Nekromanti Lite crunchigare Solar System

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
"TSOY is a hippie love circle, BW is the mean kid that punches you for lunch money."

Jag har ju gillat Solar System i många år, och tänker fortsätta göra det, men det är några saker som jag har blivit sugen på att lägga till för variationens skull. Eller, för att vara ärlig, som lockar mig med Burning Wheel och som jag vill åt utan att lämna Solar Systems kärna.

Så, jag tänker skissa lite på ytterligare crunch till Solar System och se hur det ter sig. Vill man pitcha in så får man gärna!

Förmågor och resurser
Jag delar upp secrets i förmågor (kanske egenskaper istället?) och resurser.

Attribut/Pools/Källor/Grundegenskaper?
Ja, va fan ska jag kalla dem? De ska fortsätta vara poäng man spenderar för att aktivera förmågor och resurser och köpa bonustärningar till sina färdigheter.

Vilka ska de vara? Vigör, Instinkt, Förnuft? Kraft, Instinkt, Skärpa? Kraft, Finess, Charm, Skärpa? Styrka, Kyla, Charm, Förnuft?

Lifepaths
Jag tänker pröva att mer eller mindre rippa lite lifepaths från Burning Wheel och ge dem crunch till Solar.

Lifepaths ger: höjningar av attributpölarna; färdigheter på kompetent nivå (0); förmågor och resurser man får eller kan välja; förbättringspoäng man kan lägga där man vill.


En vanlig rollperson i Solar har 6 förbättringar på aktiva färdigheter, 4 på passiva färdigheter, 10 på pools, 1 på secrets, 1 på nycklar och 5 valfria. Summa 27 förbättringar. Vill man ha mer crunch än vanligt, med rätt detaljerade secrets, så kan nog en fullvuxen person få ha aningen fler.

Om man tänker sig att en hyfsat färsk rollperson har fyra lifepaths bakom sig så borde de alltså ha omkring 7 förbättringspoäng i snitt. Vissa förmågor och resurser som bara är färg behöver inte räknas.


Tillhörigheter: hushåll och organisationer
Nästan alla rollpersoner kommer att ha en eller flera tillhörigheter som visar deras sociala ställning och som är användbar för vilka konkreta saker och resurser de borde ha enkel tillgång till. Från träl i ett hushåll, till sergeant i en armé, till överhuvud för en familj, till härskare i ett rike.

Jag tycker det är kul med byggande i berättelser, från att göra sin adelsfamilj rikare till att som rymdkapten få ett större skepp. Därför vill jag dels ha tillhörigheter och resurser på rollformuläret, så att man kan höja och utvidga dem med xp, och dels vill jag ha någon form av strategisk nivå i spelet, lite som i Mutant: År noll.

Strategiska scener kan zooma ut från här-och-nu-scenerna man vanligen spelar, och skildra utmaningar som tar tid, som byggandet av en borg, incashandet från handelsrutter eller värvandet av en armé. Färdigheterna ska nog rollpersonerna stå för, dock, men kanske har organisationen passiva färdigheter, för hur resistent den är mot förändringar inifrån och mot angrepp utifrån.

Metakonflikt
Jag gillade inte alls metaspelet i Burning Empires, främst för att spelarna runt bordet placerades på olika lag och instruerades att "play to win", men det finns ändå något som lockar mig med det.

Jag föreställer mig att man kan låta spelarna ha två rollpersoner var, en på vardera sidan om en central konflikt, typ mellan människor och infiltrerande aliens, mellan kungariket och barbarstammarna, mellan alverna och dvärgarna, eller så. Sen spelar man helt enkelt varannan scen på vardera sidan. Att det kan vara kul.

Skulle jag speltesta det här nu så skulle jag föreslå min grupp att vi kör med delat spelledarskap, alltså att alla har vars två rollpersoner och att vi turas om att sätta scener – den eller dem som inte har rollpersoner närvarande i en scen spelleder den.

Så...
Så nu vet ni vad jag fnular på just i kväll! Som sagt, säg om ni tänker på nåt, annars så postar jag bara igen när jag har hunnit skriva ihop nåt.

Och förresten, hej! Jag tror inte jag har startat en tråd i makarforumet på rätt många år nu! :D
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,749
Location
Göteborg
Kul att se dig tillbaka! Jag är tyvärr för dåligt insatt i båda systemen för att kunna ge någon konstruktiv feedback, men jag bidrar gärna med lite uppmuntrande tillrop: Heja heja!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Mången natt, min vän, har jag legat vaken och grubblat på detta spörsmål. Mången sömnlös natt.

