Nekromanti Lite allmän hjälp om "ranger"

st.RangeR

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
3
Location
Nära göteborg
Lirar ett hemmasnickrat rollspel.. första gången jag spelar med en egengjord karaktär (bara hoppat in och tagit över någon annans innan, när de varit sjuka eller ngt).

Tänkte fråga lite efter allmän hjälp till starten.. ni vet juh inte alls vad som finns i spelet så det blir svårare att gå in på detaljer :gremsmile:
Uppförande? beror helt klart på personlighet.. men om man tar de klara dragen som ensamvarg osv så kanske ni hjälpa till här.

Har hittat en bild och skrivit utseende osv.. men behöver lite tips om mer startutrustning.( kan missa ngt jag skrivit redan)

Skogskläder, sykit för att reparera kläderna osv..
Dolk, för att kunna rensa byten osv, slipsten (fett tar man från bytena?)
Båge, för jakt.. extra strängar osv. bågskydd för armen
Vedyxa, säger sig självt
Ryggsäck för att bära allt
Vattenflaska
elddon


Står lite stilla nu, ge gärna tips och mer och mindre viktiga saker.. så får vi se.
Ni vet inte vilka färdigheter som finns att välja på, men grundtips här också om ni orkar..

Ser fram mot att få spela, men har itne alla bitar, hoppas ni rävar kan hjälpa mig. Tack!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Jaha, ja, en ranger brukar spatsera runt i läderrustningar av olika slag. Som tillhygge brukar de ha långsvärd, spjut och pilbågar. Kläderna går oftast i grönt och brunt eftersom de är nära naturen eller vad man nu ska säga. Personligheten är ju ingen annan än du som kan bestämma eftersom det är din karaktär. Dessutom så finns det inget "så brukar rangers vara" utan det är individuellt. Ofta brukar rangern ha sällskap av något djur av något slag, en hund, en falk eller liknande. Ja, vad mer kan man säga? Uppförandet är väl kanske inte det bästa på grund av bristande kontakt med andra människor, men även det är individuellt.

Hoppas det var till någon hjälp iaf...
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Dessutom så finns det inget "så brukar rangers vara" utan det är individuellt. Ofta brukar rangern ha sällskap av något djur av något slag, en hund, en falk eller liknande.
Det var det värsta fall av självmotsägelse jag har sett på länge :gremgrin:

/BD, skrockar.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Det var det värsta fall av självmotsägelse jag har sett på länge :gremgrin:

Gnaaaargh!! Det var kanske inte så genomtänkt, nej, men vafan det är ju mitt i natten nu ju... Dessutom så frågade han ju faktiskt och det är allmänt känt att jag inte kan formuler fungerande meningar som dessutom ska hänga ihop med varandra... :gremsmile:
 

Legolas

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
80
Location
Gävle
Ett tips till utrustningen är ett par filtar (det är kallt i skogen på natten).
En fäll av någon typ att sova på, t.ex. en renfäll.
En steckpanna är bra att ha.
En vanlig kniv, som verktyg inte som vapen.
Ett stop, en tallrik.
Påsar (alltid bra att ha påsar att förvara saker i...).
En kont(ett bra alternativ till ryggsäck)

Av den erfarenhet som jag har skaffat mig på lajv så borde man kunna överleva några dagar i skogen om man har detta (plus en massa andra saker, förståts!).

Men oftast så brukar man bry sig mindre om att anteckna allt man har med sig när man spelar rollspel, i alla fall i min spelgrupp. Det stämmer särskilt om man spelar mer heroiska spel då tyngdpunkten ligger mer på episka händelser än ¨på vad man ska äta till middag.

Legolas
 

st.RangeR

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
3
Location
Nära göteborg
Tack

Verkligen en del kul att fundera på, tveka inte att skriva ner nya saker du kommer på :gremsmile:
Ska sätta mig och fundera igenom dina tips efter jag klippt gräset.. suck (skrev ett liknande mess nyss, verkar inte ha kommit med)
 

st.RangeR

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
3
Location
Nära göteborg
Fyller i min lista med dina saker..

Men du ahr rätt, kommer knappast vara jättepillig med allt.. det är storytelling rollspel, men vill och orkar man vara lite pillig själv för egen del så skadar det väll inte? :gremsmile:
 
Top