Lista på Tillfälliga effekter

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Försöker skapa en kort abstraherad lista som ändå täcker in alla vanliga temporära effekter förutom skada som en handling kan orsaka i strid. Jag har försökt balansera dessa så att inget är uppenbart alltid bättre.

EDIT: Definition Tillfälliga effekter - negativa saker som du kan utsätta dina motståndare för men inte gör direkt skada.

Tillfälliga effekter
  • Obalanserad. (Liggande/knästående/obalans etc.). Spendera handling (lyckas alltid) för att bli av med. Nackdel så länge effekten hänger kvar.
  • Förvirrad. (Förvirrad/förblindad/döv etc.). Nackdel så länge effekten hänger kvar.
  • Avväpnad. (Tappar vapen, hjälm, sköld, pengapåse) Tappar saken som siktades på, vid perfekt även trasig. Handling krävs (lyckas alltid) för att plocka upp.
  • Låst. (fasthållen, intrasslad etc.) Lyckad handling för ta sig loss.

Hur funkar listan, saknas nåt etc.?
Finns det bättre namn för nåt, särskilt avväpnad och kanske Temporära effekter?
 
Last edited:

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Utom räckhåll

omedveten

Stressad
Tack!

Tänker att omedveten och stressad kanske kan tryckas in under förvirrad så får förvirrad vara någon slags samlingseffekt för när det mentala inte är i balans. Precis som obalanserad är det för det fysiska.

Utom räckhåll vet jag inte riktigt vad jag ska göra med, kanske behöver skapa en ny effekt?

Otillgänglig (Utom räckhåll, I skydd etc)

En skillnad här är ju att Otillgänglig i så fall är en positiv sak, alla andra effekter är sånt som folk kan försöka orsaka för sina motståndare.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Använt utom räckhåll som avståndssteg (utom räckhåll-inom räckhåll-nära) där utom räckhåll kan vara något man tvingas till eller väljer att vara. Man kan inte utsättas för attack, men kan heller inte utsätta någon för attack. Beror lite på hur man hanterar förflyttning och vapenlängder, föredrar när det abstraheras och blir en del i beskrivningen.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Gjorde en liknande lista för ett stridsformulär till Symbaroum nyligen, ignorera förkortningarna i början.
AV Avväpnad
BE Bedövad
BL Blöder
BO Bonus
BR Brinner
DÖ Döende
FG Förgiftad
FH Fasthållen
FL Flankerad
FÖ Förvirrad
LI Liggandes
LS Lätt skydd
ML Medvetslös
ND Nackdel
SY Syrad
TS Tungt skydd
 
Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Låsning har jag kört så att: när man låser någon, kan man inte själv attackera utan att släppa låsningen. Den andre har bara valen, bryta låsning, låsa tillbaka eller backa undan (bryta och backa mot att man lyckas överträffa låsningen). Men, beror lite på hur man ser på vad låsningar är. Är det faktiskt att hålla fast någon eller är det ett övertag, dödläge där ena parten har kontrollen men inte egentligen håller fast någon. Vad är tidsrymden.
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Använt utom räckhåll som avståndssteg (utom räckhåll-inom räckhåll-nära) där utom räckhåll kan vara något man tvingas till eller väljer att vara. Man kan inte utsättas för attack, men kan heller inte utsätta någon för attack. Beror lite på hur man hanterar förflyttning och vapenlängder, föredrar när det abstraheras och blir en del i beskrivningen.
Ja men det är bra, särskilt om det är någonting man kan tvinga andra till. Syftet med effekterna i mitt fall är att man kan utsätta andra för dom som en "attack" eller del i attack förutom skada.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Ja men det är bra, särskilt om det är någonting man kan tvinga andra till. Syftet med effekterna i mitt fall är att man kan utsätta andra för dom som en "attack" eller del i attack förutom skada.
En klassiker är ”push back” vars enda effekt är att motståndaren förlorar mark, måste ta steg bortåt/bakåt.
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Låsning har jag kört så att: när man låser någon, kan man inte själv attackera utan att släppa låsningen. Den andre har bara valen, bryta låsning, låsa tillbaka eller backa undan (bryta och backa mot att man lyckas överträffa låsningen). Men, beror lite på hur man ser på vad låsningar är. Är det faktiskt att hålla fast någon eller är det ett övertag, dödläge där ena parten har kontrollen men inte egentligen håller fast någon. Vad är tidsrymden.
I mitt fall tänker jag det kan vara att man orsakar en låsning hos motståndaren. Man knuffar nån så de trasslar in sig i ett spindelnät eller fångar nån med ett lasso.

