Nekromanti Listerine - verkligen bra?

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Använder då och då en munsköljning listerine. Men läst att det visst inte ska vara så bra. Eller är det?

 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Senaste tandhygienisten jag träffade pekade mig mot Flux och avrådde från Listerine. Ingen orsak angiven. Hon kan vara sponsrad såvitt jag vet. Jag har följt hennes rekommendation blint.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Vad jag har hört från min tandläkare är att den har för lite flour och andra grejer och är mer åt hållet att motverka dålig andedräkt än att motverka tandproblem.

Jag har dock inte kollat upp det.

/Luna Lovegood
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
DeBracy;n80306 said:
Senaste tandhygienisten jag träffade pekade mig mot Flux och avrådde från Listerine. Ingen orsak angiven. Hon kan vara sponsrad såvitt jag vet. Jag har följt hennes rekommendation blint.
Luna Lovegood;n80308 said:
Vad jag har hört från min tandläkare är att den har för lite flour och andra grejer och är mer åt hållet att motverka dålig andedräkt än att motverka tandproblem.

Jag har dock inte kollat upp det.

/Luna Lovegood
Rätt skumt. För somliga vrålar verklingen att det är dåligt, men ger ingen bra förklaring. Hört nåt om att det ska missfärga tänderna bruna om man använder det i övermått - nåt att det blir någon reaktion med tandkrämsresterna. Men sen är den kanske mest bra som ett preventivt medel - den ska tydligen inte ta bort placket så bra, det är mekanisk rengöring till för.

Annars har vi också Corsodaily.
http://www.corsodaily.se/
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,180
DeBracy;n80306 said:
Senaste tandhygienisten jag träffade pekade mig mot Flux och avrådde från Listerine. Ingen orsak angiven. Hon kan vara sponsrad såvitt jag vet. Jag har följt hennes rekommendation blint.
Senaste tandhygienisten jag träffade gav samma rekommendation, med motivationen att Flux innehåller mer fluor. (0.2% vs 0.05%)
Själv använder jag ingetdera utan nöjer mig med tandborstning med fluor-tandkräm.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Min Tandhygenist beordrade mig att använda munskölj dagligen och därför absolut inte Listerine eftersom det kan leda till missfärgningar. Flux med Flour var hennes rekommendation också.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag fick väldigt ont i tungan av Listerine och slutade använda det. Också fått rådet att använda munskölj med 0.2% fluor, så nu använder jag Flux, funkar finfint och ingen smärta i munnen :)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Om du har dålig andedräkt gäller SB12.

Om du vill skydda tänderna mot hål, använd Flux.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Joseph Lister - som Listerine är uppkallat efter - var personen som låg bakom att alla gamla läkarmottagningar, sjukstugor och slikt luktade så där skumt av karbolsyra. (Som numera kallas fenol.)

Han hade stor betydelse i arbetet att förbättra överlevnaden i sjukvården - betydligt färre patienter dog efter komplikationer av operationer, sedan han fått igenom sterilisering av kirurgiska instrument och behandling av sår mm med bakteriedödande medel (som tex då karbolsyra...)

Det säger kanske något att den här konkokten döptes efter honom, när den uppfanns i slutet av 1800-talet (1870-80 nån gång).

Nu användes inte just karbolsyra i listerine, men väl en del relativt närbesläktade (kemiskt) fenoler utvunna ur växter, som dessa har för att skydda sig mot insektsangrepp bland annat.

Fenoler är för övrigt ett väldigt ballt område inom kemin. Det är basen i en grupp organiska ämnen, varav bland annat en är de än så länge ganska okända terpener - som bla träd använder för att kommunicera och för att justera mikroklimatet runt sig.

Med tandhygien har det dock inte jättemycket att göra. Flera fenoler är starkt frätande eller har andra otrevliga egenskaper. Det är så klart därför de fungerar bakteriedödade - och rengöringsmedel i största allmänhet.

Intressant nog testades flourtandkräm för första gången ungefär samtidigt med att Listerine utvecklades. Men då var kräm svårt att tillverka, transportera och hantera pga problem med hygien mm. Istället var "tandpulver" på modet, en slags kondensat som personen själv blandae ut med vatten. (Och försök att där tillsätta floursalter gick inget bra...)

Så det var först på 1940-talet som flourtandkräm började slå igenom.
 
Top