Med andra ord, jag hugger in på den så fort jag kan!
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Har inte hunnit sitta ner idag, och nu ska jag iväg över helgen, så jag postar det lilla jag skrev ner igår kväll. Det är inte genomtänkt på något sätt alls, utan jag har bara satt mig med Character Burner och börjat skriva av, som en startpunkt.

EDIT: Amenåh, nevermind, jag fixar inlägget när jag är tillbaka efter helgen...
EDIT 2: Det blir kajko när jag försöker lägga in det inom spoilertaggar, så sorry, det blir ett jättelångt inlägg.

[h=2]Patriarkal feodaladel[/h]
  • Född adlig
    • Vigör 2, Instinkt 2, Förnuft 2
    • Adlig börd, Adlig titel, Ställning: arvinge
    • Bördens nyckel
  • Född bastard
    • Vigör 2, Instinkt 2, Förnuft 2
    • Adlig börd
    • Ställning: bastard
    • Bördens nyckel
  • Barndom: bastard
    • Vigör +1, Förnuft +1
    • Etikett (I), Kunskap: familjehemligheter (F), Utpressning (I), Slagsmål (V)
    • Ställning: bastard
    • Bastardens nyckel
  • Barndom: Fröken
    • Instinkt +1, Förnuft +1
    • Skrivkonst (F), Etikett (I), Astrologi (F), Musicera (I), Diktkonst (I), Förband (F), Doktrin (F)
  • Barndom: page
    • 2 poäng valfria attribut
    • Etikett (I), Rida (V), Slagsmål (V), Skrivkonst (F), Svärdkamp (V), Kunskap: Adelsfamiljer (F)
  • Student
    • Förnuft +2
    • Skrivkonst (F), Lagmannaskap (F), Talkonst (I), Doktrin (F)
  • Väpnare
    • Kräver page eller någon soldatbana
    • Vigör +1, 1 poäng valfritt attribut
    • Svärdkamp (V), Spjutkamp (V), Knivkamp (V), Rida (V), Armborst (I)
    • Ryttarstrid, Vältränad.
  • Dam
    • Kräver Fröken, Hovdam, Riddare, Fru med en make som är Magnat eller Biskop
    • Instinkt +1, Förnuft +1
    • Etikett (I), Husmannaskap (F), Talkonst (I), Förföra (I), Doktrin (F), Kunskap: maken (F), Kunskap: hushållet (F), Kunskap: hovet (F)
    • Diskret
    • Ställning: husfru (gård)
    • Husfruns nyckel
  • Riddare
    • Kräver Väpnare eller Kavallerist
    • Vigör +2
    • Svärdkamp (V), Spjutkamp (V), Sköldkamp (V), Yxkamp (V), Skrämma (I)
    • Ryttarstrid, Rustvan, Högljudd
    • Ställning: svuren vassall,
  • Herreman
    • Kräver Riddare eller Adlig titel
    • 2 poäng valfria attribut
    • Gårdsmannaskap (V), Jakt (I), Festa (V)
    • Ställning: husherre (gård)
[h=3]Färdigheter[/h]
  • Etikett (I): Göra ett gott intryck och visa att man hör hemma i en hovmiljö.
  • Utpressning (I): Tvinga av folk saker genom hållhakar.
  • Slagsmål (V): Slåss med alla medel till hands, rätt odisciplinerat.
  • Rida (V):
  • Skrivkonst (F): Läsa krångliga texter, skriva texter begripligt och vackert.
  • Svärdkamp (V): Slåss med svärd och huggknivar.
  • Lagmannaskap (F): Uttolka lagen till fördel för det man vill åstadkomma, och förklara den för andra.
  • Talkonst (I): Övertyga genom att låta klok och förnuftig.
  • Doktrin (F):
  • Spjutkamp (V): Slåss med spjut, hillebarder och lansar.
  • Knivkamp (V): Slåss med knivar, dolkar och huggknivar.
  • Sköldkamp (V): Slåss med skölden som primärt vapen.
  • Skrämma (I): Tvinga till lydnad genom påträngande hot om våld.
[h=3]Egenskaper[/h]
  • Adlig börd: Släktdragen syns tydligt. En bonustärning för Etikett bland adel.
  • Ryttarstrid: Inga minus för att slåss till häst. Kan automatiskt kedja in Rida (V) för att slåss till häst.
  • Vältränad: Kan spendera upp till 2 Vigör för bonustärningar till färdighetsslag.
  • Diskret: Kan spendera 2 Instinkt för att ge 1 minustärning åt någon som försöker upptäcka vad du håller på med.
  • Rustvan: Inga minus för att röra sig i rustning.
[h=3]Resurser[/h]
  • Adlig titel: Rätt att tilltalas efter ställning:
    • Ers Majestät, om kung eller drottning
    • Ers Höghet, om prins/prinsessa av kungligt blod
    • Ers Nåd, om hertig/hertiginna/furste/furstinna
    • Ers högvälborenhet eller min dam/min herre om markis/markisinna/greve/grevinna/baron/baronessa
    • Min dam/min herre eller riddare/fru/junker/jungfru om herreman/dam/riddare
    • Unge herr/unga fröken eller junker/jungfru om frälse som inte fått egen titel ännu
  • Ställning: arvinge: rätt till allt det bästa hushållet kan uppbåda, så länge det inte går emot herrskapet säger annorlunda; skyldighet att ära huset och förbereda sig för ledarskap.
  • Ställning: bastard: rätt till mindre än arvinge har rätt till av det hushållet kan uppbåda, om inte herrskapet säger annorlunda; skyldighet att inte märkas mer än nödvändigt.
  • Ställning: svuren vasall: rätt till heder, gästfrihet och hjälp från länsherrens hushåll; skyldighet att bistå med råd och vapen.
  • Ställning: husherre: rätt att befalla och döma över allt i hushållet; skyldighet att skydda och försvara.
  • Ställning: husfru: rätt att befalla och administrera över allt i hushållet; skyldighet att lyda husherren.
[h=3]Nycklar[/h]
  • Bördens nyckel (1xp – ättetillhörigheten nämns. 3xp – ättetillhörigheten leder till konflikt)
  • Bastardens nyckel (1xp – omnämns som oäkting. 2xp – förolämpas pga oäkting. 5xp – ges erkännande av familjen)
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Sådär! Jag har inte hunnit titta på det här igen sen sist, men nu syns det åtminstone vad det står!

