Linux - hur funkar det?

Och med en massa PDF filer på datorn vill man ju gärna läsa dem. Vilken PDF läsare föredrar ni i Linux?

På jobbet har vi en Xchange variant, men verkar inte finnas.

Okular föreslår många - men fasiken vad utrymme den krävde...?

Last edited:
Och med en massa PDF filer på datorn vill man ju gärna läsa dem. Vilken PDF läsare föredrar ni i Linux?

okular borde ju inte ta extremt mycket utrymme, iaf enligt (admittedly ett gammalt) debian: Installed-Size: 13136, så 13 meg är väl inte så farligt, men så kräver den säkert en bunte kde-dependencies också

om det är en simpel pdf så använder jag mupdf från en terminal, om det är en komplex pdf använder jag foxit

EDIT: Borde nämna att om den är länkad på en webbsida så öppnar min browser den (vivaldi), jag tror många webbläsare har en pdf-viewer inbyggd nuförtiden, och när jag tänker efter så är det nog mest i webbläsaren jag kollar pdfer för det mesta för dom är ofta länkar i mitt fall. Men om jag vill öppna flera lokala filer samtidigt typ dod regler/äventyr/monsterbok etc så tar jag det i foxit, och mupdf använder jag mest som en snabbkoll

Last edited:
  • Like
Reactions: PAX
Finns det ingen pakettjänst som kan hjälpa en att installera (och kanske underhålla) en fungerande maskin med Open Source-programvara om man nu inte är så teknisk eller vill lägga ner den tiden själv? Det känns annars som en affärsidé.

(Jag körde Linux redan 2002 eller så när jag jobbade på MySQL, men då hade jag hjälp av de bästa tekniker som fanns. Det var lite bökigt vill jag minnas, men länge sedan nu)

Finns det ingen pakettjänst som kan hjälpa en att installera (och kanske underhålla) en fungerande maskin med Open Source-programvara om man nu inte är så teknisk eller vill lägga ner den tiden själv? Det känns annars som en affärsidé.

(Jag körde Linux redan 2002 eller så när jag jobbade på MySQL, men då hade jag hjälp av de bästa tekniker som fanns. Det var lite bökigt vill jag minnas, men länge sedan nu)
Flera linuxar har ett steg i installationsprocessen där man får kryssa för vilka standardprogramvaror man vill ha (browsers, office, media, grafik osv), och de täcker mer än väl en typisk "web, office, mail, media"-användare.

Garuda är en rätt trevlig Linux som gör det, väldigt välfungerande, och med en distinkt grafisk profil (som default, man kan välja bort den, och det är lätt att få den i någon annan Linux också). Enda anledningen till att jag lämnade Garuda var att jag körde Lxqt-varianten, och de släppte stödet för den desktopen. Jag tyckte Kubuntu hade en bättre implementation av KDE, så jag tog den istället för Garuda KDE.

Jag vill minnas att Big Linux också har så, men det är ett tag sedan jag testade den, så jag kan minnas fel. Verkligt solid Linux, gjorde för brasiliens myndigheter/skolor. Enda haken är att internationaliseringen inte är hundra, enstaka texter i ovanliga dialoger kan fortfarande vara på portugisiska, även om man kör engelska.

Jag har dock funderat på en Linux som är mer en "gadget", för tex barn, gamla och icke datorintresserade. Den skulle då vara väldigt nedlåst, och bara ha en begränsad mängd program i pakethanteraren, och med de vanligaste förinstallerade. Allt vettigt konfigurerat out of the box. Alla uppdateringar tvingande och automatiska, men körda helt i bakgrunden utan reboots. Alla användardata på en separat partition (och/eller i molnet för de som inte bryr sig om säkerhet), så att man med en knapptryckning kan göra en hel ominstallation, med samma program man hade, samma inställningar osv. I princip en helt stenstabil maskin som är helt administrationsfri. Har försökt diskutera det på diverse Linuxforum, men folk förstår inte grejen, utan det blir bara en massa "men man kan ju låsa ner dist X", men min poäng är att användaren inte ska behöva göra det, det ska vara out of the box.

Vill man testa Linuxar så rekommenderar jag distrosea.com. Där kan man testa många (ett hundratal?) av de vanligaste Linuxarna via remote till en virtuell maskin online, direkt i browsern. Visst, lite långsammare, men man får en känsla för hur de funkar, och ingenting på din maskin rörs.

Ubuntu gör det bra nuförtiden tycker jag, när det gäller program som finns i den inbyggda app-store-grejen som heter Snap Store. Man bara klickar på vilka man vill installera och sen uppdateras de automatiskt. Det blir värre när man installerar program som inte finns i Snap.

