Nekromanti Listor

zorbaz_89

Veteran
Joined
19 Jan 2008
Messages
20
Location
Lysekil & Falun
Hej, jag sitter just nu och tråcklar med ett Sci fi - rollspel och ska ha listor med föremål beroende på samhällsklass. Dock är min fantasi lite dålig och kommer inte på vad som ska vara med. Någon som har några ideer?

MvH
Annika
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag måste faktiskt fråga mig... varför? Inte så konstruktivt kanske, så du får gärna helt ignorera mitt inlägg om du vill.

Varför ska man ha olika utrusting beroende på samhällsklass? Är det inte lättare att bara låta spelarna bestämma vad som är rimligt att rollpersonen har med sig?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Det borde inte vara så stor skillnad på de föremål folk har, annat än prisnivån. Om man är fattig har man en billig hyreslägenhet, en billig tv, en billig dator, ett billigt ikea-bord, en billig bil och en flaska polsk vodka. Om man är rik har man en dyr bostadsrätt med takterass, en tv-apparat i varje rum med skärmar som är så breda och platta att de påminner mer om biodukar, datorer som är inbyggda i lägenheten och reagerar på ens minsta vink med samt interface direkt till synnerverna, ett massivt matsalsbord i ek och ett barskåp med femton flaskor 40-årig The Macallan.

Om man nu alls är intresserad av att hålla reda på exakt vad en person äger. Sådant är betydligt intressantare i ett fantasyspel där rollpersonerna är kringresande äventyrare och bär med sig allt de äger i en ryggsäck. I ett science fiction-spel skulle jag föredra ett system där rollpersonen har ett abstrakt värde i rikedom, kanske något i stil med det här.

/tobias
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Själv är jag rätt förtjust i prylarna som de hanteras i Burning Empires.

Där kan man prata om vilka prylar man nu tycker passar. Tex "Jag skjuter honom med min strålpistol."

Sedan är frågan var strålpistolen ett av rollpersonens "viktiga föremål"? Om den var det, och typ köpt för bakgrundspoäng, så ger den en bonus på konfliktresolutionen. Om den inte var det, så finns det inga hinder för spelaren att berätta situationen som att han skjuter, men han får ingen bonus i konfliktresolutionen. I det andra fallet är pistolen bara "färg" som de kallar det i boken.

En sådan hantering av prylar är också rätt smidig när det kommer till balanseringen av gruppen internt och mot omvärlden.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag gillar inte när någon frågar efter någonting i en tråd och genast får flera svar som säger att de av olika skäl inte vill svara på frågan.

Men du får gärna ge lite fler hintar om vilket slags Sci-fi det rör sig om. Cyberpunk, galaximperier eller filosofer i glastorn?

Några grova förslag utan att veta så mycket:

Överklass: byggnader, rymdskepp, specialgjorda vapen, saker som hindrar att folk spionerar på en, antikviteter, delikatesser, kraftfulla och användbara robotar, saker för att kommunicera bra med allt och alla överallt.

Medelklass: lägenheter, små hus, fordon (fast inte rymdskepp), standardvapen, robotar med begränsad användning, saker för att kommunicera med vanligt folk och myndigheter på planeten.

Underklass: bor tillsammans med andra, improviserade eller stulna vapen, saker som inte alltid fungerar.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag gillar inte när någon frågar efter någonting i en tråd och genast får flera svar som säger att de av olika skäl inte vill svara på frågan.
Jag gillar när folk anstränger sig för att bidra med vad som kan vara nya sätt att se på saken och annorlunda möjliga regellösningar. Annars kunde man aldrig få hjälp att inse att man är helt fel ute med något regeltänk (därmed inte sagt att trådstartaren nödvändigtvis är det i det här fallet).


/Dimfrost
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag gillar när folk anstränger sig för att bidra med vad som kan vara nya sätt att se på saken och annorlunda möjliga regellösningar. Annars kunde man aldrig få hjälp att inse att man är helt fel ute med något regeltänk (därmed inte sagt att trådstartaren nödvändigtvis är det i det här fallet).
Jag tycker man skall ha respekt för frågaren. Frågas det efter feedback och åsikter om något koncept skall man svara på det. Frågas det efter hjälp att fylla i en lista skall man ge hjälp att fylla i en lista.

Kreativa processer är ömtåliga saker. I vissa delar vill man ha feedback om grundkoncept, i andra har man uppbådat tillräckligt mycket energi och självförtroende för att göra klart en bestämd del. Då skall man få göra det utan att behöva få sin inställning till vad ett rollspel bör innehålla ifrågasatt. Det finns som vi vet väldigt många olika åsikter om hur ett bra rollspel bör vara.

Med detta vill jag inte säga att något av alternativen till utrustningslistor nödvändigtvis var dåligt eller störde just den här trådstartaren.


För att återknyta till tråden:

Överklass: prylar för att göra sig överjordiskt attraktiv eller oigenkännlig. Utrustning för exotiska och exklusiva sporter.

Medelklass: prylar för att göra sig vacker i enlighet med rådande ideal. Utrustning för vanliga sporter.

Underklass: prylar för att hålla sig ren. Utrustning för väldigt enkla sporter.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
En grej skulle kunna vara att låta alla ha tillgång till samma sorts prylar, med skillnaden att kvalitén på dessa varierar med ägarens klass. Om alla t.ex. har varsin strålpistol, en anti-gravscooter och ett electroniskt kommunikationsimplantat så har överklassaren lyxiga designerpryttlar med extra finesser, medelklassaren har standardversioner och underklassaren har en blandning av sådant som är skadat stöldgods, andrahandssortering, gammalt och omodernt eller undermåliga piratkopior från Omnichronia 4.

/Anders
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Re: Listor (ot)

[ QUOTE ]
Sedan är frågan var strålpistolen ett av rollpersonens "viktiga föremål"? Om den var det, och typ köpt för bakgrundspoäng, så ger den en bonus på konfliktresolutionen. Om den inte var det, så finns det inga hinder för spelaren att berätta situationen som att han skjuter, men han får ingen bonus i konfliktresolutionen. I det andra fallet är pistolen bara "färg" som de kallar det i boken.


[/ QUOTE ]

Ghaaaaaa...ahhh...måste...köpa...Burning...Empires...

*drägglar*
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Lite inspiration

Om spelet har några miljöer eller karaktärer som liknar de i 40k-världen kan det vara värt att kasta ett getöga på de här tabellerna när det gäller blandade småprylar.
 
Top