Måns, hade du nåt att visa? :)
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Såhär skissar jag på hur tillgångar av olika slag kan funka...


[h=1]Tillgångar, hushåll mm[/h] Stora tillgångar, som hushåll, arméer och skepp, har dels en egen pöl, som kan användas av dem som leder hushållet eller har befäl på skeppet. Den återhämtas i scener där en eller flera rollpersoner gör saker för att förbättra dess skick: förbättra moral eller disciplin, reparera hus, gödsla åkrar, köpa nya segel, osv. Resultatet av det avgörande färdighetsslaget, efter hjälpslag och sånt, blir den nya pölen (adderas inte, ersätter).
Tillgångar har också attribut/egenskaper/secrets, som är tillgängliga för vem som helst som rent praktiskt kan använda dem.
  • Ett litet gods: Har till att börja med några hus, ett tjugotal tjänstefolk inne och ute, lite djur, lite åkrar, lite jaktmark, enklare hantverk, en kvarn.
    Välj något/några nedan:
    • Bördig mark: Bonustärning för Gårdsmannaskap för att odla.
    • Goda hantverkare: Bonustärning för Gårdsmannaskap för att framställa verktyg o liknande, och möjlighet att göra ovanligare saker.
    • Enkla försvarsverk: Vallgrav och pallisad. Bonustärning på Härkonst för att försvara mot angrepp.
    • Goda jaktmarker: Bonustärning på Jaga.
    • Bibliotek: Minst en lärd och läskunnig i hushållet, och ett bibliotek. Bonustärning på Kunskap för vissa ämnen, och Husmannaskap.
    • Kyrka/tempel: En egen helgedom och minst en präst eller liknande.
    • Tillhörande by: Bonustärning för att städsla manskap eller suga ut byborna.
    • Liten hird: En handfull heltidskrigare hör till hushållet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Simon;n123786 said:
Sådär! Jag har inte hunnit titta på det här igen sen sist, men nu syns det åtminstone vad det står!

Måns, hade du nåt att visa? :)
Visa och visa :) Jag ska åtminstone läsa igenom det här och försöka komma med kloka råd :)
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Måns;n125156 said:
Visa och visa :) Jag ska åtminstone läsa igenom det här och försöka komma med kloka råd :)

Gött! Nu lägger jag iofs det här på hyllan lite, pga nysugen på Fate, men ändå! :D
 
Top