt OT

"<EM>Jag tycker att vi alla har rätten att 'klanka ner' på filmer vi inte har sett. Jag gör det hela tiden och ingen klagar över det. Det blir mycket billigare at bara klaga på filmen än att lägga ut pengar för att se den och sedan klaga på den.</EM>"
Personligen tycker jag att det tyder på dåligt självmedvetande. Men vem är jag att döma? Jag är bara en ansiktslöst ansikte på nätet. Själv väntar jag att kommentera en film tills jag lånat/laddat ner den. Vad andra tycker får de råda för men jag vill ha en personlig åsikt, inte upprepa nåt andra har sagt.

/[color:green]Han</font color=green> som ville komma på ett bättre ord än "självmedvetande" som inte alls passar in
 
Top