Förut (när jag startade tråden) tänkte jag att hålla fast någon skulle ingå men nu tänker jag mig att man brottas istället och det funkar mer som vanlig strid. Tänker istället att effekter är saker som håller i sig även om någon annan inte gör nåt.
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Gjorde en liknande lista för ett stridsformulär till Symbaroum nyligen, ignorera förkortingarna i början.
AV Avväpnad
BE Bedövad
BL Blöder
BO Bonus
BR Brinner
DÖ Döende
FG Förgiftad
FH Fasthållen
FL Flankerad
FÖ Förvirrad
LI Liggandes
LS Lätt skydd
ML Medvetslös
ND Nackdel
SY Syrad
TS Tungt skydd
Snyggt, ska se hur jag kan mappa in alla dessa saker i lite mindre kategorier!
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Så efter era svar så inser jag att jag behöver försöka definiera bättre för mig själv vad tillfälliga effekter egentligen är i reglerna.

Tänker mig nåt sånt här:

Tillfälliga effekter - Tillfälliga negativa saker som du kan utsätta dina motståndare för men inte gör direkt skada.

Från Paals lista så tillkommer då Flankerad(även Övermannad) och Bedövad som hamnar under Förvirrad. Förvirrad är allt som gör att det mentala är i obalans/inte har full kontroll.
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
I mitt fall tänker jag det kan vara att man orsakar en låsning hos motståndaren. Man knuffar nån så de trasslar in sig i ett spindelnät eller fångar nån med ett lasso.

Förut (när jag startade tråden) tänkte jag att hålla fast någon skulle ingå men nu tänker jag mig att man brottas istället och det funkar mer som vanlig strid. Tänker istället att effekter är saker som håller i sig även om någon annan inte gör nåt.
Nä nu ångrade jag mig igen, effekter kan vara saker som du behöver engagera dig i för att de ska vara kvar. Exempelvis hålla fast nån, flankera nån eller se till att ni är i numerärt överläge. De kan inte vara saker som skadar dock.
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Skräckslagen, men den kanske går in i förvirrad eller obalans.
Jo men det tror jag man kan trycka in där, men superbra att du nämner det, hade inte tänkt på det. Jag vill ju att alla saker ska rimligt kunna hittas i kategorierna.
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
En fråga på samma tema, vad är det vanligaste namnet på den här typen av tillfälliga effekter? På engelska är det väl Status effects, men på Svenska?
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Topp, då kör jag på nån av dom, ska gärna funka i en mening typ:

Du får/orsakar tillståndet förvirrad eller du får/orsakar statusen förvirrad.

Vilket låter bäst, eller spelar det ingen roll?
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
968
En klassiker är ”push back” vars enda effekt är att motståndaren förlorar mark, måste ta steg bortåt/bakåt.
Om man a) kör med stridskartor och b) gör det ganska lätt att få till en pushback-effekt är det ett bra första motmedel mot tråkiga statiska strider eftersom striderna kommer att flytta sig fram och tillbaka av sig själva.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
968
Pressad. Du tvingas på defensiven. Så länge du är pressad kan du inte göra några anfall eller flytta närmare någon fiende. Du slutar vara Pressad om du a) inte blir anfallen på en hel runda eller b) lyckas försvara dig mot ett anfall.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Pressad. Du tvingas på defensiven. Så länge du är pressad kan du inte göra några anfall eller flytta närmare någon fiende. Du slutar vara Pressad om du a) inte blir anfallen på en hel runda eller b) lyckas försvara dig mot ett anfall.
Borde även kunna användas som fördel, att man lägger allt fokus på försvaret. (Givetvis under namnet defensiv).
 
Last edited:
Top