Linux - hur funkar det?

Återgick till Windows 11 ett kort ögonblick från Linux Mint och visst. Windows är ju alltid det samma mer eller mindre men det tog inte många dagar innan lusten att sitta framför en dator helt dog ut. En sådan sak som en uppdatering av något suger ju livslusten ut en.

InLinux Mint sker det enkelt, snabbt i bakgrunden och allt bara fortsätter attnfungera och man behöver väldigt sällan boota om.

I Windows 11ska du tanka ner uppdateringen och när du ska stänga ner/starta om så tar det ett par minuter OM du har tur..Visst, datorn slås ju av när den är klar men ändå. Osmidigheten personifierad är Windows uppdateringar

Last edited:
Återgick till Windows 11 ett kort ögonblick från Linux Mint och visst. Windows är ju alltid det samma mer eller mindre men det tog inte många dagar innan lusten att sitta framför en dator helt dog ut. En sådan sak som en uppdatering av något suger ju livslusten ut en.

InLinux Mint sker det enkelt, snabbt i bakgrunden och allt bara fortsätter attnfungera och man behöver väldigt sällan boota om.

I Windows 11ska du tanka ner uppdateringen och när du ska stänga ner/nstartanom så tar det ett par minuter OM du har tur..Visst, datorn slås ju av när den är klar men ändå. Osmidigheten personifierad är Windows uppdateringar
En gång i tiden så installerade jag Win 7. Jag installerade alla uppdateringar den förseslog. Sedan skulle jag flytta datorn till ett annat rum, så jag stängde den. Den säger då "Det finns några uppdateringar, vill du installera dem nu?". Jag tänkte att det kan väl inte vara så mycket, så jag lät den göra det.

5 timmar!

Den upplevelsen är en del av anledningen till att jag nu bara uppdaterar om något skaver. Om allt funkar bra, och uppdateringen inte ger mig features jag verkligen behöver, well, då uppdaterar jag inte. Jag vet vad jag har, inte vad jag får, och det gäller extremt mycket i Windowsvärlden.

Återgick till Windows 11 ett kort ögonblick från Linux Mint och visst.

Fick gå tillbaka till MS på en av smådatorerna här hemma för att det var omöjligt att få både samba-shares och att SSH'a in i burken att funka på Mint. Felsökte och felsökte men kom tillslut fram till att en del användare "har olösliga problem re: sin specifika hårdvara" enlig Mint-forumet.
Synd, jag gillar verkligen Mint. Men en del grejor ska helt enkelt bara fungera utan krångel. Win 10 Enterprise LTSC gör det på den hårdvaran utan att så mycket som en hickning.

Vet inte om det hjälper, men detta är min minnesanteckning kring Samba (ändra namn, lösen, sökvägar as needed):

Installera cifs-utils

I filen /etc/fstab

Lägg till:

//192.168.0.201/data /home/anders/diskstation1/x cifs credentials=/home/anders/.smbcredentials,iocharset=utf8,noperm 0 0
//192.168.0.201/home /home/anders/diskstation1/y cifs credentials=/home/anders/.smbcredentials,iocharset=utf8,noperm 0 0

I filen /home/anders/.smbcredentials

username=anders
password=pass

Sätt behörigheter:

sudo chmod 0600 .smbcredentials

sudo mount -a

Vet inte om det hjälper, men detta är min minnesanteckning kring Samba (ändra namn, lösen, sökvägar as needed):

Installera cifs-utils

I filen /etc/fstab

Lägg till:

//192.168.0.201/data /home/anders/diskstation1/x cifs credentials=/home/anders/.smbcredentials,iocharset=utf8,noperm 0 0
//192.168.0.201/home /home/anders/diskstation1/y cifs credentials=/home/anders/.smbcredentials,iocharset=utf8,noperm 0 0

I filen /home/anders/.smbcredentials

username=anders
password=pass

Sätt behörigheter:

sudo chmod 0600 .smbcredentials

sudo mount -a
Vad händer om diskstation inte är igång? Eller om nätverket krånglar, eller lösenordet har ändrats?
När jag ser de raderna i fstab så tänker jag att efter noperm borde man ha nofail.

Men jag använder nästan aldrig smb, och aldrig direkt i fstab.

I Windows 11ska du tanka ner uppdateringen och när du ska stänga ner/nstartanom så tar det ett par minuter OM du har tur..Visst, datorn slås ju av när den är klar men ändå. Osmidigheten personifierad är Windows uppdateringar
Det här är väldigt märkligt – jag har inte märkt av en Windows 11-uppdatering på rätt länge nu. De laddas ner automatiskt i bakgrunden och om man behöver starta om så visas det med en liten plupp på startmenyn när man ändå stänger av för kvällen eller så.

Och då kör jag ändå Insiders så jag får fler, och i teorin mer instabila, uppdateringar än "vanligt folk"…

Det här är väldigt märkligt – jag har inte märkt av en Windows 11-uppdatering på rätt länge nu.
Bara för några dagar sedan hade jag W11-uppdatering som startade om datorn flera gånger, och flera gånger blev UEFI missnöjd och datorn bootade inte utan att man var tvungen att göra något val som inte kändes helt naturligt, typ "Discard UEFI changes and go back to earlier configuration" eller nåt.

Utan att exakt komma ihåg så var det i princip detta jag pysslade mest med i fstab. Grejen var att det lirade konstigt med credentials på servern jag skulle ansluta till, vilket medförde massa mysko grejor som inte skulle ske.
T.ex kunde mint-datorn logga in (för det mesta), och hämta grejor. När den skickade nått till servern så blev filerna oläsbara för andra användare och efter omstart kunde den inte se dom själv heller trots att de fanns kvar.
Drog efter detta in Ubuntu vilket fungerade ypperligt visavi samba-problemen och SSH, men min VPN-tjänst's klient gick inte att ha igång ihop med SSH (känt "fel" visavi senaste Ubuntu).
Så in med Win10E och jag sitter även i detta nu fjärransluten till sagda dator och allt bara fungerar.

Last edited:
Vad händer om diskstation inte är igång? Eller om nätverket krånglar, eller lösenordet har ändrats?
När jag ser de raderna i fstab så tänker jag att efter noperm borde man ha nofail.

Men jag använder nästan aldrig smb, och aldrig direkt i fstab.

Om nätverket inte funkar (vilket är det enda av de fallen som gäller för mig), så funkar det som vanligt, men utan nätverksenheterna.

Utan att exakt komma ihåg så var det i princip detta jag pysslade mest med i fstab. Grejen var att det lirade konstigt med credentials på servern jag skulle ansluta till, vilket medförde massa mysko grejor som inte skulle ske.
T.ex kunde mint-datorn logga in (för det mesta), och hämta grejor. När den skickade nått till servern så blev filerna oläsbara för andra användare och efter omstart kunde den inte se dom själv heller trots att de fanns kvar.
Drog efter detta in Ubuntu vilket fungerade ypperligt visavi samba-problemen och SSH, men min VPN-tjänst's klient gick inte att ha igång ihop med SSH (känt "fel" visavi senaste Ubuntu).
Så in med Win10E och jag sitter öven i detta nu fjärransluten till sagda dator och allt bara fungerar.
Gör bara inte tankevurpan jag gjorde en gång: Lägga home dir på servern, inclusive credentials...

Back