Jag brukar installera evince.
Om man har en Gnome-baserad distribution så riskerar ju en QT-baserad PDF-läsare att installera hela QT.
Och tvärt om.

Jag brukar installera evince.
Om man har en Gnome-baserad distribution så riskerar ju en QT-baserad PDF-läsare att installera hela QT.
Och tvärt om.

Den flög över huvudet på mig som är normal användare...
:cool:

Den flög över huvudet på mig som är normal användare...
:cool:
Se det som en grund. Det finns två (i det här fallet, det finns fler) olika ramverk för att bygga programgränsnitt på. Det är grunden. Den finns redan i operativsystemt, Gnome för Gnome, och QT (som inte har något med gamla webstandarder med samma förkortning att göra) för KDE.

Ska du i Gnome köra något som bygger på Gnome, så är det bara precis programmet du behöver, no problem.

Ska du däremot lägga in ett program som bygger på QT, så måste man också installera den grunden, innan man lägger in programmet. No problem, pakethanteraren gör det, men den tar ju lite plats.

Personligen tycker jag att det bara är i det sura äpplet och göra det. Man kommer förr eller senare att ha båda ändå.

Det är lite som med .net-ramverken i femtielva versioner i Windows, eller olika Java versioner, eller Python-runtimes osv. Det är bara att leva med det. Lyckligtvis finns det inte "one development tool to rule them all".

Okular enligt Programhanteraren i LM.

Därför jag tyckte det kändes stort.

View attachment 28024
Right, det är 13 meg okular, och 4,4 gig kde-mög. Som sagts tidigare är det bara en helt annan 'desktop environment'-grunka, alltså det du ser och interagerar med. Så välj en annan pdf-läsare =)

Okular enligt Programhanteraren i LM.

Därför jag tyckte det kändes stort.

View attachment 28024
LM = Linux Mint? I så fall...

Installera inte Flatpacks om du vill hålla nere storleken, använd den vanliga pakethanteraren. Skillnaden är att den vanliga pakethanteraren delar all gemensam kod ("libs", bibliotek), medan Flatpack installerar en ny kopia för rubbet. Hypotesen är att Flatpack är "bättre" för att det är OS-oberoende och inte behöver ta hänsyn till vilka bibliotek som finns installerade, men det har sitt pris.

Code:
sudo apt-get install okular

ger dig information om vad som behöver installeras och hur mycket plats det tar innan du godkänner. När jag installerar det blir binären /usr/bin/okular 195016 bytes (men 85 MB bibliotek att dra in först, men jag hade säkert en del av KDE på plats). Jag har inte installerat en PDF-läsare förrän nu, jag läser i webbläsaren (Firefox är buggig, Chromium funkar bättre).

Installera: Det går att köpa datorer med Linux förinstallerat, Lenovo har bland annat sådana (Thinkpad, exempel), trots att det inte går att sortera fram dem i sökningar :( Det finns en del långlivade företag som har det som affärside, till exempel tyska Tuxedo. Det är normalt lätt att installera en befintlig dator också, men det är svårare att kolla att precis all hårdvara kommer funka (typiskt: webbkamera, Wi-Fi, touchpad, fingeravtrycksläsare).

Underhålla: Det går inte att konkurrera med det normala priset, gratis, så nej det tvivlar jag på. Alla Linux-distributioner (och alla BSD:er) innehåller minst en pakethanterare som håller reda på installerad mjukvara och sköter uppdateringar. Uppdateringar inom en version sker normalt semi-automatiskt genom en popup du får bekräfta. "Rolling release"-distributioner har bara kontinuerliga små uppgraderingar. Den distribution man normalt kan köpa förinstallerad, Ubuntu, så får man även upp en popup när det är dags att uppdatera från en stabil huvud-version ("LTS") till en annan, vartannat år.

Jag har upplevt Linux som oproblematiskt sedan 2005 när jag installerade openSUSE 10 som hade grafisk installation och ett grafiskt användargränssnitt för all tänkbar administration som en vanlig användare skulle kunna tänkas göra.

Jag blir lite nostalgisk av den här tråden och minns när vi laddade ned Linux Kernel 0.98 hösten 1992 genom att skicka mail-ftp till en funet.fi server i Finland, Högskolan i Skövde hade bara råd att vara uppkopplad på natten och då synkade man email, news groups etc.
Sedan dekrypterade vi, körde unix2pc och kopierade ner allt vi lyckats ladda ned till 3.5 floppys. Minns även vilket lyft man tyckte det var när 1.0 beta versionen släpptes - vilken lycka 🥳
Körde sedan Linux på en 486 PC med 33Mhz CPU och 2mb ram som senare uppgraderades till 4mb vilket sänkte kompileringstiden för gcc med en faktor 10+ (detta monster till dator gick på den tiden loss på 18kkr).

Back